• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • ullis83
    SilverEmma skrev 2011-04-19 12:47:09 följande:

Ja just det, du hade fått preliminärt 19/5 väl? Förlåt om jag är förvirrad ibland och frågar samma saker om & om igen...det är många att hålla reda på här och ibland glömmer man att gå tillbaka lite och kika!

Hoppas kirurgen är snäll mot dig...

ja, vi är många här nu, facebook-gruppen är ännu mer förvirrande:)
    Lukas 070410 och Tilde 090501
  • SilverEmma
    ullis83 skrev 2011-04-19 12:57:06 följande:
    ja, vi är många här nu, facebook-gruppen är ännu mer förvirrande:)
    Efter jag gick med i FB-gruppen så är jag helt vilse...har pratat ganska mycket med vissa innan jag fattat att jag pratat en hel del med dem härinne också.

Jag hänger mest där nu iallafall...men tycker det vore synd om denna tråden dör så lite koll försöker jag att ha.
    Då var man fru då!
  • Maddisen80
    Yaimie skrev 2011-04-18 21:33:54 följande:
    Det gick jättebra på mitt läkarmöte!!! Hon tog mig verkligen på allvar och jag var där i en timme och en kvart! :) Fick svara på alla möjliga sorts frågot plus att hon tog blodprov och mätte och vägde.. (ska kolla diabetes och allt möjligt)

jag har BMI 35,3 och det var godkänt sa hon!! :D Eftesom gränsen här är 35. Nu måste jag ha intyg från min psykolog och är dom okej med det tror jag det går bra!!!! (pratade med honom efter jag var där och han är inte negativ till det)

Nu håller jag verkligen tummarna och hoppas allt går fort..! 
    Hej vad bra att de gick bra på läkarmötet ::) skönt att höra.
  • Maddisen80
    Tulebo skrev 2011-04-18 23:28:03 följande:
    Silver Emma och Maddisen med er som vänner behlver man inte mycket mer! Utifrån denna tråd och vad jag har läst så är ni väldigt positiva och det tackar jag för! Hjärta
    yaimi: du och jag ligger lika och jag skulle tro att du får godkänt! Jag hade en litenset back i flytet idag och tog två glas vin efter en dag i solen...( har sem denna vecka) och kände mig som en svikare men jag hade dock endast druckigt 2 naturdiet så kalori mässigt är jag i fas....
    jag har funderat på op under ett år och känner att det är no det som skulle funka för mig.
    hej tackar så mycket ,hoppas att de går bra för dig och silver emma på operation ska hålla tummar och tår för er :)
  • Tulebo

Japp då var det betalat och klart!!! Officiciellt 10 dgr till mitt nya liv!!! Lycklig ända in i själen. Fåt tipps av gammal kollega på mat och attprova sig fram lugnt och försiktigt med mat de första veckorna! Rkomenderar fisk i alla dessformer. Passar bra till grillsässongen samt kyckling. Hålla på grönsakerna i början och äta mer protein... håller ni med??? Är så djävla lycklig!!!Solig

• ullis83
    SilverEmma skrev 2011-04-19 13:01:58 följande:
    Efter jag gick med i FB-gruppen så är jag helt vilse...har pratat ganska mycket med vissa innan jag fattat att jag pratat en hel del med dem härinne också.

Jag hänger mest där nu iallafall...men tycker det vore synd om denna tråden dör så lite koll försöker jag att ha.
    den uppdaterar så konstigt, man får veta att nån skrivit nåt, men det är stört omöjligt att hitta inlägget
  • Maddisen80
    Tulebo skrev 2011-04-19 20:47:36 följande:
    Japp då var det betalat och klart!!! Officiciellt 10 dgr till mitt nya liv!!! Lycklig ända in i själen. Fåt tipps av gammal kollega på mat och attprova sig fram lugnt och försiktigt med mat de första veckorna! Rkomenderar fisk i alla dessformer. Passar bra till grillsässongen samt kyckling. Hålla på grönsakerna i början och äta mer protein... håller ni med??? Är så djävla lycklig!!!Solig
    Hej vad roligt att du ska opereras om 10 dagar :)
  • SilverEmma
    Tulebo skrev 2011-04-19 20:47:36 följande:
    Grattis! Jag fick hem en bok idag som är jättebra, massor av tips och recept! http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163359979 de har gratis frakt där också! Ska handla hem allt som jag kan slänga i frysen imorgon och yoghurt och fil och sånt på söndag, så slipper maken släpa med båda ungarna för att handla till mig medan jag är borta!

Det är en stor fördel att betala det själv...att man får tid så förbannat snabbt! Hade jag haft pengarna så hade jag gjort detta för flera år sedan!
    Då var man fru då!
  • SilverEmma
    ullis83 skrev 2011-04-19 20:50:19 följande:
    den uppdaterar så konstigt, man får veta att nån skrivit nåt, men det är stört omöjligt att hitta inlägget
    Alla inläggen scrollar ju ner efterhand, ibland går det skitfort så är det man fått info om lååååångt ner. Sen är FB lite buggigt ibland så vissa inlägg försvinner helt för att sen dyka upp igen.
    Då var man fru då!
  • ullis83
    SilverEmma skrev 2011-04-19 21:28:39 följande:
    Grattis! Jag fick hem en bok idag som är jättebra, massor av tips och recept! www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163359... de har gratis frakt där också! Ska handla hem allt som jag kan slänga i frysen imorgon och yoghurt och fil och sånt på söndag, så slipper maken släpa med båda ungarna för att handla till mig medan jag är borta!

Det är en stor fördel att betala det själv...att man får tid så förbannat snabbt! Hade jag haft pengarna så hade jag gjort detta för flera år sedan!
    Den ska jag också köpa
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)