• Anonym

Ni familjehem-hur gör vi med saker från bio-föräldrar?

Hej!

Har ett litet barn placerat hos oss för uppväxtplacering.  Bio-föräldrarna kommer med kassvis med kläder åt barnet trots att vi sagt att vi köper kläder till barnet då barnbidraget ju kommer till oss. Självklart förstår vi att dom ibland vill köpa något åt barnet och om det gäller enstaka klädesplagg då och då gör oss inget men nu dränks vi i begagnade kläder som vårt barn ej ens hinner använda innan h*n växt ur dem. Utöver bio-föräldrarna vill ju såväl vår närmsta släkt/familj liksom deras familj köpa kläder till barnet. Detta problem gäller även gamla leksaker som dom kommer med. Trots att vi sagt till att vi inte har plats för den mängden av saker fortsätter dom att komma med prylar. Sen tillkommer ju födelsedagar+julafton uppå det så ni förstår vad jag menar. Hur säger man till på ett bra men förståeligt sätt till biosarna utan att såra dem? Det GÅR helt enkelt inte att dom kommer med massa saker+kläder varje gång vi träffas. Ni som är familjehem - hur har ni gjort? Känns lite fånigt att be soc prata med biosarna om såna här saker.

• Svar på tråden Ni familjehem-hur gör vi med saker från bio-föräldrar?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-02-16 19:53:53 följande:

Hej!

Har ett litet barn placerat hos oss för uppväxtplacering.  Bio-föräldrarna kommer med kassvis med kläder åt barnet trots att vi sagt att vi köper kläder till barnet då barnbidraget ju kommer till oss. Självklart förstår vi att dom ibland vill köpa något åt barnet och om det gäller enstaka klädesplagg då och då gör oss inget men nu dränks vi i begagnade kläder som vårt barn ej ens hinner använda innan h*n växt ur dem. Utöver bio-föräldrarna vill ju såväl vår närmsta släkt/familj liksom deras familj köpa kläder till barnet. Detta problem gäller även gamla leksaker som dom kommer med. Trots att vi sagt till att vi inte har plats för den mängden av saker fortsätter dom att komma med prylar. Sen tillkommer ju födelsedagar+julafton uppå det så ni förstår vad jag menar. Hur säger man till på ett bra men förståeligt sätt till biosarna utan att såra dem? Det GÅR helt enkelt inte att dom kommer med massa saker+kläder varje gång vi träffas. Ni som är familjehem - hur har ni gjort? Känns lite fånigt att be soc prata med biosarna om såna här saker.

Jag reagerar över att du skriver vårt barn. Det är väl för 17 inte ert barn bara för att det är placerat hos er?
  • smulpaj01

Exakt min tanke!!!! Orkade knappt läsa mer efterssom jag blev så enormt FÖRBANNAD över den saken!!!!!!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-02-16 19:57:05 följande:
    Jag reagerar över att du skriver vårt barn. Det är väl för 17 inte ert barn bara för att det är placerat hos er?
    smulpaj01 skrev 2011-02-16 20:01:31 följande:
    Exakt min tanke!!!! Orkade knappt läsa mer efterssom jag blev så enormt FÖRBANNAD över den saken!!!!!!
    Reagerade precis exakt som ni också gjorde! Att ens nämna "uppväxtplacering" ihop med då orden "vårt barn"
    i samma historia fick en också att reagera och frågan handlar om att barnets föräldrar föräsker bidra med så mycket dom kan.....vad har det med ev uppväxtplacering att göra och som sagt va hur kan barnet bli nån annans ens deras föräldrar! Va lite diplomatiska, det kanske är viktigt för föräldrarna! Du skriver "gamla saker" ...skulle det ha känts så mycket bättre om allt va sprojtans nytt istället? Finns massor med begagnade saker som är super bra! Skillnaden på er och föräldrarna är att dom kanske måste köpa begagnat pga ekonomiska svårigheter medans familjehemmen får dom pengarna av Soc som ska användas till barnet omkostnad! Därav kanske mycket begagnat

• Anonym (123)

Varför är det bara bio-föräldrarna som ska sluta köpa grejer och inte er närmaste släkt?

