• Anonym (fundersam)

CSN, gör de stickprov eller kollar de alla?

Hej!
    Är det någon som vet om CSN kollar upp allas inkomster när de ska kolla att man har fått rätt bidrag, eller om de gör stickprov? Jag har fått felaktigt utbetalad lön från mitt jobb, vilket jag kommer att behöva betala tillbaka såklart. Men på kontot ser det ju ut som att jag har fått lön, så om CSN kollar där kommer de ju såklart tro att det är in inkomst. Vilket betyder att jag blir återbetalningsskyldig för studiebidraget, eller? Då får jag ju bestrida det och visa att jag har fått betala tillbaka lönen och så, men det känns så omstäändigt så därför undrar detta är oundvikligt eller om det bara är vissa som blir kollade.

Nån som vet?

• Svar på tråden CSN, gör de stickprov eller kollar de alla?
  • Susanne905

De kollar alla mot Skatteverkets uppgifter har jag för mig.

• riboflavin

De kollar så att din deklarerade inkomst inte är för hög, din arbetsgivare kommer att få ändra mot skatteverket om de betalat ut för mycket.

• Anonym (fundersam)
    riboflavin skrev 2011-02-16 11:55:48 följande:
    De kollar så att din deklarerade inkomst inte är för hög, din arbetsgivare kommer att få ändra mot skatteverket om de betalat ut för mycket.
    Aha! Är det något jag ska säga till min arbetsgivare att göra eller görs det automatiskt när de fått tillbaka pengarna?
  • Anonym (fundersam)
    älskarlivet81 skrev 2011-02-16 11:56:57 följande:
    Fast kommer du över maxtaket på vad man får tjäna då? Annars är det ju inga problem.
    ja jag är redan lite över taket så har ju anmält hur mycket jag ska tjäna och sen får jag bidrag utefter det.
  • älskarlivet81
    Anonym (fundersam) skrev 2011-02-16 12:00:19 följande:
    ja jag är redan lite över taket så har ju anmält hur mycket jag ska tjäna och sen får jag bidrag utefter det.
    ok, jag anmälde alltid att jag skulle tjäna typ maxtak när jag pluggade för då visste jag att jag kunde jobba en massa utan att det påverkades något.. Eller om jag anmälde alls? Behöver man anmäla om man inte når över maxtaket?
  • riboflavin
    Anonym (fundersam) skrev 2011-02-16 11:58:30 följande:
    Aha! Är det något jag ska säga till min arbetsgivare att göra eller görs det automatiskt när de fått tillbaka pengarna?
    De kommer med största sannolikhet justera din årsbruttolön per automatik, eftersom de om de skickar in fel till skatteverket får ligga ute med mer pengar än nödvändigt i skatter och avgifter
  • riboflavin
    älskarlivet81 skrev 2011-02-16 12:01:24 följande:
    ok, jag anmälde alltid att jag skulle tjäna typ maxtak när jag pluggade för då visste jag att jag kunde jobba en massa utan att det påverkades något.. Eller om jag anmälde alls? Behöver man anmäla om man inte når över maxtaket
    Man får fylla i en liten ruta på ansökan om man kommer tjäna mer eller mindre än fribeloppet, tjänar man mer så kommer det göras avdrag på bidraget (och lånet) direkt så man slipper bli återbetalningsskyldig.
    Vet man med sig att man kommer tjäna mer än vad man angett i ansökan gör man klokast i att anmäla det så att man kan få en löpande justering istället för en fet räkning ett år senare... 
  • älskarlivet81
    riboflavin skrev 2011-02-16 12:09:39 följande:
    Man får fylla i en liten ruta på ansökan om man kommer tjäna mer eller mindre än fribeloppet, tjänar man mer så kommer det göras avdrag på bidraget (och lånet) direkt så man slipper bli återbetalningsskyldig.
    Vet man med sig att man kommer tjäna mer än vad man angett i ansökan gör man klokast i att anmäla det så att man kan få en löpande justering istället för en fet räkning ett år senare... 
    Jo det är klart, men jag hade alltid koll på att jag inte skulle tjäna mer än maxtaket.
  • Anonym (fundersam)
    älskarlivet81 skrev 2011-02-16 12:01:24 följande:
    ok, jag anmälde alltid att jag skulle tjäna typ maxtak när jag pluggade för då visste jag att jag kunde jobba en massa utan att det påverkades något.. Eller om jag anmälde alls? Behöver man anmäla om man inte når över maxtaket?
    Hmm... Jag förstår inte? om man tjänar över en viss summa (vilken jag tyvärr glömt) så får man mindre bidrag, det avräknas mot allt man tjänar som överstiger taket. Men man får fortfarande bidrag, om man inte tjänar mer än typ 220 000 eller vad det nu är. Då får man inget bidrag. Men jag tjänar inte alls så mycket.
  • älskarlivet81
    Anonym (fundersam) skrev 2011-02-16 12:10:52 följande:
    Hmm... Jag förstår inte? om man tjänar över en viss summa (vilken jag tyvärr glömt) så får man mindre bidrag, det avräknas mot allt man tjänar som överstiger taket. Men man får fortfarande bidrag, om man inte tjänar mer än typ 220 000 eller vad det nu är. Då får man inget bidrag. Men jag tjänar inte alls så mycket.
    ok, men tjänar du över taket då? Det gjorde aldrig jag för jag hade koll på hur mycket jag kunde jobba utan att nå upp till taket. Jag fick både fullt lån + bidrag.
  • Anonym (fundersam)
    älskarlivet81 skrev 2011-02-16 12:15:00 följande:
    ok, men tjänar du över taket då? Det gjorde aldrig jag för jag hade koll på hur mycket jag kunde jobba utan att nå upp till taket. Jag fick både fullt lån + bidrag.
    Ja, jag tjänar över taket. Har inte lånet, bara bidragsdelen. Nu förstår jag hur du menar. 
Svar på tråden CSN, gör de stickprov eller kollar de alla?