• strössel

Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !

Här tänkte jag att vi som precis  har fått plus med hjälp av IVF kan prata.

Bf Oktober 2011

Här kan vi prata om allt som handlar om våra graviditeter.

Hjärta Välkomna hit Hjärta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:03
    Länk till våran BF lista:
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m57380282.html
  • Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !
  • besony

Hej alla! Vad tiden går fort. Sonen har blivit en månad gammal! Allt går fint än, han är en bestämd liten kille som visar vad han vill. Som att man ska bära runt honom så han får titta runt. Jag helammar fortfarande och det går fint. Han har vuxit på bra, det syns på kläderna. Det enda som BVC vill kolla extra är vikten för han går upp långsamt. Har återbesök under nästa vecka. Det kan bli så att vi får ge honom ersättning om han inte gått upp i vikt som BVC vill. Så nu försöker vi se till att amma lite extra tätare. Har äntligen nu gått och köpt amnings BH. Det är otroligt att jag minskat i omkretsen men fått bomber till tuttar! Jag som gick upp 2 kupstorlekar under graviditeten, har gått upp ytterligare 2 storlekar. Fast ena bröstet är större än den storleken jag köpte idag. Jag tog affärens största... Men nu kan jag i alla fall ha på mig andra tröjor än bara linne som jag bott i en månad. :-P Hoppas allt är bra med er också.

• Shibby 78

Roligt att se bilder på alla sötnosar! Vilka söta bebisar!

X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ IVF1: Loppan, BF 6/10 -11 ~
  • DreamBear

Elin utvecklas i snabb takt tycker jag själv Hon är nu 6 och en halv vecka och kan hålla upp huvudet länge i magläge, hon kan vända sig från mage till rygg och hon "pratar" på numera. Dessutom har hon hittat händerna nyligen och stoppar dem gärna i munnen när inte nappen är på plats 

Tyvärr tar hon inte bröstet längre. Hon ammar kanske ett par minuter på morgonen och kvällen ibland men det är allt. Men jag pumpar bröstet men det kommer inte mycket mjölk under en dag. Men jag har inte haft någon stor produktion innan heller. Så det blir kanske att ge upp ammandet och pumpandet snart helt, men jag kämpar på ett tag till. Det är ju dyrbara och nyttiga droppar som kommer ur bröstet så jag resonerar som så att även om det är lite så är det guld värt  

• besony

Vår lille pojke gick inte upp i vikt som BVC velat. Istället hade han gått ner sedan senaste besöket förra veckan trots täta amningar. Så nu får han ersättning efter amning. Första flaskan idag och han blev extra nöjd efteråt. Slukade nästan allt i flaskan. Så min mjölk är inte så fet som man skulle ha önskat. Men tanken är att jag ska fortsätta amma större delen av dygnet. Men det känns bra ändå att ha helammat i en månad, rättare sagt i 5 veckor... tror inte jag kommer amma så längre till. Så länge han tar bröstet fortsätter jag amma har jag tänkt. Bara han växer på bra, min lille prins.

• strössel

Liam har börjat äta lite dåligt i bland, i helgen var det bara 5 minuter han ville äta sen blev han ledsen. Nu är det bättre försökte ge han tillägg men han ville inte ta flaskan, nu äter han i ca 15 minuter och vi vägde honom och  han hade gått upp 160 g på en vecka. Han har lite ont i magen när han ska bajsa och fiser ofta så nu äter jag mat som är helt mjölkfritt och har köpt tillägg på apoteket i reserv om det skulle behövas. Ger han sempers magdroppar får se om det ger effekt tycker inte att Minifom har gett nåt resultat.

• Shibby 78

Alice helammar fortfarande. Det går bra med amningen men vi ger även flaska ibland bara för att hon inte ska glömma av hur man tar den. 

Hon är 7 veckor nu och har börjat prata lite och skrattar så gott när man busar med henne
    Tyvärr har hon fortfarande ont i magen på kvällarna, börjar gråta runt 18 och håller på tills 20-22 någon gång.
    Är väldig jobbigt, det enda som hjälper är att gunga henne i famnen eller babygungan med dammsugaren på. Går man ut med vagnen eller tar en tur med bilen somnar hon men börjar gråta så fort man stannar. Hon vägrar fortfarande napp så den kan man inte trösta med heller..
    Ger både sempers och minifom, samt några tsk amningste utspritt över dagen, det ger lite effekt då vi märkar att det blir värre om vi slutar, men tyvärr hjälper det inte så bra som vi velat. Jag ska fortsätta med te då jag började med det för bara tre dagar sen och det ska ha en lugnande inverkan på små kolikmagar.

Dagarna går dock hur bra som helst. Då är hon världens lugnaste bebis!

Vi tränar med magläge en liten stund varje dag och hon håller upp huvudet så fint men vända sig har hon inte försökt göra ännu. 

X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ IVF1: Loppan, BF 6/10 -11 ~
  • DreamBear

Idag var vi till BVC och vägde Elin igen. Hon väger nu 5100 gram och följer kurvan bra. Och under en veckas tid sover hon nu hela nätterna. Gudomligt! Dagtid är hon lite mer krävande och serveras inte maten precis på pricken när hon säger till blir det ett himla liv

• Toppenloppan

Sover hela nätterna!!!!! HUR har ni lyckats med det???? TIPS och råd önskas verkligen!!! Vilken drömbebis STORT grattis!

Nova kommer ofta inte till ro förrän vid 24, då har hon ammat båda brösten, fått 20- 60 ml NAN och bajsat några stora portioner Sen vkanra hon och ammar klockan 3 och somnar snabbt om, samma klockan 07....Att sova hela nätter låter ljuvligt!!!

Jag ammar alla mål men på kvällarna blir hon otålig och frustrerad när mjölken inte rinner lika ¨fort, så då får hon lite ersättning. Sen hon föddes har hon gått upp 1 kg och växt 3 cm, stora flickan nu....

2011 föddes vår älskade dotter efter 4 års kamp och 6 IVF-försök
  • besony

Här verkar sonen ha sina speciella tider. Han är mest vaken mellan midnatt till lunch, för att sen sova mycket mellan lunch till midnatt. Detta med avbrott ca var tredje timme för mat. Jag hoppas att han vänder sin dygnsrytm till rätta tider. Vore bättre om han sov mest mellan 18 till 06 och vara vaket på dagen. Nu blir det ju tvärtom.

Annars så mår han bra. Tycker mig se att han blivit lite rundare om ansiktet. Och vad vi byter blöjor oftare sedan han började med ersättning efter varje amning.

Förresten, vet ni hur man lindrar eller få hudavlagningar nästan som skorv så det försvinner? Hans öron ser inte fina ut och är inte lena och mjuka längre. :(

• strössel

Beso: Testat med lite babyolja ? Liam var lite torr i huvudet och vi fick rådet av bvc att ta babyolja.

Liam sover inte hela nätterna, vill äta två till tre gånger per natt och sen sover han mer på dagen Flört borde vara tvärtom tycker jag Glad

Liam är 6 veckor idag och vägde 4720 g och var 55,6 cm lång och följer kurvan perfekt, han får tillägg en gång på natten annars helammar jag.

Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !