• Guido

Han ratar både Amimox och Kåvepenin - vad göra?

Snälla hjälp om ni kan:
    min yngste är 2,5 år och får bara inte ner vare sig Amimox eller Kåvepenin! Oavsett vad jag blandar det med - fast som flytande. Han gillar över huvud taget inte söta grejer så blandningen peniciliin och sötslisk är sju resor värre än något annat. Det är fullständigt omöjligt att dölja smaken.Vi försöker också förstås tvinga honom men han kräks upp det eller vägrar svälja.
    Vi har merparten i familjen på penicillin (mot streptokocker)och jag är gra vid i v.28 så det är förstås viktigt att han får i sig dosen.
    Vet att det finns koncentrerade droppar som är hemska - men kanske är de ett alternativ, för kräkas upp droppar gör man ju inte direkt? då ger man tydligen 3-4 droppar så det är ju nästan ingen vätska som ska ner då.
    Finns också suppar men de kan bränna hemskt i tarmen.

Har pratat med Löwenströmska som skrev ut det men får ingen vägledning därifrån mer än att blanda med fast mat vilket jag gjort men det går inte.

Kan någon hjälpa eller ge råd eller annat?

• Svar på tråden Han ratar både Amimox och Kåvepenin - vad göra?
  • MattssonE

varför tar han dessa mediciner? kåvepenin är ju världens hemskaste medicin, den hade inte jag heller tagit, usch. min dotter fick det när hon hade öroninflamation och man fick liksom lura i henne. först tog jag vanlig pure och gav henne några skedar, sedan vände jag mig om och la i lite kåvepenin på skeden och då fick hon i sig det men blev ledsen direkt. fattar inte att de skriver ut den medicinen till småbarn, den både luktar och smakar HEMSKT!

• MattssonE

jag läste på vårdguiden nu att kåvepenin finns i fruktsmak, kanske någon du kan testa?

• MattssonE

När man ger medicinen till barn

Penicillin smakar illa och det kan ibland vara svårt att få barnet att ta medicinen. Det är sällan bra att blanda medicinen i välling eller annan dryck som barnet får ofta, eftersom barnet kan få avsmak för drycken. Det är inte heller bra att blanda ut medicinen i stora mängder vätska eller mat, eftersom det då finns en risk för att barnet inte får i sig tillräckligt stor dos.

När man ger flytande medicin till spädbarn är det bra att låta barnet sitta eller halvligga i knät och använda en doseringsspruta. Man sprutar sedan ganska långsamt in medicinen genom barnets mungipa mot insidan av kinden. Då minskar risken för att barnet ska få medicin i luftstrupen.

Från ettårsåldern kan man använda en doseringssked istället för sprutan. Om man för skeden långt in i munnen minskar risken för att barnet spottar ut medicinen.

• Majsan70

Men det är ju bara att trycka i dem medicinen. Ger man i kinden lite i taget så rinner det ner i strupen utan nån större smak. Så får de att dricka emellan om de har en tendens att få upp det.

• amia01

Känner igen mig! Dottern hade en bakterieinfektion i samma ålder och vägrade ammimox.
    Fick också suppar, men blev avrådd från att prova, eftersom dom "fräter".
    Fick inte heller mer tips än dig, och ett stort lycka till med mig hem...

Men jag är van att ge trilskande kalvar medicin, så jag tänkte att går det med dom, så borde det funka på dottern... så jag bad att få tabletter utskrivna - dom är jättesmå för barndosen. Och sen så tog jag henne i knät, låste armarna bakom ryggen på henne, stoppade in tabletterna - det behövdes två stycken, och sen så tog jag en vattenflaska med "pip" och sköljde in lite vatten i munnen, och sen höll jag igen tills hon svalde.

Tog ett par gånger tills jag fått in tekniken, och hon skrek naturligtvis i full panik. Men redan vid fjärde dosen hade hon fattat galoppen, och sedan dess har hon svalt tabletter utan problem.

Kände mig som världens sämsta förälder, men jag ville ju bara hennes eget bästa, och det löste sig ju jättebra till sist!

• Guido
    amia01 skrev 2011-02-16 19:51:13 följande:

Känner igen mig! Dottern hade en bakterieinfektion i samma ålder och vägrade ammimox.
    Fick också suppar, men blev avrådd från att prova, eftersom dom "fräter".
    Fick inte heller mer tips än dig, och ett stort lycka till med mig hem...

Men jag är van att ge trilskande kalvar medicin, så jag tänkte att går det med dom, så borde det funka på dottern... så jag bad att få tabletter utskrivna - dom är jättesmå för barndosen. Och sen så tog jag henne i knät, låste armarna bakom ryggen på henne, stoppade in tabletterna - det behövdes två stycken, och sen så tog jag en vattenflaska med "pip" och sköljde in lite vatten i munnen, och sen höll jag igen tills hon svalde.

Tog ett par gånger tills jag fått in tekniken, och hon skrek naturligtvis i full panik. Men redan vid fjärde dosen hade hon fattat galoppen, och sedan dess har hon svalt tabletter utan problem.

Kände mig som världens sämsta förälder, men jag ville ju bara hennes eget bästa, och det löste sig ju jättebra till sist!

Det där lät ju helt super - låter som nåt värt att testa, ska kolla med vårdcentralen i morgon!

Tack alla andra för råd - jag har redan prövat det ni säger tyvärr. Han spottar och fräser och stänger svalget - det går inte att lura honom. Såklart håller vi fast honom - så mjukt det nu går - och visst får vi tillslut in skeden, eller sprutan, men det kommer upp eller aldrig ner i magen.
    Nu kräktes han precis upp den lilla dos av Amimox som vi fått i honom - det är uppenbart att han inte tål Amimox eftersom han kräks upp det efter en stund och inte direkt - så Amimox är körd oavsett.

