• Erese

Hur använder ni barnböckerna? Högläsning? Rollspel? Nattsaga?

Jag undrar lite hur det ser ut hos olika familjer ang. barnböcker.

Ex. Läser ni enbart högt för era barn och då efter böcker ni valt, eller väljer era barn böcker själva?
    Läser ni olika böcker varje dag eller en och samma under en längre period? Läser ni med inlevelse? Låter ni barnen få ta plats i bokstunderna? Hur ofta läser ni böcker? Vilka böcker blir det? Har ni även rollspel efter att läst en bok? Hur märker ni att era barn påverkas av böckerna? Brukar ni kombinera film och bok t.ex. Pippi, Snövit, Emil, Charlie & Lola osv.?

Har ni märkt av att ert/era barn påverkats negativt/positivt av en speciell bok eller flera?

Snälla skriv och berätta hur just eran familj använder banrböcker, kanske jag glömt någon fråga, Upplys mig!
    Jag är snart examinerad lärare och finner det intressant att ta reda på hur familjers läsvanor ser ut.

• Svar på tråden Hur använder ni barnböckerna? Högläsning? Rollspel? Nattsaga?
  • Erese

Vad kul att läsa era inlägg, det är så lika men ändå så olika.

Våran tös är egentligen inte helt såld på böcker vilket jag tycker är trist, men jag försöker hela tiden. Hon var läänge mer intresserad av att utforska ´materialet av böcke samt vad man kunde göra med dem. Nu idag tycker hon det är kul att titta på bilderna vare sig det är ur pekböcker eller bilder med mer detaljrikedom.

Däremot har vi "som många andra" infört sago läsning på kvällen och detta tycker jag är lite intressant. Hon väljer en bok som hon känner sig lite sugen på, sedan får jag eller min man välja en egen bok som vi ska läsa högt för henne. Därefter byter vi böcker och hon somnar med boken, lite som en snutte.
    Hon älskar även böcker som man får integrera mer med bilderna, sagan osv. som ex "Knacka på" eller "Pop up böcker" mm.