• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Sanda

Freya: Har du stått i kö i 2,5 år? Jag var på gruppinfo i juni på Sahlgrenska och fick reda på att jag var godkänd i början på augusti. Själva säger de väntetid på 6 mån ca. Stämmer inte det,?

• SophieLophie
    Sanda skrev 2011-08-16 13:50:07 följande:
    Freya: Har du stått i kö i 2,5 år? Jag var på gruppinfo i juni på Sahlgrenska och fick reda på att jag var godkänd i början på augusti. Själva säger de väntetid på 6 mån ca. Stämmer inte det,?

Jag var på gruppmöte på Sahlgrenska i december, godkänd i slutet på januari och opererad nu i början på april. Kirurgen sa då att de inte hade så långa väntetider längre..
  • Sanda

Sophie: åh skönt att höra! Vart opererades du? På själva Sahlgrenska eller något sjukhus runt om?

• freya

Sandra: det e nästan 2,5 år tillbaka skickade min VC remiss till sahlgrenska... men det va massa konstigheter med posten (mitt VC fick inte deras brev osv... ) pga det va jag bortplockad från "kö till informationsmöte", sen min läkare skickade remiss igen och det tog över 8 månader tills dom kallade mig på gruppmöte... den n7 juni va jag på möte, blev godkännd den 8 juli, men fick brev från dom den 28 juli...
    med väntetiden stämmer .. men jag litar inte på dom mer och därför vände mig till Sophiahemmet.. vill inte igen blir bortplockar pga "posten"

• freya
    SophieLophie skrev 2011-08-16 14:55:54 följande:
    Jag var på gruppmöte på Sahlgrenska i december, godkänd i slutet på januari och opererad nu i början på april. Kirurgen sa då att de inte hade så långa väntetider längre..
    med min otur med salghrenska valde jag sophia hemmet ist... läste om dom... dom verkar va trevliga o bra.
  • simple82

Hej, Är de någon av er om gått på flyt till infoträffen och fått snabbare tid då? För på aleris har dom allt på samma dag, man får info, träffa läkare, sen ja el nej, sen tid för op info om vikt o flyt man ska gå ner. Men de har ju redan en vikt på mig från varberg, så jag ska på infodagen i slutet av sep sa dom (ej fått dag än) Men jag funderar på att flyta fyra veckor innan dess och gå ner 10 kilo som de sa i varberg och då hoppas på snabbare tid...och för va mer säker på jag får op, då jag redan blivit nekad en gång...

• Katj

Hej.

Är det nån som har gjort op på Ersta?
    Jag kommer troligtvis få göra min i dec eller januari. Får info om det i sept.
    Är super nervös men helt bestämd på att detta blir bra!!

• MrC
    Katj skrev 2011-08-16 20:16:51 följande:
    Hej.

Är det nån som har gjort op på Ersta?
    Jag kommer troligtvis få göra min i dec eller januari. Får info om det i sept.
    Är super nervös men helt bestämd på att detta blir bra!!
    Jag, för ca 1 månad sedan.
    Fråga om du undrar om något.
  • Naemi

Hej!

Efter lite om och men är det nu bestämt att jag ska opereras i Hudik den 7:e september.

Jag hade ju en tid den 18:e maj, och jag åkte in och blev sövd och vaknade upp i tron att allt var klart. Men tji fick jag; jag fick veta att de hunnit göra fyra av fem titthål då de såg att jag hade förändringar på mjälten (den var knottrig). Fem kirurger var där inne och tittade på min mjälte, men ingen hade sett något liknande. Så de stängde igen mig, och tre veckor senare fick jag provsvaret: Det var ofarliga små kärlnystan. Men då var det sommaruppehåll med operationerna, men nu har jag fått deras absolut första tid. Men detta innebör att jag i morgon ska börja på min ANDRA 3-veckorsperiod med Modifast...

Det ska bli skönt att få det gjort. Men nu vågar jag inte ta ut något i förskott.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)