• baby81

Gastric Bypass (GBP)

Hej!

Jag har en fråga... Är det någon här som har opererats i Eksjö nyligen? Ungefär hur lång tid tog det från att remissen var skickad och ni fick gå på informationssamtal?

Kan ju berätta lite om mig själv. Bor i mörkaste Småland med min sambo, hund och 3 katter, kanske inte ska glömma sambons hönor och tuppar som han precis har köpt hihi. Fick precis reda på att jag har pco. Jag har alltid undrat varför alla i min familj är smala utan jag. Varför de har kunnat äta sötsaker utan att det har hänt något och inte jag. Mamma sa alltid när jag var yngre "en del kan inte ens lukta på kakorna utan att gå upp i vikt", precis som jag har kunde ta in det då, det var ju bara orättvist. Har varit svårt för mina föräldrar med som har tyckt att det har varit svårt att sätta begränsningar för mig när jag hade en syster och bror som kunde äta vad som helst och ändå vara smala som sträck. Det hela spårade ur när jag började med p-piller och när jag flyttade hemifrån. När man helt plötsligt fick äta vad man ville när man ville och man festade två gånger per helg. Sedan har det fortsatt sakta men säkert uppför. Har gjort otaliga försök med GI, Atkins, Lchf, dietist, hälsocoach, viktväktarna mm. Lyckats gå ner 20 kg, 10 kg osv men de lyckas alltid flyga tillbaka.

Nu efter att jag fick information från gynekologen och har läst massa om pco har jag fått en aha-upplevelse. Äntligen förstår jag lite mer.... Hade ett långt samtal med min läkare i torsdags och han rådde mig att göra en operation för jag har gjort så många försök och pcon gör det inte lättare. Han såg detta som det bästa alternativet för mig. Jag har ett bmi på 44 och har ingen ägglossning. Just nu känner jag mig totalt okvinnlig och värdelös. Jag är tjock, finnig och kan inte bli gravid. Försöker nu vänja mig vid tanken att jag kanske kommer operera mig ganska snart, att jag ska få tillbaka mitt liv, orka mer, kunna motionera utan att få ont i knän och benhinnor, leka med barnen på jobbet lättare, springa och busa med hunden, kunna få barn, få bort dessa värdelöskänslor, får bort besvikelsen på mig själv att jag lät det går så här långt och mycket mer.

Det var "lite" om mig, hoppas någon orkar läsa =)

kram

• baby81

Maddisen80: Ja han skickade den samma dag (i torsdags). Ska ringa imorgon och se så de har fått den. De har bytt datasystem på sjukhuset så jag är nervös att den inte kommit fram

• baby81

Ringde kirurgen idag och kollade så att remissen kommit fram, det hade den. Hon sa att den är bedömd och att kallelse kommer skickas ut snart. Vad hon kunde se just nu fanns det tider i april men vågade inte säga något. Hon ville jag skulle återkomma nästa vecka när sjuksköterskan som har hand om det är tillbaka. Nu känns det mer verkligt

• baby81

Mamma74: När jag pratade med dem igår så sa sköterskan att min remiss hade kommit in och är bedömd. Vet dock inte vem som gör den bedömningen?

Jag har en fråga... När pratade ni med er chef om alltihop? Efter första mötet eller när ni blivit godkända?

• baby81

Hur lång tid har det tagit för er från att remissen är skickad till kallelsebrevet kommer?

• baby81

Är det någon här inne som har pco? Har det blivit bättre efter operationen?

• baby81
    Felidae skrev 2012-03-15 17:12:19 följande:
    Jag har pco och innan operationen hade jag ägglossning ca två gånger om året. Nu har jag ägglossning på cykeldag 15, varenda månad.
    Åhh vad skönt att höra, läst om många som det har hjälp. Vi vill ha bebis, har försökt i 7 månader men har inte haft ägglossning som jag ska, vet inte om jag har haft det överhuvudtaget. Fick reda på pcon förra veckan. Nu har vi smält tanken att vi får vänta till ett år efter op men då hoppas man ju verkligen att det ska bli bättre.
  • baby81

Usch kollar posten varje dag ifall min kallelse har kommit. Ja eller min sambo gör, för jag har diskbråck och kan inte gå ordentligt. Hur länge ska jag behöva vänta

• baby81

På torsdag är det 4 veckor sedan min remiss skickades. Har inte fått någon remissbekräftelse än, ska det ta så här lång tid?

• baby81

Jag har ringt två gånger men har då fått prata med sådana som har noll koll. Skickade mail idag istället. Hade fått svar av kirurgassistenten att mailet har lämnats till de ansvariga. Får väl se om man får något svar eller om det skyndar på det.

• baby81

EmmaHenke: Okej det kanske är så här med... Var i processen är du? Vilket sjukhus är du på?

• baby81

Halva försvann... Man kan visst inte göra smilegubbar. Jag tillhör oxå Eksjö, vad kul att vi tillhör samma. Får man fråga var du bor? Hur lång tid har det tagit för dig från remiss till att bli godkänd?

• baby81

Okej, jag bor mellan Nässjö och Eksjö. Vad bra att jag har kommit i kontakt med dig. Min läkare som skickade remissen sa att man får kallelse inom några veckor och sedan efter det går det fort. Så jag har inte vetat vad jag ska förvänta sig. Nu vet jag mer, tack. Har du fått en tid? Eller vet du bara att det är i höst? Haha kan tänka mig att de är hårda. Vad har de ställt för krav?

• baby81

Förstår inte hur utredningarna kan vara så olika på de olika sjukhusen?

• baby81

Om man håller på att utredas på ett sjukhus kan man utredas på ett till?

• baby81

Finns en grupp som heter

Allt möjligt för GBP opererade

Den gruppen är jättebra och inte massa regler o sådan skit utan man är sig själv o får fråga vilka frågor man vill vare sig det har med operationen o göra eller om det är något annat du behöver ventilera *ler*

Min uppfattning är att Svammelhörnan består av tusen regler o massa tjafs. Orkade inte vara med i den gruppen mer...

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)