Anonym skrev 2011-02-17 11:15:36 följande:
Men kära nån vilken uppståndelse det blev över ordet VÅRT. Självklart är barnet de biologiska föräldrarnas barn och självklart är det vårt barn. Om vi INTE gav oss in som familjehem med övertygelsen om att behandla placerade barn med samma kärlek och respekt som våra biologiska barn så anser i alla fall vi att man inte är bra som familjehem. Juridiskt är det placerade barnet barn till bio-föräldrarna ( som vi har bra kontakt med så kan vi utesluta sådana påhopp) men i hjärtat så är och förblir h*n VÅRT barn liksom alla de barn vi haft placerade hos oss. Alla dessa barn är VÅRA barn för alltid i våra hjärtan. Jag kan inte göra något åt om Socialtjänsten använder ordet uppväxtplacering, det är väl brukligt när de efter sin utredning utgår ifrån att placeringen kommer att bli långvarig och att återförening med bio-föräldrar inte kommer vara möjligt på lång tid ? Om ni retar upp er på det ordet gör en skrivelse till Socialstyrelsen som är överordnande för Socialtjänsterna om ändring av ordet uppväxtplacering. Som vanligt finns de dom som läser inläggen på FL som fan läser bibeln. Jag har inte sagt att bio-föräldrarna inte får komma med saker till barnet utan att MÄNGDEN saker är ohanterbar. Av de kläder och saker de har med sig spar jag och lägger undan en del som minnen till barnet. Det barnet har växt ur frågar jag om biosorna vill ha tillbaka vilket de inte vela haft hittills. Vi har redan för länge sedan informerat vår släkt och familj att de ej får köpa för mycket då h*n får väldigt mycket av bio-föräldrarna. Men vår släkt gör liksom oss INGEN skillnad på våra biologiska barn och våra placerade barn. Liksom oss ger dom alla barn som bor här massor av kärlek. Personligen tycker jag att det är skrämmande att det finns människor därute som alltså tycker att vi familjehem inte ska ser våra placeringar som våra barn utan särbehandla dem????? Jag tycker det är synd att jag inte kunde få någon konstruktiv hjälp här så detta blir mitt sista inlägg i denna tråd. Nu ska jag gå och ger VÅRT barn lite käk. Och vet ni vad - på eftermiddagen ska VÅRT barn och jag gå och fika med bio-mamman som vi har jättebra kontakt med och som är trygg med att vi älskar hennes barn villkorslöst. Och vet ni en ska till - jag ska ta upp det här igen med henne att dom inte kan komma med så mycket saker hela tiden och jag kommer att fortsätta kalla vår uppväxtplacering för VÅRT barn.
Fast det är inte frågan om någon begränsning alls? Var har du fått det ifrån? Vem här har påstått att du ska särbehandla det placerade barnet?Vad jag kan läsa mig till - ingen!
Självklart ska barnen behandlas lika sen när det kommer till att älska eller inte så är det starka ord som jag tror många gånger faktiskt missbrukas! Vem har sagt att man måste älska, venm har sagt att man ens älskar och vem har sagt att man skulle göra ett sämre jobb om man nu inte kände att man älskade!
Älska är ett starkt ord och bör inte användas i tid o otid!
Jag har träffat massor av familjehem som gör ett förbaskat bra jobb, som ger barnet ett underbart framtida liv utan att känna att det älskar barnet! Alla kan inte älska alla så är det men man kan se till att allt blir så bra som möjöigt utifrån omständigheterna! Det är så vanligt att familjehemmen ofta slänger sig just med orden ; Om jag inte älskade det placerade barnet så skulle jag inte ......osv osv, jag älskar det placerade barnet precis lika mycket som mitt eget och hhela släkten gör det också....osv osv
Det är faktikt inte ett måste, det är inte ett krav i uppdraget att man ska och måste älska och att man på något sätt skulle göra ett sämre jobb om man nu inte älskade barnet! Jag är övertgad om att alla inte älskar det barnet som kommer men ändå kan ge det barnet allt det behöver i alla former!
Det är det som är grunden i uppdraget att man sen kan efter tidens gång känna att man faktiskt älskar barnet är ett jätte plus och det är bra men att alla familjehem älskar alla sina placerade barn och därför är familjehem tror jag inte ett dugg på!
Tycker det är lite tråkigt att "omgivningen" på nåt sätt omedvetet kräver att man ska älska att det är typ likamed tecken mellan att älska barnet och göra ett bra jobb!
Man kan göra ett alldeles utmärkt jobb utan att älska barnet!