• Anonym (lite feg)

Volontär på äldreboenden?

Någon här som varit/är volontär på något äldreboende? Jag funderr på att bli det, men känner mig ändå osäker. Jag är arbetslös just nu och har massor emd tid som jag gärna skulle skänka bort til någon som behöver den bätre sas. Men jag är ganska blyg och livrädd för nya saker...

Jag tänker att jag gärna vill vara en guldkant på någon pensionärs liv samtidigt som det säkert ger mig själv mycket.

Har ni några erfarenheter eller tankar ändå om detta?

• Svar på tråden Volontär på äldreboenden?
  • Anonym (lite feg)

Ursäkta alla stavfel! Hade lite för bråttom tror jag

• Anonym (lite feg)

Ingen?

• Anonym (lite feg)

puffar lite

• Anonym (anna)

Jag tycker det låter som en jättefin idé, jobbar som undersköterska på ett äldreboende och det är många som aldrig får besök. Tror det skulle vara uppskattat!

• Anonym

Men varför inte bli vårdbiträde? Söker du inte jobb?

• Michaela Johansson

Jag tycker att de var den finaste idén jag har hört på på väldigt länge, kommer garanterat att uppskattas.
    Lycka till 

• Vicha

Jag har inte varit volontär men tycker spontant att
    det är en fin och omtänksam ide TS!
    Kanske man kan ringa till det/dom boenden
    du funderat på och fråga hur du ska gå till väga...
    Jag skulle inte bara gå dit utan att ha hört mig för iaf, så tänker jag.
     Lycka till!

• Ruggugglan

Låter som en väldigt fin idé! Jag som undersköterska upplever att många av de äldre är ensamma.

Röda Korset har i vår kommun personer som besöker de äldre och tar med dem ut på promenader, fika osv. Hör med dem?

• Anonym (lite feg)
    Anonym skrev 2011-02-17 11:11:21 följande:
    Men varför inte bli vårdbiträde? Söker du inte jobb?
    Jovisst söker jag jobb! Vårdbiträde, finns det sånna nu för tiden? Är det inte bara undersköterskor de vill ha? Jag har ingen utbidning eller erfarenhet, eller jo liiiten erfarenhet då jag gick som timvikarie på servicehus för länge sen.

Jag söker och söker jobb, men är för osäker och blyg för att bara ringa/klampa in någonstans och söka jobb. Därför jag fortfarande är arbetslös. Tänkte att det här kan vara ett sätt att göra en god gärning för någon smatidigt som jag kommer ut och får lite mer kontakt med folk. Kanske det tom kan leda till ett jobb på något sätt
  • Anonym (lite feg)

Vad roligt att så många tycker att det låter som en bra idé!

Jag har kontaktat ett studieförbund som tydligen håller på med sånt volontärarbete. Jag ska träffa en tjej nästa vecka och få lite info om hur det fungerar.

Känner mig dock lite (mycket!) rädd, eftersom jag egentigen inte förstår varför någon skule vilja spendera tid med mig.. Men jag VET ju att det finns många ensamma människor och jag vet att min låga självkänsla sätter käppar i hjulen för mig ibland. Tänkte att jag inte skulle låta käppanra hindra mig den här gången! Försöka iaf!

Tack!!

Svar på tråden Volontär på äldreboenden?