Gastric Bypass (GBP)
Hejsan!
Har varit här inne och smugit några gånger tidigare och mest förra våren.
Jag har under flera år gjort både hel- och halvhjärtade försök att gå ner i vikt.
Jag var som tonåring stor men inte fet. Sedan flyttade jag till ny stad jobbad extremt mycket (kominerade frukosttjänst + lunch med kvällsjobb på två olika restauranger) levde på lufft o stressade massor. Gick ner till ca 75-80kg. Har kort från den tiden o jag ser grymt smal ut :). Slutade jobba med detta pga stressen o fick mer stillasittande jobb, slutade röka, gifte mig, fick två barn och är i dag på maxvikt 135kg, jag är 170cm lång.
För två år sedan sökte jag hjälp hos VC och fick först lite råd bara men när jag hörde av mig igen så rekomenderades jag en viktnedgångskurs med KBT (Stahremetoden) Jätte bra och jag rekomenderar den verkligen! Ger mycket bra verktyg till att ta tag i varför och när jag stoppar i mig förmycket och fel. Jobba med självbild och allt det där. Det omformade mig som människa och hur jag ser på mig och livet! Gick ner 13kg på en vår. Men sen kom hälsporren till hösten. Sedan så slutade kursen och då kom uppgångnen igen och mer där till...
Så då bestämde jag mig för att jag behöver mer hjälp! Så i maj -09 bokade jag en tid hos läkaren på VC. Hade då läst lite om att dem kan vara svåra att övertyga om at skicka remiss så jag kom förberedd och var stenhård och hade inte nämnt något vid själva tidbokningen. Det gick inte ens en vecka mellan att remissen gick iväg och att jag fick delta på ett infomöte..jag och typ 99 andra... Sedan har det varit tyst... jag har ringt några ggr o senast i januari och då tog dem emot dem som gick på träffen i dec -09... så förhoppningsvis så får du träffa läkaren innan sommaren och då blir det OP i höst OM det glir OK hos läkaren... jaja jag nämnde att jag bor och studerar nära sjukhusen o kan koppa på kortvarsell... har till och med drömt att dem ringde in mig.... Så i onsdags var jag lite hängig och låg och vilade på em när mobilen ringer och väcker mig det var från sjukhuset och dem undrade om jag kunde komma dagen efter kl 14...Gick dit kl 14 i torsdags och träffade där en jätte trevlig kirurg. Så i maj blir det OP i Lindesberg om allt går som planerat!!!!!!!!
Är glad, lycklig, nervös, rädd, exhalterad, nyfiken, förväntansfull.....
Har 1000frågor men har just suttit och läste igenom hela denna tråd och kollat på alla foton och reggat mig på FCgruppen...
Jag slutar mina studier 25/5 så jag hoppas det går bra att jag kanske blir borta sista veckorna... Och sen så kanske man får lugna sig med att dra igång och jobba direkt...
Hur länge har ni varit sjukskrivna efter OP?
Det var en hel del om mig :S
Tack för alla era intressanta berättelser och inlägg o bilder!!!
/Elin