• clembke

Hur kan man vara villig att riskera sitt liv o risker göra sitt barn moderslös

Tittade på förlossnigsklinken på TV4 Fakta.
    Där ligger en mamma (som är jehovas vittne) som är tvungen att göra kejsarsitt pga olika orsaker. Dom berättar för henne att hon kan komma att förlora massa blod. Hon kanske kommer att behöva nytt blod för att överleva.
    Hon få skriva på ett papper där hon få välja om hon vill ha blod eller inte. Hon väljer att inte ta emot blod. Dom berättar att det kan bli en sån stor blödning att du inte kommer att överleva där på operationsblodet. Hon fortsätter med att hon inte vill ha blod. Dom frågar hennerent ut om hon är villig att dö ist fö att ta emot blod o hon svarar Ja.
    Hon är alltså villg att offra sitt liv o kanske göra sitt barn moderslös för att hennes religion säger att hon inte få ta emot blod. Hon tänker på sig själv o inte på sitt barn enligt mig. Egoistiskt enligt mig.

Själva kejsarsnittet o det gick bra meni slutet s blödde hon o behövde blod iaf. Hennes man lyckades till slut övertala henne att ta emot blod. Innan hon säger ja till det frågar hon va som kan hända om ta emot blod o mannen svara Du överever. Som tur va för deras barn tar hon emot blodet o överlever.

Jag kan ärligt inte förstå hur dom tänker när dom inte vill ta emot blodet även om det gör att barnen förlorar sin mamma/pappa o att dom förlorar sina egna liv o inte komme att vara med när barnen växer upp osv.

• Svar på tråden Hur kan man vara villig att riskera sitt liv o risker göra sitt barn moderslös
  • liji77

Jag är själv inte Jehovas vittne, men vad jag förstår, så följer de en mening i bibeln som säger att man inte ska förtära blod. Det tvistas om vad förtära innebär, men pga detta tar de inte mot blod. I övrigt så firar de inte födelsedagar heller - men det kan man ju inte dö av Flört.

Ja, jag har själv svårt att förstå resonemanget, visst att äta blod är inte bra, men att få det in i blodbanan kan vara livsavgörande.

• clembke
    liji77 skrev 2011-02-16 12:03:08 följande:
    Jag är själv inte Jehovas vittne, men vad jag förstår, så följer de en mening i bibeln som säger att man inte ska förtära blod. Det tvistas om vad förtära innebär, men pga detta tar de inte mot blod. I övrigt så firar de inte födelsedagar heller - men det kan man ju inte dö av Flört.

Ja, jag har själv svårt att förstå resonemanget, visst att äta blod är inte bra, men att få det in i blodbanan kan vara livsavgörande.
    Tror det står att man inte ska ta emot offerblod eller förtära offerblod eller nåt sånt. O det är klart, dricka det ska man ju inte göra. O det med födelsedagar o andra högtider vet jag at dom inte gör o där har jag väl min åsikt me, men det kan man som du säger inte dö av så min åsikt om det låter jag vara osagt.

Det är ju just det att det kan vara livsavgörande o då vägrar dom. ä väldigt svårt att förstå deras resonemang där Att dom är villiga att dö ist för att få blod o överleva o kunna vara med sina barn.
  • MammaTillGuldklimpar

Det är absolut ingen lätt sak att förstå och ingenting de själva bestämmer sig för lättvindigt.
    I bibeln står det bla att blodet är heligt, att livet finns i blodet och det viktigaste - att kristna ska AVHÅLLA sig från blod. Om en läkare säger till en alkoholist att han ska avhålla sig från alkohol, är det att avhålla sig om han istället för att dricka sprutar in det i blodet istället?
    Jehovas vittnen får lära sig enormt mycket om andra blodfria alternativ som dessutom inte är lika skadliga som helblod kan vara. Blod kan vara smittat och det kan man inte alltid se..
    Dessutom är det bara helblod bibeln nämner som man ska avhålla sig ifrån.
    Det finns otroligt många alternativ till blodtransfusion som är blodfria o som jehovas vittnen gärna tar emot.

