• Smitha

Gastric Bypass (GBP)

Hej, hoppas att jag kan få svar från någon här. Jag är 26 år, bor i västmanland och väger 100 kg till mina 160 cm = BMI 39. Jag har provat ALLT, viktväktarna, xtravaganza, alla pulverdieter. Jag går ner i vikt men går upp snabbt efter ett tag när jag struntar i att äta rätt. Jag märker att det går sämre och sämre för varje försök till viktnedgång. Nu har jag ett årsavtal med xtravaganza betalar 800 spänn i månaden för deras viktkminskningsprogram och i det ingår det ett träningskort, har vart medlem sen i oktober och har sammanlagt gått upp 2 kg. Sjukt, jag vet. Jag är en impulsiv tjej som gärna "hoppar på tåget", men tröttnar snabbt och faller tillbaka i samma mönster, därav min jojjobantning det senast året. (ska på utredning snart om jag har ADHD eller inte)
    I höstas har jag börjat mått psykiskt dåligt och jag kommer inte ur min svacka, jag äter antideppressiva tabletter och får ta lugnande tabletter nästan varje dag pga min svåra ångest. Har även självmordstankar, har svårt att se en framtid.. Jag tror och nästan VET att mitt mående beror mkt på att jag inte trivs med mig själv, att jag inte trivs med min vikt. Känns som att jag enbart lever för att jag har en son på 1 år.
    Frågan är om jag är en bra kandidat för GBP? Jag tror inte att jag har några följdsjukdomar av min övervikt. Men tänker mestadels pga mitt mående. Kan dom neka en för att man mår dåligt, är deprimerad? Nån som har koll på väntetiderna i västmanland. Jag skulle kunna tänka mig ta ett lån och betala operationen. Men hur seriösa är dom privata klinkerna skulle dom ärligt neka en eller blir alla godkända hos en privat klinik för att dom vill tjäna pengar?
    Hoppas innerligt att nån kan svara mig!!! <3

• Smitha

Är så förbaskat trött på min vikt nu. Väger 104 kg till mina 160 cm.. blä.. Har provat att gå ner i vikt, men har svårt att fullfölja viktprogram, dels för att jag har adhd och "tröttnar" lätt mina viktminskningsprojekt.
    Dels har jag psykiska problem med depressioner och misstänkt bipolär sjukdom, som gör att jag tröstäter ofta. Jag passar in på kriterierna som man måste uppfylla för att få göra en operation.

Frågan är om man får bli opererad när man har psykiska problem? Jag vet ju att jag skulle må bättre och få bättre självförtroende bara jag fick gå ner i vikt. Jag gick ner till 70 kg för några år sedan och då mådde jag bra. Men sen efter graviditeten var kilona tillbaka igen..
    Jag förstår ju självklart att en viktminskning inte är vägen till lycka men nog fan ger det en bra skjuts på vägen i alla fall.
    Vad tror ni? Är det helt kört för mig?  

• Smitha

Åh, jag förstår inte hur man ska göra för att det ska gå fort... =/ Kan någon hjälpa mig?

Jag skickar in en egen remiss till västerås sjukhus imorgon. Sen då? Hur ska jag skynda på det på bästa sätt? <har bmi över 40.   

• Smitha
    NooneBird skrev 2012-03-23 14:33:20 följande:
    Läs här ovan, åberopa fritt val och be att få remissen flyttad till tex sophiahemmet i sthlm. Där finns inga köer alls, du kan få en tid en vecka efter de fått betalningsförbindelsen och op tid två veckor efter du blir godkänd för op.

Tack snälla! Får väl vänta ett par dagar innan jag ringer så dom hinner öppna min remiss först kanske :)
  • Smitha
    ELHU skrev 2012-03-27 20:17:30 följande:
    Nån skrev: "åberopade valfrihet i vården"... vad menas med det?

Ni som skriver egenremisser... vad skriver ni i dom?   

Jag håller själv på att luska ut hur jag ska kunna använda mig av FRITT VÅRDVAL, så jag kan inte svara på den frågan..

