• Anonym (nybörjare)

Gör sammandragningar/förvärkar alltid ont?

Vi pratade graviditeter på jobbet för ett par dagar sen och då bland annat sammandragningar/förvärkar. Beskrivningen jag fick var att magen blir aldelles hård.

Jaa... det blir den ju ibland men jag trodde att det bara var barnet som tryckte sig mot utsidan av magen. Det gör aldrig ont även om det kan vara lite obehagligt, ungefär på samma obehagsnivå som när barnet sparkar på magsäcken.

Efter diskussionen på jobbet har jag börjat fundera på om det kanske är sammandragningar trots allt? Är i v33 så det är väl inte helt omöjligt men jag trodde att det alltid gjorde ont? Eller har jag missuppfattat något?

• Svar på tråden Gör sammandragningar/förvärkar alltid ont?
  • Angelica8912

Nej sammandragningarna behöver inte göra ont :) Hela livmodern blir hård och jag tycker det är stor skillnad på när bebisen trycker sig ut och på en sammandragning.

Men alla upplever de olika!

• Clotilda

Sammandragningar och förvärkar är väl för det första inte samma sak? Jag har haft sammandragningar rätt länge nu (är i vecka 39) och det är precis som att magen blir alldeles hård då livmodern drar ihop sig för att träna inför förlossningen. Förvärkar är sammandragningar som gör ont, som jag förstått det. Ungefär som värkar, fast lite mildare och väldigt oregelbundet.

Om magen blir hård för att bebis rör sig så känner jag ju bebis, om man säger så. Kan känna vart han ligger och nån rumpa eller fot kan sticka ut. =) Under en sammandragning blir hela magen alldeles stenhård bara.

• Anonym (nybörjare)

Har trott att den kanske trycker ut hela ryggen + huvudet och att det var därför det blev hårt. Sen jag började fundera på saken har jag varit lite mer inne på att det kanske är sammandragningar trots allt men som nybörjare på allt det här vet jag inte riktigt hur det ska kännas. Höll på att skrämma livet ur sambon när jag berättade om mina funderingar, han höll nästan på och famlade efter telefonen för att ringa Förlossningen innan jag lugnade honom

• Anonym (nybörjare)
    Clotilda skrev 2011-02-16 16:34:30 följande:

Sammandragningar och förvärkar är väl för det första inte samma sak?

Ingen aning om det är samma sak För mig är det bara namn som jag försöker få någon ordning på vad de egentligen betyder för min kropp!
  • Angelica8912

Det är nog bebisen skulle jag GISSA på :)
    Jag är rätt säker på att du kommer känna när du får en Sd. :)

Men de är ju svårt att säga såhär liksom.

• Mama Mia
    Clotilda skrev 2011-02-16 16:34:30 följande:

Sammandragningar och förvärkar är väl för det första inte samma sak?

Beror lite på vem man frågar, verkar det som. Dom flesta mammor verkar definiera det ungefär som du, men dom flesta BM verkar kalla även vanliga sammandragningar för förvärkar. Likaväl som dom på förlossningen när man är mitt uppe i "eländet" kan dom mycket väl kalla dom riktiga värkarna för sammandragningar.

Blir hela magen hård är det troligen en SD du har. Inte ovanligt att det kan bli lite tungt att andas samtidigt, även om det inte gör ont.
    Båda mina grav så har det inte gjort ont förrän 1-2 dygn innan förlossningen startat, men jag har haft mkt SD långt innan.
  • Clotilda
    Angelica8912 skrev 2011-02-16 16:44:25 följande:
    Det är nog bebisen skulle jag GISSA på :)
    Jag är rätt säker på att du kommer känna när du får en Sd. :)

Men de är ju svårt att säga såhär liksom.
    Nä, jag fattade inte i början att jag hade sammandragningar. Kanske för att de inte var så starka som de är nu. Men så fattade jag inte att bebis sparkade istället utan trodde jag gick omkring och var konstant fisnödig. =)
  • Anonym (nybörjare)

Sparkar känner jag ju igen och det är definitivt inte några sånna. Hade inte ens tänkt tanken på att det kunde vara sammandragningar förrän diskussionen på jobbet men då slog det mig att beskrivningen passade väldigt bra in på vad jag kände.

• Angelica8912

Lustigt att man kan känna så olika :)
    Jag har alltid känt att "nu får jag en sammandragning". Ingen tvekan liksom.

Förvärkar för mig gör ont. Förvärkar för min BM är sammandragningar. Beror nog på helt vem man frågar som nån skrev ovan :)

Svar på tråden Gör sammandragningar/förvärkar alltid ont?