• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • PruttPottan
    SilverEmma skrev 2011-03-29 18:38:12 följande:
    Heja Anne!

Har mailat Carlanderska och får se vad de säger!
  • zara04
    Anne B M skrev 2011-03-29 18:00:31 följande:

Jag är löjligt glad... Jag har nyckelben .

Gud vad roligt det ser jätte fint ut...jag längtar sååååååååååå tills jag ska opereras.....Flört
  • typiskt83

Hittade precis denna tråd. Jag ska opereras på Ersta på måndag 4/4! Börjar bli lite nervös nu...
    Är i full gång med flytet. Det har väl gått rätt bra men har fuskt några gånger.. Obestämd Men har i alla fall gått ner 4 kg och det känns super! Cool 

• storkvinnan9901
    Maddisen80 skrev 2011-03-29 14:45:13 följande:
    Hej
    Hur går det för dig? har du fått någon remiss ännu eller har du skrivit någon själv?
  • Maddisen80
    typiskt83 skrev 2011-03-30 13:16:47 följande:
    Hittade precis denna tråd. Jag ska opereras på Ersta på måndag 4/4! Börjar bli lite nervös nu...
    Är i full gång med flytet. Det har väl gått rätt bra men har fuskt några gånger.. Obestämd Men har i alla fall gått ner 4 kg och det känns super! Cool 
    Grattis till din viktminskning superbra jobbat. Lycka till med operation.
  • Maddisen80
    storkvinnan9901 skrev 2011-03-30 16:40:03 följande:
    Hej
    Hur går det för dig? har du fått någon remiss ännu eller har du skrivit någon själv?
    Hej jag har inte skrivit någon remiss än, men däremot jag pratade  med gynekologen i telefon i måndags för jag har problem med inkontinens de bli värre och värre och hon har träffat mig en gång så hon tror att inkonntinensen bero på min övvervikt så hon ska ta och prata med en läkare på överviktsenheten och försöka hjälpa mig att få en magsäckop.
  • MondayMorning

Hejsan, nu har jag hittat hit till denna tråden med hjälp av en på FL. Ska presentera mig, jag va på första läkarbesöket i veckan ÄNTLIGEN och jag ska gå ner 10 kilo under sommaren och gör jag de kommer jag äntligen få min op till sensommaren el hösten..är så otroligt skönt att kommit så här långt!!!! Då det har varit en resa på fler år för mig som är över. Så på måndag börjar nytt liv för då ska jag till teneriffa och träna i fyra veckor.. =0D

• Maddisen80
    MondayMorning skrev 2011-03-30 17:41:55 följande:
    Hejsan, nu har jag hittat hit till denna tråden med hjälp av en på FL. Ska presentera mig, jag va på första läkarbesöket i veckan ÄNTLIGEN och jag ska gå ner 10 kilo under sommaren och gör jag de kommer jag äntligen få min op till sensommaren el hösten..är så otroligt skönt att kommit så här långt!!!! Då det har varit en resa på fler år för mig som är över. Så på måndag börjar nytt liv för då ska jag till teneriffa och träna i fyra veckor.. =0D
    Hej jasså vad härligt att åka till teneriffa.
  • sonrell85

Hej allihopa! Jag är en tjej på 25 år, tvåbarnsmamma, barnen är födda 2009 & 2010, en obeskrivlig lycka att jag kunnat bli gravid trots övervikten. Det är så att på måndag ska jag till VC, jag gav upp förra veckan & ringde & bad om en tid för "hjälp" med övervikten. Saken är den att jag VILL ha en GBP! Hur gör man?! Jag är LIVRÄDD för att få kalla handen! Jag har varit FET sedan barns ben! Jag har fått ta emot både det ena & andra! Jag har kämpat med att gå ner i vikt! Jag lyckas gå ner max 10 kg sen plussas det på, gärna dubbelt.. Fan! Jag är helt frustrerad!  jag skäms, mår dåligt, har enormt dåligt självförtroende, känner mig uttittad.. ja allt sånt! Gråter mig till sömns & förstår inte varför min man valt mig.. Jag vill inte må såhär. Jag klarar inte se mig själv i spegeln. Tårarna rinner bara.. Nästan alla i familjen från min mors sida är feta & de gör inget åt det. Mormor gick bort innan hon hann fylla 60 pga följdsjukdomar av övervikten. Min mamma har varit sjukpensionerad sedan 15 år tillbaka pga följdsjukdomar hon med.. JAG VILL INTE DET!
    Vad ska jag säga till VC för att få en remiss?? De senaste 10 åren har jag vägt över 120 kg! IDAG VÄGER JAG 140 KG TILL MINA 179 CENTIMENTRAR!!! Jag vill orka ta hand om mina barn! Jag vill orka göra saker. Jag har kämpat med diverse dieter, sena kvällar på gym, jag har tillochmed svält mig själv.. det sistnämnda har fungerat men det är inte något jag vill göra :(
    Snälla ge mig lite feedback :(

• PruttPottan
    sonrell85 skrev 2011-03-30 18:21:32 följande:
    Hej allihopa! Jag är en tjej på 25 år, tvåbarnsmamma, barnen är födda 2009 & 2010, en obeskrivlig lycka att jag kunnat bli gravid trots övervikten. Det är så att på måndag ska jag till VC, jag gav upp förra veckan & ringde & bad om en tid för "hjälp" med övervikten. Saken är den att jag VILL ha en GBP! Hur gör man?! Jag är LIVRÄDD för att få kalla handen! Jag har varit FET sedan barns ben! Jag har fått ta emot både det ena & andra! Jag har kämpat med att gå ner i vikt! Jag lyckas gå ner max 10 kg sen plussas det på, gärna dubbelt.. Fan! Jag är helt frustrerad!  jag skäms, mår dåligt, har enormt dåligt självförtroende, känner mig uttittad.. ja allt sånt! Gråter mig till sömns & förstår inte varför min man valt mig.. Jag vill inte må såhär. Jag klarar inte se mig själv i spegeln. Tårarna rinner bara.. Nästan alla i familjen från min mors sida är feta & de gör inget åt det. Mormor gick bort innan hon hann fylla 60 pga följdsjukdomar av övervikten. Min mamma har varit sjukpensionerad sedan 15 år tillbaka pga följdsjukdomar hon med.. JAG VILL INTE DET!
    Vad ska jag säga till VC för att få en remiss?? De senaste 10 åren har jag vägt över 120 kg! IDAG VÄGER JAG 140 KG TILL MINA 179 CENTIMENTRAR!!! Jag vill orka ta hand om mina barn! Jag vill orka göra saker. Jag har kämpat med diverse dieter, sena kvällar på gym, jag har tillochmed svält mig själv.. det sistnämnda har fungerat men det är inte något jag vill göra :(
    Snälla ge mig lite feedback :(
    Får jag tipsa om länken i slutet av trådstarten, vår lilla grupp inne på facebook är peppande och stöttande så kom med vettja! Klimatet är mycket bättre än det kan vara inne på FL =)

Själv har jag vägt 146 som mest till mina 172 ;)
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)