• Makka Pakka

Vabba när förskolan har stängningsdag??

Hur gör ni när förskolan har stägningsdag för utbildning m.m?

Tar ni ut semester, obetalt eller VAB?

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • Svar på tråden Vabba när förskolan har stängningsdag??
  • idis78

Någon av oss tar föräldradag eller annan ledighet typ flex eller komp. Om vi får veta det i tid kan jag lägga mig ledig den dagen. (har önskeschema)

• Kazeer

Om maken är hemma med barnen, tar han ut förtroendetid eller semester (eller föräldrapenning). Är jag hemma med barnen, antar jag att jag tar vanlig föräldrapenning.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Försäkringskassanpappan

Vabba kan man inte göra. Du får ta FP eller semester.

• Försäkringskassanpappan

Bara om det är stängt pga sjukdom

• Arctura

FP, Semester, komp el obetalt är väl det som gäller? Vabba kan man ju INTE göra!!

• Leija

Jag fixar barnvakt eller tar FP, eftersom man sparat lite dagar för sånt här :o) 

• Makka Pakka

Ok.. Det var min chef som frågade mig om jag kunde ta vab den dagen.. Har inte Fp-dagar kvar så då får jag väl ta ut semester.

Tack för era svar.

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • Åssi

Jag brukar ta en semesterdag.

• Billabong

Grejen är den att när fsk har stängt av sådana skäl så ska de kunna erbjuda barnet plats på ngn annan fsk. För alla har inte FP-dagar kvar, semesterdagar att ta av eller liknande.
    Så om du inte kan vara ledig, då får du säga att du behöver barnomsorg ändå den dagen.

Att ta ut TFP (Tillfällig FöräldraPenning) från FK är INTE tillåtet när fsk har stängt för planeringsdag eller liknande.

Hurvida arbetsgivaren låter dig ta VAB från jobbet utan ersättning från FK är jag osäker på.
    Många här verkar ha läst ut att VAB är detsamma som tfp från FK. Men VAB är bara benämningen på ledigheten på arbetsplatsen. TFP är benämningen på ersättningen från FK.

• Billabong

Glömde svara på TS ursprungsfråga:

Sådana dagar tar jag helst semester. Föräldraledighet vill jag inte ta för ngn enstaka strödag eftersom det då räknas av från en av mina lagligt reglerade 3 perioder per kalenderår. Vill inte slösa en hel period på en dag.
    Däremot om arbetsgivaren inte bryr sig så noga om att bara bevilja tre perioder om året, då är det ju lättare att sprida ut föräldraledigheten på flera enstaka dagar.

• Isabellee

Har bara hänt oss 2 ggr. Ena gången passade min mamma henne och 2a så vabbade jag (Hon var sjuk hela veckan)

• noa

Man får inte VABa.
    Det kan vara så att FK ringer till förskolan senare för att kolla upp om barnet varit där vissa datum. Visar det sig sen att förskolan haft stängt den dagen blir det som "fusk" eller nåt, hur det nu funkar. Nån annan kanske har bättre koll på sånt =) 

• Isabellee

Man får inte vabba om barnet är friskt och förskolan är stängd. Däremot om barnet är sjukt.

• IsabelleLi
    Isabellee skrev 2011-02-17 10:02:54 följande:
    Man får inte vabba om barnet är friskt och förskolan är stängd. Däremot om barnet är sjukt.
    Ja, det stämmer. Man behöver också uppge vem som skulle ha vårdat barnet de dagar som förskolan var stängd. T ex "Den 14-15 var förskolan stängd, sonen skulle då ha varit hos mormor om han varit frisk".
  • Kallebus
    Billabong skrev 2011-02-17 08:34:16 följande:
    Grejen är den att när fsk har stängt av sådana skäl så ska de kunna erbjuda barnet plats på ngn annan fsk. För alla har inte FP-dagar kvar, semesterdagar att ta av eller liknande.
    Så om du inte kan vara ledig, då får du säga att du behöver barnomsorg ändå den dagen
    FEL!
    Det står i våra papper från kommunen att två dagar om året när dom har stängt för utbildning har dom ingen skyldighet att erbjuda barnomsorg, det ska meddelas 60 dagar innan vilken dag det gäller.
    Alltså måste man planera.
    Kan vara så att vissa kommuner är snällare på den punkten och ordnar fram ett alternativ men långt ifrån alla.
Svar på tråden Vabba när förskolan har stängningsdag??