Kolla på ditt landstings hemsida om dom har något frågeformulär. Hittar du ingenting så kanske det här kan hjälpa dig: http://www.ltv.se/Halso-_och_sjukvard/Kliniker_och_mottagningar/Kirurgkliniken/Overviktskirurgi1/ nästan längst ner på sidan under "No smoking" skylten finns det flera dokument som man kan ladda ner. Jag skrev ut frågor till patienter som önskar genomgå en viktoperation och skickade in och skrev EGENREMISS högst upp på pappret, du kan ju skicka in samma papper eller så skriver du ett helt vanligt brev och svarar på frågorna som stod i dokumentet, det är väl allt dom behöver veta.
  • Smitha
    NooneBird skrev 2012-03-26 23:07:14 följande:
    Baby ring och tjata, varje dag. Det gjorde jag och det funkar! :)

Du är ju stencool :) haha, vette fan om jag vågar tjata mer än en gång.

Ursäkta om jag frågar igen men jag undrar om du kan svara på två frågor:

1. Hur lång tid tog det innan du fick remissbekräftelsen och fick du ringa och tjata för att få den?

2. Kan man åberopa fritt vårdval (välja att opereras på t,ex, sophiahemmet) även fast mitt landsting säger att dom klarar av vårdgarantin?
  • Smitha
    workmonday skrev 2012-03-27 22:10:29 följande:
    börjar med flytande imorn, några tips?

har även slagit mig att jag faktiskt har fått den och kmr opas. Nån som ångrat sig?? tips på vad man gör åt sånna här "hjärnspöken"?

dom fyra första dagarna är hemska, stå ut och drick massa vatten, te eller kaffe. Du kan dela upp påsarna om du vill äta fler ggr per dygn.

På femte dagen kommer du äntligen att må bra igen. Sen brukar det gå bra fram till dag 10-13. Då kommer suget, men man tar sig förbi det med. vecka 3 och vecka 4 har varit absolut lättast för mig när jag har gått på pulverdiet. 

Kan ju vara bra att veta att det är ganska normalt att må piss vissa tillfällen när man pulvrar. Vissa känner ju sig apdåliga och tror att dom ska bli sjuka och börjar äta mat av den anledningen, oftast beror det på att man har druckit för lite vatten och inte alls är så sjuk som man tror ;) Det är också viktigt att man inte sveper ner vattnet utan att man sprider ut vattnet över dagen.  

Lycka till, du kommer klara det galant. 4 veckor av sitt liv, vad är det liksom? Bara kämpa på och ta en dag i taget. "Bara en dag till sen får jag äta, bara ännu en dag till, och ännu en dag till" =)

Det finns en jättebra grupp här på FL för folk som pulvrar. www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51118874.html 
  • Smitha
    ELHU skrev 2012-03-28 08:57:19 följande:

Har kollat på mitt landstings hemsida.. Östergötland.. Va jättesvårt att hitta.
    Den länk du skicka va ju jättebra.
    Tid o lust o kolla om du ser nåt liknande? Skäms  

Men använd dig utav den.. spelar nog ingen roll vilket landsting det kommer ifrån, frägorna är lika överallt.
  • Smitha
    NooneBird skrev 2012-03-29 11:03:35 följande:
    Joodå! Ring en gång om dagen! iof fick jag göra det då vårdplaneraren inte jobbar varje dag och man får inte prata med henne utan hon ringer upp.

1. Det tog ca en månad innan jag fick den, jag ringde inte och frågade om den då jag skickat till två sjukhus, Jag nekades på ena och trodde då att jag blivit automatiskt nekad på båda sjukhus i länet. Men en månad senare damp det ned en remiss från "mitt"  sjukhus. Men såfort jag fått bekräftelsen började jag tjata.
    Du kan ju ringa efter nån vecka efter remissen gått iväg för att kolla om de fått den.

2. Valfrihet kan du åberopa oberonde av väntetiden, så även om de håller de 90 dagarna så kan du flytta din remiss. Mitt län håller tiderna men jag fick flytta den ändå. När du pratar med vårdplaneraren så säg att du flytta till tex sophiahemmet och att du vill åberopa Hallandsavtalet som sophiahemmet har. Alla verkar inte kunna reglerna, har hört om vissa som blivit nekade vårdval för att de påstår att länet inte har avtal med dom men det behövs inte.  
    Vårdplanerare, är det någon sekreterare på kirurgavdelningen, eller är den nån slags patientnämd?

Håll tummarna för mig. Jag ringer till s-hemmet på måndag och frågar om dom vill ta emot mig, sen ringer jag till sjukan.. Shit, va nervöst! =/

Tack för svaret <3     
  • Smitha

Jag ringde till mitt sjukhus och undrade om dom hade fått in min remiss och det hade dom. Men dom ville även ha remiss från en läkare... suck.. blir till att ringa vårdcentralen nu då.. blä!

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)