Inlägg från: jeanettie |Visa alla inlägg
  • jeanettie

Gastric Bypass (GBP)

Hej!

Jag fick min remiss skickad för ca 3 veckor sen och redan igår fick jag brev om att komma och träffa en läkare på torsdag för att dom ska ta ställning till ifall jag får genomföra operationen eller inte.
    Och nu är jag verkligen jätte nervös! Jag vet inte riktigt hur jag ska förbereda mig inför samtalet eller hur dom ska förstå hur viktigt det skulle vara för mig att få genomgå operationen.
    Jag har ett BMI på 37 och anledningen till min övervikt är underfunktion i sköldkörtel, är det någon som haft samma som fått genomgå operation?
    Vad är det som händer under samtalet? Och hur bör jag förbereda mig?

Skulle vara jätte tacksam för svar för jag är verkligen jätte nervös!

• jeanettie

Idag var jag på kirurgmötet på Danderyd och blev godkänd för operation efter att vi samtalat en liten stund! Kan inte riktigt fatta det! Och dom har väldigt kort kötid just nu så det ser ut som att det kan bli "från remiss till operation" på 3 månader :D

• jeanettie

hej hej!

Är det någon som har tips på vad man bör ha med sig på sjukhuset? och vad man borde ha hemma till efteråt?

Sen så undrar jag om det är någon som har opererats på danderyd?

• jeanettie

Evelyn: hur var dom där? Fick du ligga på patienthotellet efteråt? Funderar nämligen på att fråga om dom skulle gå med på det :)

• jeanettie

Är det någon som innan operation haft stora problem med halsbränna? och i sånt fall blev det bättre efteråt?

• jeanettie

Tack så mycket för alla svar angående halsbränna, känner mig rätt lycklig nu efter alla positiva svar. Hade aldrig problem innan jag gick upp i vikt, men nu är det konstant och får i stort sett tugga halsbränne tabletter som tuggummi. Men fy vad lättad jag är nu!

• jeanettie
    EmmaHenke skrev 2012-03-24 20:08:03 följande:
    En kanske privat fråga men måste ta ett beslut... Ni som gjort op vad använder ni för preventivmedel?
    På mötet med dietisten så fick jag veta att p-piller och liknande blir mindre säkert efter operation. Så tror du bör sikta på något annat än det iaf =)
  • jeanettie

Idag kom brevet från Danderyd och jag fick op tid den 25/4!! Så nu är det MASSOR att planera och tänka på! Ska sluta röka imorgon, håll tummarna för mig haha!

• jeanettie

Testar de innan operationen ifall man verkligen har slutat röka eller inte? Hur testar de?
    Jag snubblade lite på mitt rökuppehåll igår nämligen och tog en ciggarett och är jätte
    nervös för att de avbokar min operation då =/
    Ska opereras på Danderyd sj.

• jeanettie
    Moflo skrev 2012-04-11 06:46:48 följande:
    Jag tror inte att de testar på något sätt om man slutat röka, men det kommer ju så mycket komplikationer i och med rökningen. Sen tror jag inte att din enda cigarett gör någon större skillnad! Det är ju samma som att fuska med flytet, och det är ju inget de kan se heller.

Selma1966 skrev 2012-04-11 06:46:53 följande:
    Jeanettie: nej de testar inte rökningen. Det är dig själv du kvaddar för om du börjar röka igen eftersom det försämrar läkningen och kan orsaka problem då. Men en cigarett lär inte förstöra allt, så länge det inte blir två, tre... För då faller du igenom helt och lyckas inte hålla upp alls till slut...

Tack så jätte mycket! Då har ni lugnat mina nerver en hel del. Det kommer inte bli fler, det var ett riktigt dumt misstag och med tanke på riskerna så är det verkligen inte värt det. Tack igen!
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)