• Erese

Hur använder ni barnböckerna? Högläsning? Rollspel? Nattsaga?

Jag undrar lite hur det ser ut hos olika familjer ang. barnböcker.

Ex. Läser ni enbart högt för era barn och då efter böcker ni valt, eller väljer era barn böcker själva?
    Läser ni olika böcker varje dag eller en och samma under en längre period? Läser ni med inlevelse? Låter ni barnen få ta plats i bokstunderna? Hur ofta läser ni böcker? Vilka böcker blir det? Har ni även rollspel efter att läst en bok? Hur märker ni att era barn påverkas av böckerna? Brukar ni kombinera film och bok t.ex. Pippi, Snövit, Emil, Charlie & Lola osv.?

Har ni märkt av att ert/era barn påverkats negativt/positivt av en speciell bok eller flera?

Snälla skriv och berätta hur just eran familj använder banrböcker, kanske jag glömt någon fråga, Upplys mig!
    Jag är snart examinerad lärare och finner det intressant att ta reda på hur familjers läsvanor ser ut.

• Svar på tråden Hur använder ni barnböckerna? Högläsning? Rollspel? Nattsaga?
  • Erese

Vad kul att läsa era inlägg, det är så lika men ändå så olika.

Våran tös är egentligen inte helt såld på böcker vilket jag tycker är trist, men jag försöker hela tiden. Hon var läänge mer intresserad av att utforska ´materialet av böcke samt vad man kunde göra med dem. Nu idag tycker hon det är kul att titta på bilderna vare sig det är ur pekböcker eller bilder med mer detaljrikedom.

Däremot har vi "som många andra" infört sago läsning på kvällen och detta tycker jag är lite intressant. Hon väljer en bok som hon känner sig lite sugen på, sedan får jag eller min man välja en egen bok som vi ska läsa högt för henne. Därefter byter vi böcker och hon somnar med boken, lite som en snutte.
    Hon älskar även böcker som man får integrera mer med bilderna, sagan osv. som ex "Knacka på" eller "Pop up böcker" mm.

Hon är tyvär inte intresserad av att läsa böcker på dagarna, men ibland kan jag få till en lässtund på ett par min. Vi har en vä'ldigt aktiv tjej som gärna vill hålla igång och har svårt med att koncentrera sig i längre perioder. Hon kan däremot sitta och rita, klippa, måla, forma med lera mm. i långa stunder, men jag tror detta beror mycket på att hennes händer är aktiva.

Det här med syskon hade jag inte tänkt på, kan förstå att det blir lite knepigt. Men det verkar funka ändå.

Med att barn är deltagande i sagostunden menar jag ex. läser DU som vuxen texten non stop utan paus för lite samtal och bild tittande? Störs du av att ditt/era barn konstant avbryter läsandet pågrund av att den/de vill dela med sig av någom upptäckt? Eller är det mer "Go with the flow" som är er inställning?

• Erese
    RosaNapp skrev 2011-02-21 11:01:31 följande:
    Men nattsagan vill jag kunna få läsa utan några större avbrott. Jag har 4 barn som ska läggas på kvällen och jag har inte helt enkelt inte tid att sitta hur länge som helst då. Det blir inte roligt, varken för dom eller mig. Så den sagan läses från pärm till pärm.
    Ha ha ha..kan förstå det. men du väger ju upp det med läsningen på dagarna

Men nattsagan är egentligen mer till för att få barnen att komma ner i varv och slappna av samt få en lugn och mysig stund tillsammans med sina föräldrar.
  • Erese
    RosaNapp skrev 2011-02-21 11:25:58 följande:
    Ja, det är ju viktigt att dom får reflektera också. På så sätt utvecklas ju fantasin och dom lär sig uttrycka sina funderingar bla.

Och precis, nattsagan är ju mer som avkoppling, en lugn stund i läggningsrutinen
    Inte bara det, bar känslan av att bli hörd och förståd är jätte viktigt för deras utvecklande både språk och självförtroende samt den sociala förmågan.
  • Erese

För er som är intresserade skulle jag varmt rekomendera Aidan Chambers, Böcker inom oss. en bra bok som tar upp ämnet om högläsning och boksamtal mm.

Svar på tråden Hur använder ni barnböckerna? Högläsning? Rollspel? Nattsaga?