• Anonym (Tips Tack!!)

Vill inte sova eller ta napp

Hej! Har en liten prinsessa på 5 månader. Enda från födseln så har hon inte sovit så bra, kan sova middag 1- 3 timmar totalt under en dag. Hon är väldigt nyfiken och vill vara med överallt. När hon var 3-4 månader så började vi ge lite tillägg eftersom mjölken började sina. i matväg funkar allt bra nu.

De 3 senaste dagarna så har hon slutat tagit napp, hon vill bara tutta på mitt bröst. Hur kan jag få henne att ta nappen istället? Hon blir hysterisk när jag försöker med nappen istället.

Mitt andra problem de är att hon inte vill sova i sin säng. utan bredvid mig, eller snarare PÅ mig....  detta leder till att ingen av oss får någon bra sömn. Vad ska jag göra. har hört talas om 5min metoden. men tror aldrig att det kommer funka på min lilla prinsessa!!!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vill inte sova eller ta napp
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det låter som att det du upplever inte är helt oavnligt. Min erfarenhet är att barn oavsett om de sovit bra tidigare eller inte, kan få problem med sömnen i samband med att de närmar sig sex månader. Det kan finnas flera orsaker till det.

Tydligt är dock att de blir mer och mer medvetna om sig själva och omvärlden. Sinnesintryck och erfarenheter har börjat byggas upp som minnen och det skapar en tillvaro för dem. De inser även förmågan att olika handlingar leder till olika saker. Vilket medmöljer att de kan reagera med ilska eller irritation om de inte blir som tidigare. Det i sin tur kan innebära högljudda protester när de inte får som de vill och vanor/rutiner får betydelse.

Då du poängterar att din dotter äter bra nu, att hon ratar nappen men däremot vill ha bröstet istället kanske betyder att det är närheten hon söker. I hennes ålder är nappen oftast förknippad med trygghet och vana, inte ett sätt att dämpa sugbehov.

Att hjälpa sitt barn att somna och få regelbundna sovvanor kan vara kämpigt, men är man i familjen överrens och har en strategi så brukar der lösa sig ganska snart.
    Fem-minuters metoden fungerar för många familjer, men det innebär också att båda föräldrarna tror på den och känner sig bekväma. Oavsett vilken strategi man väljer, så är det viktiga att man tror på den.
    Barn tolkar med alla sinnen och känner om föräldarna är osäkra och obekväma, vilket påverkar dem negativt.

För att skapa bra rutiner kring sömn, underlättar det om man strukturerar dagen så att den passar familjen. Utgå från att hon bör äta runt sex mål per dygn, vila (gärna) två gånger per dag och avsluta med en läggningsrutin som ger henne chans att varva ned, innan det är dags att somna.

Läs gärna Elisabeth Pantleys bok "somna utan gråt", som jag vet hjäpt många familjer till bättre sömn. Den går inte ut på fem-minuters metoden. Finns hos de flesta bokhanhandlare men även att beställa på Adlibris sajt.

Lycka till!

MVH Christine

Svar på tråden Vill inte sova eller ta napp