Som sagt ska kolla med vårdcentralen i morgon om piller.

Och tyvärr verkar det som om vi måste få i honom eftersom det är streptokocker vi har allihopa och jag dessutom är gravid så är det viktigt att vi blir av med det - men man undrar ju verkligen om det är tvunget? Det svaret har vi i fått hittills iaf från vården :(
  • amia01

Känner återigen mig precis - dottern kräktes också av den flytande ammimoxen, ibland direkt, och ibland först en kvart efteråt. Berodde inte på att hon inte tålde det, utan på att hon kände smaken långt efteråt tror jag.

Och att hålla på att tjafsa, hålla fast, och tvinga i det flytande bara för att dom ska kräkas upp det, det kändes mycket jobbigare än att med våld tvinga henne att svälja två tabletter. Visserilgen med TVÅNG, men det hela var över på mindre än 5 sekunder, och jag visste att hon fått i sig sin medicin!

Tror inte heller på penicillin i alla lägen, men just då det gäller vissa typer av bakterieinfektioner så är det ju guld värt att det finns. Vid tidigare infektioner av samma slag har vi fått ligga inne och fått penicillindropp  -och det känns inte heller som något alternativ när det var så lätt att få henne att ta tabletter.

När vi hämtade ut nästa penicillinkur frågade apoteksdamen dottern om hon verkligen var så duktig att hon kunde äta tabletter - hon svarade "NÄ, inte  äta - bara svälja!"

• lisadragon

Hmm, hur gammal är barnet?

Sonen var likadan, han hulkade o spydde men men, till slut så gick det ner.

Han gillade dricka så lite pencillin sen fort i med coca cola.
     Han lärde sig väldigt fort ändå att han var TVUNGEN att ta medicinen och han fick nåt gott efteråt som belöning.
     Dottern bara suger i sig pencillin, hon är ingen match..

Sonen tycker det är äckligt med all medicin men han vet att jag tvingar ner det om han inte tar det frivilligt, under hans första 2 år så fick vi tvinga ner vätska också när han blev sjuk, och det blev han 1-2ggr/månad stackarn..
     Blev opererad för polyper o halsmandlar vid 22 månaders ålder, har sen dess mått mkt bättre.

Har han halsfluss föresten??

Och nej, inte behöver man väl pencillin mot streptokocker??
     Jag har klarat mig många gånger utan, smärtstillande (suppar, flytande) tills det blir bra.
     Läkarna häromkring vill knappt skriva ut pencillin för kroppen klarar det mesta själv säger dom...

• Guido

Jag tror vi måste medicinera eftersom jag är gravid. Nu har jag fått ett nytt penicillin utskrivet -Cefadroxil eller nåt sånt. Lyckas peta ner 2 ml i vällingen utan han märkt det så håll nu tummarna för att det kan fortsätta så!
    Han kan dricka välling tre ggr per dag - strunt samma, det är hyfsat bra näring. Nu är han också snuvig vilket kan hjälpa tror jag eftersom lukten försvinner för honom ;)

Jo - de har/har haft scharlakansfeber och eftersom den är streptokockbaserad så fick jag halsfluss....

• Izela

jag har precis haft super promblem med mina ungar och deras kåvepenin.. man blir ju tokig. Men till stora tjejen 2 år så bytte jag från flytande till tabletter och det gick mycket bättre. Hon svalde dom hela i 12 dagar, smetade in dom i olja och la dom långt bak på tungan så gled dom mer eller mindre ner. Funkade kanon!!

• Jaramla

anledningen till att man skriver ut kåvepenin är att det är ett väldigt snällt penicillin som slår ut bakterier men inte allt annat i kroppen - något som förstås är positivt i synnerhet med barn. det är också så att kåvepenin nästan bara går att använda i norden, i resten av europa har man skrivit ut så mycket - och så mycket för starka varianter - penicillin att resistensen är mer utbredd och kåvepenin inte fungerar på bakterierna. så ja, det smakar FRUKTANSVÄRT illa och det känns hemskt att tvinga i sina barn med våld det men om man tänker att alternativet kan vara att det inte finns något penicillin alls som fungerar när våra barns barn är sjuka i framtiden tycker jag gör det värt det...

(ta det inte personligt TS, men frågan dök upp i tråden om varför man skriver ut det)

• Guido

jaja - nä jag vet att man skriver ut Kåvepenin för att det inte är så brett, inte för att det smakar bläh ;)

Och - ja det är hemskt att tvinga i barn medicin - nu går det ju tyvärr inte med min tvååring trots att vi är två om det och håller fast allt som går att hålla fast. Överlevnadsinstinkt finns det uppenbarligen gott om - vilket ju iofs är bra men i det här fallet inte så bra. Och vi är inga mjukhänta typer heller utan vi håller FAST. Försöker stänga för näsan och stänga munnen snabbt efter dosen - men nog f..n lyckas han spotta och fräsa sig ur det. (sorry för språkbruket).
    Iaf så fungerar det fortfarande med Cefadroxil och välling så det får vi vara tacksamma för. Han är faktiskt fortfarande den som är dålig av oss, fortfarande feber och allmänt nedsatt - så han måste ju få i sig kuren.

TACK alla för fina tips och kloka ord - men kom gärna med fler, det kan vara bra att spara om det händer fler gånger (gud förbjude;)

Svar på tråden Han ratar både Amimox och Kåvepenin - vad göra?