Gastric Bypass (GBP)
Hej, hoppas att jag kan få svar från någon här. Jag är 26 år, bor i västmanland och väger 100 kg till mina 160 cm = BMI 39. Jag har provat ALLT, viktväktarna, xtravaganza, alla pulverdieter. Jag går ner i vikt men går upp snabbt efter ett tag när jag struntar i att äta rätt. Jag märker att det går sämre och sämre för varje försök till viktnedgång. Nu har jag ett årsavtal med xtravaganza betalar 800 spänn i månaden för deras viktkminskningsprogram och i det ingår det ett träningskort, har vart medlem sen i oktober och har sammanlagt gått upp 2 kg. Sjukt, jag vet. Jag är en impulsiv tjej som gärna "hoppar på tåget", men tröttnar snabbt och faller tillbaka i samma mönster, därav min jojjobantning det senast året. (ska på utredning snart om jag har ADHD eller inte)
I höstas har jag börjat mått psykiskt dåligt och jag kommer inte ur min svacka, jag äter antideppressiva tabletter och får ta lugnande tabletter nästan varje dag pga min svåra ångest. Har även självmordstankar, har svårt att se en framtid.. Jag tror och nästan VET att mitt mående beror mkt på att jag inte trivs med mig själv, att jag inte trivs med min vikt. Känns som att jag enbart lever för att jag har en son på 1 år.
Frågan är om jag är en bra kandidat för GBP? Jag tror inte att jag har några följdsjukdomar av min övervikt. Men tänker mestadels pga mitt mående. Kan dom neka en för att man mår dåligt, är deprimerad? Nån som har koll på väntetiderna i västmanland. Jag skulle kunna tänka mig ta ett lån och betala operationen. Men hur seriösa är dom privata klinkerna skulle dom ärligt neka en eller blir alla godkända hos en privat klinik för att dom vill tjäna pengar?
Hoppas innerligt att nån kan svara mig!!! <3