• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • EmmaHenke

Undrar hur stor chans det är man bli nekad när man har blivit kallad till gruppträffar och redan fått en massa mål att klara av??

• Wictor090719
    lovely storm skrev 2012-03-20 16:35:43 följande:
    Hej!
    Eftersom jag blivit nekad med mina 35 i BMI så har jag idag bokat privat =)
    Jag skall genomgå en så kallad SLEEVE-metod, någon som har erfarenhet av denna metod??
    Åh jag vill med..
    ° ★ Mamma till finaste Wictor 090719 ★ °
  • Maddisen80
    Wictor090719 skrev 2012-03-21 21:33:14 följande:
    Fick svar på min egenremiss och det blev nekat :(
    beklagar de är inte roligt :(
  • Maddisen80

Hej idag gjorde jag en gastroskopi igen de var några vita fläckar i magen, så snart om några veckor ska de  gå in med titthål eftersom jag har svårt att få i mig vätska + mat

• Married
    EmmaHenke skrev 2012-03-21 21:35:49 följande:
    Undrar hur stor chans det är man bli nekad när man har blivit kallad till gruppträffar och redan fått en massa mål att klara av??

Risken att bli nekad finns om du inte klarar målet med viktnedgången
  • saundra

Känns som att det inte händer nått!! Fick en remiss skickad från VC till Sahlgrenska i slutet på jan och fick sen en bekräftelse från Sahlgrenska att dom mottagit remissen och att jag kommer bli kallad dit inom 3 månader. Jag har fortfarande inte hört nått... Ringde för ett tag sen och hon jag fick pratat med sa att jag kommer bli kallad i slutet på april... Så det känns som om dom verkligen drar på de där tre månaderna så långt dom kan!! Åh, blir bara så frustrerad och bokstavligt talar så avundsjuk när jag läser hur fort det har gått för många andra från det att remissen blivit skickad tills dess att dem blivit opererade... Har velat fram och tillbaka länge ang en sån här op och när jag väl tagit steget så känns det som om det tar jätte lång tid!! Hoppas innerligt att jag får ett brev från dem snart. För om dom ska dra ut på det så här mkt så borde ju det innebära art det kommer ta iaf 9 mån allt som allt eller? Är det någon här som blivit opererad i Borås, har det varit bra? Behövde väl egentligen mest skriva av mig, är så trött på den här skiten nu!!!

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)