-
Vad brukar du äta då? =)SilverEmma skrev 2011-08-17 18:12:58 följande:Nu har jag äntligen börjat jobba och fått lite rutin på ätandet! Frukost och kaffe kl 05.30, mellanmål kl 9, lunch 11.30, mellanmål kl 14, middag 17 och sen något kvällssnacks runt 20.
-
Tack så jättemycket jag börjar förbereda mig metal nu för hur jag ska leva efter op och känner mig lugnare ju mera jag vet!! =0) Tack =)MrC skrev 2011-08-17 21:02:48 följande:Frukost, kl 8:30
Knäckemacka med kötbullar + the med sötningsmedel och en skvätt mjölk...eller...
Yoghurt med sylt/cornflakes, halv macka med skinka/makrill i tomatsås...eller...
Havregröt med sylt och liten skvätt mjölk.
Mellanmål kl 11
Frukt och grönsak. Oftast päron/äpple/banan + en cocktailtomat
Lunch kl 13
Soppa eller spaghetti med 2 köttbullar, keso, tomat, gurka.
Mellanmål kl 16 (samma som kl 11)
Middag kl 19
Sushi eller potatismos/poatismos+köttbullar/fisk/korv
På kvällen slinker frukt och kanske en knäckemacka ner.
Mellan måltiderna dricker jag mycket vatten eller Lidl's Cola Light.
Jag mår illa om jag dricker till maten, dricker iskallt eller läsk/saft/the med vanligt socker.
Bakelser/tårtor är no no. Blir akut sjuk.
Köpte mathavre som jag ska prova nu.
Jag vet exakt hur mycket jag kan äta nu. Syndar jag och äter mer får jag lida inom 15-20 min.
Man ska inte dricka till maten:
" target="_blank"> -
Ja de gör de säkert, jag kommer nog få ställa mobilen ibörjan efter för att få i mig alla måltider =0) och få planera endel..stor skillnad mot nu =))MrC skrev 2011-08-18 12:44:50 följande:Np. Jag är 100% säker på att allt kommer att gå jättebra. -
jag tar modifast nu, men även om du tog annat. hur många påsar ligger ni på per dag el hur många kcal fick ni i er per dag? vet inte om jag ska köra på 3 el 4..det är 200 i varje...
-
Men familj har full förståelse till att jag gör detta även mina vänner har de..de förstår att jag inte orkar gå bära på 70 kilos övervikt..däremot är makens familj rätt negativa....Dhevil skrev 2011-08-18 17:56:50 följande:Hallå Hallå Allihopa!
Nu har jag spenderat några dagar med att läsa igenom hela denna tråd och allt annat jag hittat på nätet!
Imorse så bestämde jag mig och ringde för att boka in ett samtal på vc! Äntligen vågade jag!
Har funderat på att detta förut, men min vännina va så negativ så jag gav upp den iden.
Men nu vill jag verkligen, efter att ha läst igenom allt ni skrivit. Jag är så förberedd!
Fast så otroligt rädd att de ska neka mig!
Jag är 168 och väger 101, har BMI 35 exakt. Så tänk om jag inte får operationen, då går jag under. För jag har, som alla andra här, prövat allt!
Ingen vet om att jag funderar på detta, och ingen vet att jag har bokat tid för remisskrivande =P
Vet icke om jag vill eller ska berätta för någon än!
Hur/vad sa ni till familj och vänner?
MVH =) -
Man ber dom att föreställa sig att gå bära på ex 40 liter mjölk extra varje dag el hur mycket vikt extra du har... en om de är hemma hos dig be dom ställa sig och lasta på dom mjöl mjölk ja tunga saker och be dom föreställa sig gå runt med de GÄMNT...då brukar folk förstå hur tungt det är och få en helt annan respekt!!Dhevil skrev 2011-08-18 18:20:13 följande:Stöd från familjen är nog inga som helst problem. Men vad gör man med ens vänner som inte vill stötta ens beslut?
