Inlägg från: sophiemedPH |Visa alla inlägg
  • sophiemedPH

Gastric Bypass (GBP)

angående vård tiderna så va jag till VC i okt, sjukhuset fick remisen i nov & jag väntar fortfarande på att få komma på info möte i uppsala (bor i västerås). ringde förra veckan men dom behandlar ärendena som kom in i sep. hmm skit jobbit att gå & vänta, plus att de typ kommer vara jäte långvänte tid om jag nu går vidare.

läste föresten nån ny studie om att det är jätte vänligt att man blir alkolist efter GBP nån som vet om detta stämmer?  

• sophiemedPH

nu är mitt hjul äntligen i rullning.
    jag gick till fam.läkaren i sep 2010
    uppsala fick in remiss i okto 2010 
    sen viste jag att de va en vänte tid på 8-9 mån.
    ringde efter 1 år & då va allt försenat.
    sen har jag fortfarande inte hört något i jan 2012!!
    ringde & nu har jag äntligen fått hem papper om att komma på Info möte den 24 feb =)
    nu ska jag försöka ligga på som tusingen så jag hinner med en operation innan sommare.

hur lång tid har det tagit för er andra från att ni fått komma på info möte tills operations dagen.?

jag väntar med spänning.

• sophiemedPH

fortfarande ingen som ska till uppsala på fred?
    för info möte?

Nu har jag väntat 1,5 år på att få komma på info mötet men kan någon ge tips på hur jag ska gå tllväga redan nu för att få göra operationen så snabbt som möjligt?
    tillhör västerås men vill/orkar inte vänta i 1-2 år till.
    jag vill hinna göra den innan sommaren.

va in & kikade i bild tråden & kan inte annat än säga Waoo =)
    vilken resa viss av er har gjort, helt fantastiska resultat.
    jag bara håller på att lääängta i hjäl mig ännu mer nu =)            

• sophiemedPH

halloj ,brukar aldirg vara någon som svara på mina medelanden men jag kan ju prova igen :)
    nu har jag varit på första info mötet & blivit kallad till sjuksköterna & efter det samma dag har jag blivit kallad till rönten (bentathest röntegen) eller nått sånnt. jag har aldrig hört talas om de vad är de & varför gör man den?

• sophiemedPH
    evolyn skrev 2012-03-05 20:53:26 följande:
    Sophiemedph: jag har faktiskt ingen aning det var inget jag behövde göra inför min operation iallafall, frågade du inte vad det var bra för?

nej jag måste nog ringa dit i morrn å höra :S
    jag har aldirg hört talas om de någon gång. 
  • sophiemedPH
    Maddisen80 skrev 2012-03-06 17:42:51 följande:
    ringde du och frågade vad de va bra för ?

ja ringde idag =)
    dom sa att de va något nytt å att dom glömt informera om de på info mötet förra veckan.
    dom har upptäckt att man lättare kan få benskörhet eller dom tror att det kan ha att göra med gbp operationen å vill därför registrera hur bentätheten ser ut innan så man har nått att gämföra med om man skulle få några problem senare.

• sophiemedPH

jag har en liten fundering, jag håller på att bli utredd i uppsala å ska på individuella samtal hos sjuksköterska den 20.e jag måste hinna bli opererad innan sommaren vilket dom inte kan garantera då de är kö för att träffa en dietist m.m kan man vända sig till något annats sjukhus för att få hjälp snabbare?
    jag ska bli opererad i västerås med har alla samtal m.m i uppsala.
    om man kan välja något annats sjukhus hur går man tillväga då?

• sophiemedPH

ååå allt känns såå tröttsamt i denna väntan.
    jag vill operara mig typ nyss, men kommer inte bli förens i höst troligtvis.
    har ringt runt till alla olika instanser å sjukhus för att snabba på processen men det verkar vara omöjligt :(
    ska börja nytt jobb i höst som innebär fast anställning och jag skulle verkligen behöva göra den innan sommare.
    jag får nog helt enkelt ringa varje dag å se om det kommit in något återbud ;)
    då kanske dom tröttnar tillslut =)     

• sophiemedPH

hejsan,
    ny gammal i denna tråd, men nu har det hänt lite saker sen jag skrev sist.
    jag har bara 2,5 flyt dag kvar å op på tisdag på sophiahemmet.
    det känns toppen bra men nervositeten börjar komma krypandes =)
    va å hämtade ut all medicin i förrgår å jag höll på att tappa hakan av alla tabletter å sen sprutorna!
    passade på att köpa en pensionerslåda till alla tabletter då jag har ruskigt dåligt minne å är rädd för att glömma/missa någon tablett.

jag bor 10 mil från stockholm å funderar på att sova över på nå hotell där för att slippa bli stressad av bilköerna å slippa åka sjukt tidigt på morgonen.
    tåg trafiken är väl inte heller helt pålitlig å jag blir lätt stressad av sånna tids situationer.

• sophiemedPH
    candyheart skrev 2012-10-17 16:11:25 följande:

Hej!

Hinner inte skriva så himla mycket nu. Jag har dock gjort "västmanlandsresan" som var allt annat än enkel. I korta drag:

Familjeläkare som mer än gärna skickade remiss för op
    Lååååång väntan, ingen remissbekräftelse. Ringde själv till kirurgmottagningen för att höra om de accepterat min remiss som är första steget. Borttappad...
    Ringde familjeläkaren, han skickade om.
    Jag ringde kirurgmott. snabbt därefter. Den låg där, hade accepterats men inte skickats till Uppsala, vilket den ska för man utrds där.
    Ringde uppsala, den hade kommit fram till slut.
    Ställdes på kö för utredning
    4 gruppträffar med låååååång kö mellan alla. Tog nog ett år.
    Remissen tillbaka till Västerås för att ställas i kö, önskade op i Uppsala pga kortare kö. Nekades
    Åberopade vårdgarantin men det gick inte
    Bråkade länge, blev skickad till st göran men de nekade mig op pga sjukdom (måste opas i Västerås)
    Fick op i Västerås som gick fantastiskt bra 2011-10-04
    Återbesök under året, årsbesök 2012-10-04. Riktigt lyckad op och eftervård.

Jag har alla nummer och kontaktvägar om du behöver. Men dina första två steg. Gå till familjeläkaren. Få iväg remissen. Är de negativa så ber du dem skicka remissen KORREKT ifylld med ALL info och så kan du säga "låt de som gör bedömningen överväga om jag har rätt till op eller ej".

5 dagar efter besöket ringer du till kirurgmottagningen och hör om den kommit dit och när den skickas till Uppsala.

Sen kan vi fortsätta diskussionen där. För mig tog det ett par år och närmare 37-38 samtal. Så många har jag skrivit ner i alla fall.

Lycka till!
    haha va lustigt att vi har gjort exakt samma resan med våra remisser å samtal å möten.
    jag är oxå från västerås men fick vänta 3 år  från Vc till Op.
    jag stressade inte på dom så mycket ibörjan (skaffade 2 barn i stället) men sen så började kriget =)
    blev Op på sophiehemmet förra veckan.
    helt sjukt att man inte va ett undantags fall å att fler var/är i samma sits 
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)