• Anonym (O)

Jag hade sagt vänligt men bestämt att vi kan inte ta emot mer kläder nu och att barnet har tillräckligt med kläder. Jag hade heller inte velat ha en massa begagnade kläder till mitt placerade barn. Om familjehemmet har råd att köpa nytt så räcker väl det. 
    En sak som du kan göra är att istället be dem sätta in pengarna som de lägger på kläder på ett bankkonto som du kan öppna till barnet. Många bäckar små.... 

• Anonym
    Anonym (123) skrev 2011-02-16 22:51:01 följande:
    Varför är det bara bio-föräldrarna som ska sluta köpa grejer och inte er närmaste släkt?
    Precis också vad jag tänkte.... sen kan man ju tycka att det måste vara lättare och betydligt lämpligare att säga till sin egen släkt och sina egna vänner att handla på så sätt så slipper man "såra" barnets föräldrar!
  • mammalicious

Måste bara hålla med det som ovanstående skrivit..

"vårt" barn!!  
    Är det så att ni inte har egna barn? Att ni och er släkt projicerar längtan efter det på någon annans barn? Isf är ni kanske inte bäst lämpade att ta hand om det?
    Barnets föräldrar kommer alltid att vara viktigast för barnet, och efter vad du skriver så verkar de ju verkligen bry sig om sitt barn..  

• Anonym
    Anonym (123) skrev 2011-02-16 22:51:01 följande:

• Anonym
    Anonym (O) skrev 2011-02-16 22:52:07 följande:
    Jag hade sagt vänligt men bestämt att vi kan inte ta emot mer kläder nu och att barnet har tillräckligt med kläder. Jag hade heller inte velat ha en massa begagnade kläder till mitt placerade barn. Om familjehemmet har råd att köpa nytt så räcker väl det. 
    En sak som du kan göra är att istället be dem sätta in pengarna som de lägger på kläder på ett bankkonto som du kan öppna till barnet. Många bäckar små.... 
    Inte lite fräckt.. SKa föräldrarna ge ts pengar att köpa nya saker till barnet för? Det är föräldrarnas barn och ts har barnets boende och omvårdnad som ett uppdrag!

Det finns inga uppväxtplaceringar och får inte heller omnämnas som uppväxtplaceringar i beslut om LVU. Alla barn ska jobbas hem så mycket det bara går. Eftersom föräldrarna verkar bry sig om barnet och se barnets behov samt ha ett hyfsat umgänge så låter det inte alls orimligt att barnet kommer att flytta hem igen när familjen är på fötter.

Ts, det är nog bäst att du lär om och börjar nämna barnet som ert underbarn, extrabarn, lånebarn, favvobarn eller annan benämning för ert barn kommer barnet aldrig att bli.
  • Marionettdocka

Jag blir lite orolig när jag läser tråden. Dels över uttrycket "vårt barn" men också uttrycket "biosarna". Antyder det att ni också är föräldrar?

Gör man barnet en tjänst genom att det är ni som köper saker till det? Jag tänker tre saker
    1 Om barnets föräldrar har råd med just begagnat och ni förkastar det och köper nytt kanske barnen känner sig fattiga när de kommer hem igen och som att det är något fel på begagnat.
    2 Om ni vägrar låta föräldrarna ge barnet det de vill kanske barnet får uppfattningen att ni och din släkt bryr sig medan det tror att föräldrarna inte gör det.
    3 Det är väl bra att föräldrar får träna på att vara föräldrar även medan de inte har vårdnaden och där ingår att köpa kläder till sitt barn och fundera på vilka leksaker barnet uppskattar och vara med att inspirera barnets smak.

Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
Svar på tråden Ni familjehem-hur gör vi med saker från bio-föräldrar?