Fick denna länk av en som gjort sin op på aleris där jag ska gör min med..har bett mina anhöriga läsa den. Även om de är för en op så är de otroligt bra och lätt förstålig info..kanske din vän kan läsa de?
www.aleris.se/Global/Patientinformation_maj2011.pdf
Men om din vän verkligen i slut änden inte vill stödja dig fast de kommer ge dig ett längre och lyckligare liv..är de verkligen en vän då om hon hellre ser dig ex i värsta fall dö 10 år i förtid än gör en op som kan vinna er många år ihop?? -
Behöver uppmuntran...jag och min man kan inte få barn pga min vikt ska på bedömning på tis..och fick idag veta att nära vänner väntar barn förut i veckan fick jag veta att två vänner till väntar barn och 5 andra vänner väntar barn sen förut och 2 vänner har nyss fått barn..och vi kan inte pga av mig..min vikt...jag orkar inte mer..måste få op utan den orkar jag bara inte..haft barnlängtan såå länge..känns som om allt bara strular för oss, nu när jag äntligen får söka jobb för ryggen då hittar jag inget jälva jobb..allt jag vill ä att ha ett normalt liv...suck...
-
De va troligt skönt att läsa ditt inlägg, kanske de finns hopp då ialla fall....känns som om hela mitt liv ligger och väntar om jag får gbp op el inte....får jag inte de, så vet jag inte vad vill inte tänka på de...om jag får den så är mitt liv räddat..låter kanske dramatiskt men de är så de känns...otroligt grattis till bebis lyckan!!!Nojnen skrev 2011-08-21 03:15:03 följande:simple82: Jag vet precis hur du känner dig. 2005, efter 4 månaders utredning, fick vi reda på att vi inte kunde få barn utan hjälp (provrör). Fel på både mig o min man. Då hade vi försökt bli gravida i två år.
Alla runt oss blev gravida, en del hade "bara" varit ihop i nåt år. När min lillebror o hans fru berättade att de väntade barn grät jag o min man i 1 dygn. Självklart glada för deras skull, men sorgen att inte själv kunna var fruktansvärt stor.
Provrör får man genomgå om man har BMI -30, ligger du 30+ måste man gå ner i vikt först, dessutom får kvinan inte vara äldre än 38. 2005 var jag 29 år och hade jag ett BMI på 59,6 och förstod att jag behövde gå ner ca 85-90kg innan vi skulle få barn. Kände min biologiska klocka ticka.
2006 började jag banta och lyckades mha Reductil gå ner 15kg på ca 1 år.
VC-läk lovade att skriva en remiss till GBP-op om jag tänkte över mitt beslut i 1/2 år (juli-dec).
Tyvärr hände det en massa tråkigheter från dec2006-2008; min man fick cancer (är frisk idag), likaså min pappa o svärmor (båda dog), mamma fick bröstcancer och KOL (är på bättringsvägen) och 3 andra släktingar dog. Detta gjorde att jag hade fokus på annat än min övervikt, men remiss skickades till slut våren 2009 och jag blev opad okt 2009.
9 månader och -70kg senare väntade vi barn, utan provrörsbefruktning. Vårt barn hade blivit till på egen hand!?! Fråga inte hur det kunde fungera, för det vet vi inte. Att jag gått ner i vikt förklarar halva problematiken, men inte min man's svårigheter?!!
Vad jag vill berätta med min historia är att det kan se nattsvart ut under en period, men det kommer att ljusna!!
Upp med huvudet och leta efter ljuset i tunneln, det finns där långt borta!
Lycka till!! -
Vill bara varna er för spam och virus innan någon av er mailar denna adress...verkar väldigt mysko..bara så ni tänker på de..Simba2 skrev 2011-08-21 18:50:55 följande:Pratar gärna med någon av er, ni får gärna lägga till mig! [email protected] Hej! Här hittar ni en glad tvåbarnsmamma på 40 år. Som vill träffa nya vänner online. Är gift så jag söker endast seriiösa vänner här. Gillar att träna promenader, familjen, djur m.m. Hör av er om det låter intressant. /En som saknar nya vänner.
Har gjort min GBP - 1011?? Har gott ner 40 kg. -
Ibland är livet bara sådär extra underbart!!! *S*