-
-
Tack för ditt svar. Men just att han har så mycket och långa andningsuppehåll... tänkte om det blir problematiskt med narkos då? =/Sanda skrev 2011-08-31 22:58:11 följande:Sömnapne är väldigt vanligt hos folk med övervikt. Att han ska få en operation kommer bli det bästa för honom för många blir av med sin sömnapne efter en op!
-
Okej, tack för ditt svar i alla fallMrC skrev 2011-09-01 01:14:05 följande:Tveksamt om någon här är rätt person att svara på det. Hör med en narkosläkare.
För övrigt som opereras man inte i horisontellt läge. Man lutas uppåt och "står" med benen utåt, liksom. Sömnapne orsakas väl att man sväljer tungan. Om patienten "halvstår" upp så ramlar inte tungan bakåt lika lätt. -
Hej!
Jag har gått igenom alla steg inför en operation och väntar nu bara på sista godkännandet och operationsdatum. MEN - jag vägde mig nyss, för första gången sen jag först träffade kirurgen, det var flera månader sen. Jag har alltså gått upp 8 kg på bara några månader (har varit deprimerad under den tiden om man ska "skylla" på nåt..).
Kan dom neka mig operation pga att jag gått upp så mycket i vikt? Huvudsaken är väl att jag lyckas gå ner under flytperioden, eller? Ska verkligen göra allt jag kan för att gå ner dessa kilon innan nästa möte med kirurgen, annars kommer jag nog känna mig rätt misslyckad! -
Lilla Liljan skrev 2011-10-07 21:42:07 följande:Hej!
Jag har gått igenom alla steg inför en operation och väntar nu bara på sista godkännandet och operationsdatum. MEN - jag vägde mig nyss, för första gången sen jag först träffade kirurgen, det var flera månader sen. Jag har alltså gått upp 8 kg på bara några månader (har varit deprimerad under den tiden om man ska "skylla" på nåt..).
Kan dom neka mig operation pga att jag gått upp så mycket i vikt? Huvudsaken är väl att jag lyckas gå ner under flytperioden, eller? Ska verkligen göra allt jag kan för att gå ner dessa kilon innan nästa möte med kirurgen, annars kommer jag nog känna mig rätt misslyckad!Måste bara tillägga att när jag fick en remiss fick jag nästan "kämpa" mig till ett BMI på 40 och nu ligger jag helt plötsligt på drygt 44... vad hände liksom.. :S
-
Tack för ditt svar, så är det naturligtvis. Men jag tänkte att de kanske tror att jag är oseriös och inte tar operation och viktnedgång på allvar när jag gått upp såpass mycket på kort tid. Hoppas det inte är så!Tokstolla skrev 2011-10-08 07:46:59 följande:Det allra viktigaste är att du går ner snabbt innan op:en- det är då (rätta mig om jag har fel nu kära GBP:are) fettet runt levern krymper och det blir mkt lättare att operera med titthål + mindre komplikationer).
-
Tack för ditt svar. Vad skönt att höra, nu känner jag mig lite lugnare. =)högbergarna skrev 2011-10-08 07:29:35 följande:Jag själv gick upp 5 kilo mellan kirurgens godkännande o remissen skickades vidare tills det va möte i Lund för godkännande där.. Det tog hela sommaren o fram till den 19:e september att gå upp de kilona men ändå. Det va ingen som sa något utan de tog den vikten jag vägde den dagen jag va i Lund å nu så är det snart dags för op.
-
Precis, borde bara vara ännu en anledning till varför jag behöver operation. =)Tokstolla skrev 2011-10-09 12:37:45 följande:Nah, snarare så fattar de att du har problem med att hålla dig till en rimlig mängd/ kost. =)
Ingen fara ska du se! -
Är det någon som vet om blodbrist kan påverka om man får göra en operation eller inte? Jag äter järntabletter som jag vet har fått mig att må bättre, så värdet är ju högre, men jag vet inte vad det nu ligger på. Men som sagt, kan det bli så att jag inte får opereras om det är för lågt?
-
Okej, tack för ditt svar.Little Ms Chatterbox skrev 2011-10-13 08:44:09 följande:Lilla Lilja Så var det för mig, jag hade lågt järnvärde, anemi. Men det var inte så att de så blankt nej till OP utan jag fick OP beviljad men inte klartecken förrän järnvärdet var bättre. Så man kan säga att operationen blev uppskjuten. Först fick jag järninfussioner och man gjorde en skrapning för att försöka minska mensen men det lyckades inte. Jag åt även mediciner för att minska mensen men det hände inte så mycket med de heller. Sen tog man bort min livmoder och lite mer järninfussioner och då blev järnet bättre. Nu efter GBP har jag bästa järnvärdet på 10 år, 120 i hb. Det är ingen omöjlighet, det kanske tar lite längre tid bara. Kontakta VC för koll så du vet hur du ligger till i järnet och Lycka Till
Då borde det inte vara några större problem för mig nu.... mår tusen gånger bättre än innan jag började med järntabletterna så förhoppningsvis ligger mitt järnvärde på en bra nivå nu. Har knappt någon mens sen jag satte in hormonspiralen också så även det har nog påverkat.
Får se vad de säger på nästa koll. Läääängtar efter OP nu och hoppas inget hinder dyker upp! =)