Inlägg från: Livingdeluxe |Visa alla inlägg
  • Livingdeluxe

Gastric Bypass (GBP)

Hej alla!

Jag är ny på det här med Familjeliv och som många andra har jag googlat Gastric Bypass och man kan ju inte låta bli att hamna här! :)

Jag läser att många skickat in egenremisser? Vad är detta och vilka sjukhus tar emot det, alla?
    Vad skriver man i en egenremiss?

Min största rädsla är att inte bli tagen på allvar.
    Jag svävade in på GBP för 2 år sedan då jag vägde 118 kg men fick då inget större gensvar från vården (vilket i efterhand är självklart då man ska testa alla metoder först) och fick testa Xenical och det funkade väl inte som tänkt men gick ändå ner, tack vare gymande och slaviskt räknande av kcal. På 1 år gick jag ner 20 kg, men har ni gått upp och ner 6-10 (värsta jojon) av dem det senaste året.
    Kommer mitt "duktiga" år räknas in och tas som att jag skulle klara att gå ner 40kg till själv?

Mitt psyke är helt slut efter denna viktresa..

• Livingdeluxe
    K89 skrev 2012-03-03 00:25:04 följande:
    välkomen hit ;)
    du får kolla upp vilket/vilka sjukhus i ditt län som gör gbp-op. o då ringer du dit o säger att du är intresserad av en gbp-op. o du vill att dom ska skicka hem en egenremiss som du kan fylla i. på egenremissen får man fylla i hur mycket man väger, hur lång man är, när man började gå upp i vikt, om man har diabetes, om man har sömnapné osv. sen skickar du tillbaka den o väntar på ett brev hem där det står ungefär hur lång tid det kommer ta tills du får komma till sjukhuset o prata med kirurg, dietist o sjuksköterska. hur lång väntetid beror på var i landet du bor. jag bor i skåne o i landskrona var det 2 års väntetid, så jag hörde av mig till ersta i stockholm som bara har 6 månaders väntetid. men jag var ju tvungen o kolla vilka sjukhus som skåne hade betalningsförbindelser med.. det är så här jag har gjort :)
    Jag bor i Helsingborg så det är Landskrona jag ska vända mig till också. Jag ser att de har lagt upp egenremissen som en pdf.-fil på deras hemsida. Så då är det helt enkelt bara att skriva ut och skicka in. Vet du vad de har för riktlinjer här? Är det verkligen 35-40 som gäller? Så ligger man på 35 så prioriteras man inte sämre än de som ligger på t.ex 38-39?
    Är det endast Ersta som de har betalningsförbindelser med?  Vart tog du reda på kötiden? ;)

Oj, många frågor.. hihi! Tack för välkomnandet förresten :)
  • Livingdeluxe
    K89 skrev 2012-03-04 13:04:12 följande:
    Okej! ja det är bara att fylla i den o skicka in. man måste ha ett bmi på 35. jag har faktiskt ingen aning om de med högre bmi kommer före.. men vad jag har förstått så om du har diabetes typ 2 eller sömnapné o måste använda en andningsmaskin när du sover så kommer du före.. men är inte helt säker..
    Det var betalningsförbindelser med ersta i stockholm o carlanderska i göteborg, men det är stop med det nu, så skåningar som vill göra en gbp-op. får snällt stå i kö här i skåne. dom har sagt att dom skulle mina kötiden, med hur mycket vet jag inte. Kötiden här i skåne fick jag reda på genom att jag fick ett brev efter jag skickat in remissen, där det stod att om 24 månader skulle jag få en tid till att träffa en kirurg. :) 
    Okej, så fr o m detta året är det inga betalningsförbindelser alls? Men det är väl upp till 24 mån? För de skåningar jag känner, som dock gjort det via Kristianstad allihopa (fyra st) har "bara" fått vänta ca. 8-10 mån. Så jag har ingen chans att få op. någon annanstans?
  • Livingdeluxe
    K89 skrev 2012-03-05 20:42:08 följande:
    Nä, man får bara göra det här i skåne. annars får du betala själv. jag har mest bara koll på landskrona. men prova att ringa till både kristianstad o lund :)
    Fy vad elakt och de görs ju flest operationer här i Skåne än i övriga Sverige. Taskigt att man blir bedömd efter vart man bor, när det gäller såna här saker. Ah ja, får väl sätta mig på avbytarbänken och vänta på min tur..
  • Livingdeluxe
    K89 skrev 2012-03-06 12:53:07 följande:
    ja, det bestämdes för nån vecka sen.. så jag hade tur, blev opererad den 24 feb. :P
    Hur fick du reda på det? Så jävla dåligt. Ska man må som ett jävla ångestknäppo i två år till? Då kör jag hellre ångestdämpande medel och skuldsätter mig med att köpa PT på Sats. Örk.
  • Livingdeluxe

Hej och hå! Jag skrev här för nästan ca. 1 år sedan..
    Många tankar, många frågor, fick svar på lite men gick vidare i hopp om att jag skulle fixa -40 kg själv!
    Tji fick jag som visserligen gick ner 13 men upp 17 efter en svacka i orken.

Så imorgon ska jag skicka in en egenremiss, så fort jag får tag på en skrivare.
    Hur ser läget ut för NV Skåne, någon sa för 1 år sedan att väntetiderna blivit låååånga då man slopat samarbete med andra sjukhus?

Puss och kram!

• Livingdeluxe
    kymaro skrev 2013-01-02 22:22:05 följande:
    Jaha ok så du får inte söka dig till annat landsting? Måste man väl ha rätten till om de ej kan följa vårdgarantin? 
    Ingen aning. Det var så förr (för ca 2-3 år sedan) men då jag började kolla runt för 1 år sedan sa flera att väntetiderna blivit väldigt långa i Skåne pga de slopa en massa samarbeten.
    Men läste bak i tråden och där var en från Skåne som opade sig i Sthlm i nov detta året. Så de kan ju ha släppt på det ganska strax efter jag lämnade forumen. Upp till 2 år var det då..

Så jag håller tummarna och se vad som sker i slutet av januari. Det verkar ju inte ta mer än 3-4 veckor innan man får höra något.
  • Livingdeluxe

Åh, jag väntar bara spänt på vad som kommer att ske nu.
    Skickade in min egenremiss till Obesitas Skåne i förra veckan.

Jag vet inte om det funkar men två som blivit opererade och skrivit här för ca. 1 år sedan hade skickat in egna remisser.

• Livingdeluxe
    SilverEmma skrev 2013-01-12 21:58:52 följande:

Jag skickade in min egenremiss till Landskrona för ganska exakt två år sedan, funkade hur bra som helst. En kompis till mig skickade in sin i somras och opererades för en månad sedan.
    Åh! Vad bra! Var lite osäker på om det var lika effektivt som att få en läkare att skriva.
    Har precis bytt VC och tycker inte alls om min läkare nämligen. Ska antingen försöka byta läkare eller byta VC.

Oj, så väntetiderna är inte så långa som förut? Läste om någon här inne som fick op. i Sthlm också, trodde inte det var möjligt längre..
  • Livingdeluxe
    Camillapunktslut skrev 2013-01-14 20:51:07 följande:
    Jag har blivit godkänd!!! Yes!!
    Nu väntar jag på kallelse till kirurgen
    Ska opas på Frölunda sjukhus i Göteborg. Nån som har opats där?
    Gött snack!
    Jag skickade in min remiss förra veckan och hoppas på svar i slutet av januari :)
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)