• GrodanHopp

Jansi: jaha, jag visste inte att de fanns blodfria alternativ:) berätta mer! *nyfiken*

• MammaTillGuldklimpar

Jehovas vittnen har ett antal intressanta filmer där bla läkare berättar mkt om blodfria alternativ.. Nästa gång de ringer på kan du ju fråga om du får låna den!
    Det finns tex fraktioner som utvunnits ur blodets mindre beståndsdelar. Beståndsdelarna har sina speciella egenskaper. Tex koncentrerad plasmafraktion kan ges för att stoppa blödning för att just den delen av blodet hjälper till med koagulationen. Andra fraktioner kan ges för att stärka immuniteten om man utsatts för smitta.
    Finns andra alternativ.. Tex en maskin som renar blodet. Slang från kroppen till maskinen, från maskinen o tillbaka till kroppen på en gång.
    En kirurg kan också välja att tex utföra titthålskirurgi för att minska riskerna för blödning elle skära med laser för att patienten ska förlora så lite blod som möjligt.
    Tyvärr tar media alltid upp de enstaka fall som dör, men ingen läkare kan någonsin garantera att det fallet skulle överlevt av blod men det är bara det som sägs. Det talas aldrig om de som tex tillfrisknar flera ggr snabbare än någon som tar emot blod.

• alice mamma
    clembke skrev 2011-02-16 11:54:22 följande:
    Tittade på förlossnigsklinken på TV4 Fakta.
    Där ligger en mamma (som är jehovas vittne) som är tvungen att göra kejsarsitt pga olika orsaker. Dom berättar för henne att hon kan komma att förlora massa blod. Hon kanske kommer att behöva nytt blod för att överleva.
    Hon få skriva på ett papper där hon få välja om hon vill ha blod eller inte. Hon väljer att inte ta emot blod. Dom berättar att det kan bli en sån stor blödning att du inte kommer att överleva där på operationsblodet. Hon fortsätter med att hon inte vill ha blod. Dom frågar hennerent ut om hon är villig att dö ist fö att ta emot blod o hon svarar Ja.
    Hon är alltså villg att offra sitt liv o kanske göra sitt barn moderslös för att hennes religion säger att hon inte få ta emot blod. Hon tänker på sig själv o inte på sitt barn enligt mig. Egoistiskt enligt mig.

Själva kejsarsnittet o det gick bra meni slutet s blödde hon o behövde blod iaf. Hennes man lyckades till slut övertala henne att ta emot blod. Innan hon säger ja till det frågar hon va som kan hända om ta emot blod o mannen svara Du överever. Som tur va för deras barn tar hon emot blodet o överlever.

Jag kan ärligt inte förstå hur dom tänker när dom inte vill ta emot blodet även om det gör att barnen förlorar sin mamma/pappa o att dom förlorar sina egna liv o inte komme att vara med när barnen växer upp osv.
    Jag håller med, jag såg också programmet. Vad som slog mig var att hon först var så tvärsäker att hon inte skulle ha något blod om något gick fel pga sin religion men sedan när det blev akut så gick det helt plötsligt bra att ta blod! Vad händer då med religionen ?
  • Snooz
    MammaTillGuldklimpar skrev 2011-02-16 12:55:49 följande:
    Jehovas vittnen har ett antal intressanta filmer där bla läkare berättar mkt om blodfria alternativ.. Nästa gång de ringer på kan du ju fråga om du får låna den!
    Det finns tex fraktioner som utvunnits ur blodets mindre beståndsdelar. Beståndsdelarna har sina speciella egenskaper. Tex koncentrerad plasmafraktion kan ges för att stoppa blödning för att just den delen av blodet hjälper till med koagulationen. Andra fraktioner kan ges för att stärka immuniteten om man utsatts för smitta.
    Finns andra alternativ.. Tex en maskin som renar blodet. Slang från kroppen till maskinen, från maskinen o tillbaka till kroppen på en gång.
    En kirurg kan också välja att tex utföra titthålskirurgi för att minska riskerna för blödning elle skära med laser för att patienten ska förlora så lite blod som möjligt.
    Tyvärr tar media alltid upp de enstaka fall som dör, men ingen läkare kan någonsin garantera att det fallet skulle överlevt av blod men det är bara det som sägs. Det talas aldrig om de som tex tillfrisknar flera ggr snabbare än någon som tar emot blod.
    Fast det är ju lite svårt att få ut en unge genom en titthålsoperation...Glad
  • Thalis

Ts: Jag förstår dig men för mig är det värst när föräldrar låter sina barn dö pga detta!

Snart mamma- igen!!
  • alice mamma
    Snooz skrev 2011-02-16 13:04:20 följande:
    Den var bra
  • Thalis
    Snooz skrev 2011-02-16 13:04:20 följande:
    Tror du det ? 
    Snart mamma- igen!!
Svar på tråden Hur kan man vara villig att riskera sitt liv o risker göra sitt barn moderslös