Inlägg från: Anonym (liemannen kommer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (liemannen kommer)

Ni som växte upp med rökande förälder/föräldrar!

Jag övertalade min mamma att sluta röka när jag var 7 år gammal och det är hon otroligt tacksam för idag.

Har själv aldrig rökt ett enda bloss för det är bara vidrigt och extremt hälsofarligt, men styvfars piprökande har jag lidit av under uppväxten eftersom röken från bakongen gick rakt in i mitt sovrum. Mina allergier debuterade två år efter att han flyttade in. Han blev 71 år, medellivslängden i Sverige är runt 82 år och rökning förkortar ditt liv med i snitt tio år så det stämmer väl hyggligt då.

I detta nu ligger min svägerskas mor och ska dö i metastaserad lungcancer, även hon har rökt hela livet. Hon firade sin 67:e och garanterat sista födelsedag för två veckor sen, läkarna ger henne max fram till trettonhelgen att leva. Och då har hon inte haft något bra liv de senaste månaderna.

Minsta barnbarnet är 6 år och hennes yngre son har inte ens fått egna barn än så de kommer aldrig att få lära känna sin tuffa och roliga mormor.

Rökning dödar. Rökning tar ifrån din familj det stöd och den glädje du kan ge dem som mormor/morfar eller farmor/farfar.

Tänk efter, människa!

Svar på tråden Ni som växte upp med rökande förälder/föräldrar!