• Moflo

Gastric Bypass (GBP)

Oj, nu har jag precis kommit tillbaka från vårdcentralen och fått en remiss till kirurgen. Spännande!
    Tyvärr är jag ingen självklar patient till en gbp eftersom mitt BMI "bara" låg på 36, men läkaren som skickade remissen vet hur hårt jag har kämpat för att ens komma hit så han tyckte att det var värt ett försök, de kan ju inte mer än att säga nej.

Jag förstår att det förstås alltid är väldigt individuellt, men ni som har hängt här ett tag kanske kan uttala er lite lite mer så jag undrar, hur vanligt är det att få en remiss och sedan bli nekad av kirurgen? Kirurgen måste väl ändå ta hänsyn till läkarens bedömning, eller? Vilken vikt är det som gäller för en ev op, den jag vägde in mig med på VC eller den jag kommer med till kirurgen?
    Jag kommer i så fall (förhoppningsvis) opereras i Sundsvall, är det någon som har erfarenheter därifrån?

Hoppas på svar!

• Moflo
    FamiljenHietala skrev 2011-09-01 10:39:14 följande:
    Googlade lite fort och så som det ser ut så verkar det som att man måste ha BMI 40 eller högre..

Vet inte hur pass hårda dom är att operera folk med lägre BMI..

Lycka till iaf
    Jo, så långt har jag också kommit, men jag vet att vissa landsting även har en gräns vid 35, vilket det verkar vara här. Men naturligtvis så förstår jag att chanserna minskar med ett lägre BMI än 40. 
    Min frågor ovan ställde jag med tanke på den personliga erfarenheten som finns här i tråden, inte ren fakta. 
  • Moflo
    SilverEmma skrev 2011-09-02 11:07:40 följande:
    Man kan fortfarande bli nekad. Man ska ha haft sin övervikt i minst fem år och gjort seriösa försök att bli av med den. Vissa landsting kräver att du träffat en dietist och försökt gå ner i vikt med den hjälpen först. Det är så olika beroende på var du bor.
    Been there, done that... Har ätit Reductil, tills de tog bort det, grrr, gått hos dietisten, provat alla dieter från viktväktarna till sjukhusdieten och att räkna kalorier, samt att jag har haft min övervikt i 15 år. Så jag håller tummarna för mig själv!
  • Moflo
    evolyn skrev 2011-09-02 11:35:48 följande:
    SilverEmma: fick min remiss skickad idag, bor i Stockholm har BMI på 35.5 och har gått hos dietist för längesen, har ätit zenical, cambridgekuren, viktväktarna, viktklubb mm och har varit överviktig i ca 12 år, borde bli godkänd hoppas jag!
    Skulle vara roligt om vi kunde följas åt lite här, vi ligger ju kring samma BMI och har ungefär samma bakgrund, det är bara landstingen som skiljer!
  • Moflo
    zanna80 skrev 2011-09-09 20:08:35 följande:
    Aha, tack! Då får jag vackert vänta då på min remiss. Men godkänd blir man väl inte vid första besöket hos kirurgen, eller blir man?

Vill också gärna ha svar på den frågan, blir man godkänd vid första besöket hos kirurgen?
  • Moflo
    Sanda skrev 2011-09-12 08:05:52 följande:
    Lite olika hur besöken ser ut, jag var på ett infomöte med typ 70 andra. Sen efter det hade en expertgrupp möte där de gick igenom varje fall, ifall man var godkänd fick man brev på posten som jag fick en månad senare. Jag träffade alltså aldrig någon kirurg

Okej, intressant! Då får vi se hur det blir här då, väntar i första hand på remissbekräftelse så det är väl ett tag kvar.
  • Moflo
    MrC skrev 2011-09-12 10:33:24 följande:
    Jag blev godkänd direkt av kirurgen.

Jaha! Det verkar vara väldigt olika beroende på landsting, underligt att man har så olika praxis för samma operation.
    Om jag förstod min läkare på VC rätt så skulle min remiss leda till ett möte med en kirurg och det var den som avgjorde saken, därför blev jag också lite förvånad över Sandas svar. Men det är ju så mycket som skiljer sig åt i landstingen så det är inte särskilt förvånande.
  • Moflo
    BinniBoo skrev 2011-09-12 13:46:52 följande:
    Hej
    Jag opererades för exakt en vecka sen.
    Gick till husläkaren och sa att jag ville göra operationen pga mitt knä jag har problem med och hon godkände det. Tog bara några veckor innan jag fick kallelse till sjukhuset för infomöte och enskilt samtal med kirurgen. Hade 38 i BMI men jag vart godkänd och fick operationstid 3 månader senare direkt på plats (pga att dom inte opererade i augusti alls). Sjukhuset hade krav på att man skulle gå ner 10% av sin kroppsvikt till operationen. Och under dessa tre månader hade jag lyckats gå upp 3 kg av all sommarmat och sen från det gick jag ner 8 kg, men på invägningen visade deras våg helt annorlunda än min så enligt deras våg hade jag bara gått ner 3 kg (skulle gått ner runt 10 kg) men jag fick göra operationen ändå.. hade dessutom precis haft mens och då går jag upp i vikt.. Men operationen gick bra och jag åkte hem redan två dagar efter operationen.

Grattis till ditt nya liv och tack för att du delar med dig av din berättelse! Känner att jag suger åt mig allt om gbp just nu, det är så himla mycket och spännande. Hoppas att jag också snart kan dela med mig av min story!
  • Moflo

Är det någon som har gjort sin op privat? För- och nackdelar? Börjar bli så himla trött på landstinget och deras eviga väntan. Vart till VC den 3/9 och min remiss har inte ens gått iväg därifrån...

• Moflo
    Selma1966 skrev 2011-10-02 09:02:45 följande:
    Mofio: jag gjorde min privat och betalar för open. När jag väl läst på allt jag behövde veta och bestämt mig så ville jag inte stå i kö och vänta. Jag blev bara äldre (och fetare) för varje år. Ringde Sofiahemmet i april och kunde ha opats inom ett par veckor. Hade en resa inplanerad och bokade in open efter den. Så det tog väl nån månad från start. Gick på flyt tre veckor innan op. Allt gick hur bra dom helst och personalen var toppen.

Vad tog de på Sophiahemmet för en op? Har kollat upp Cavalio som opererar på Ersta och där hade de visst nån drive nu att man kunde få op för 110.000:- (ca) istället för 135.000:-.
    Funderar väldigt mycket på det just nu, men har inte med mig maken riktigt, han är väldigt orolig att det ska bli nåt fel, att jag inte ska kunna äta nåt efter op pga komplikationer och att jag ska bli för mager, alltså att jag inte lyckas få stopp på viktminskningen när jag väl nått min målvikt. Nån som har några bra tips på hur man kan ta reda på mer för att övertyga honom om att det endast är några ytterst få som har så, eller mera info rent allmänt?
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)