• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • FruNisseTuta

Ahh, det närmar sig med stormsteg...

På onsdag är det informationsträff med sjuksköterska. På torsdag är det info med dietist... sedan kommer domen nästa vecka. Jag ska träffa Dr: Möller på Ersta.

Jag är sååå nervös.... tänk om han säger nej..... Bmi idag är 36,8. Lederna är så pass dåliga så jag knappt kommer upp vissa dagar.. Hemskt nu när det är vintertider och kylan slår till....

Håll alla tummar och tår... jag vill verkligen ha mitt liv tillbaka.

Jag vill vara den där mamman som orkar stå upp och heja en hel fotbollsmatch ! ! ! 

/M 

• Anna Hbg
    Bianca76 skrev 2013-11-11 05:10:03 följande:

Då ses vi kanske där Har du börjat flyta?
    Ja, jag har hållit på med det ett tag nu och är 2 hg från min målvikt så hoppas verkligen jag får min operation lite tidigare *håller tummen*
    Sååå trött på det nu efter ca 4 veckor Rynkar på näsan

Ja, vem vet Glad Du får hålla utkik efter mig på sjukhuset. Har ju en bild på mig här Tungan ute 
  • Familjen Kaos

har en fråga till er som har gjort op!!!!!!

jag opererades för 7 veckor sedan gick ner 10 kg på 2 veckor sen sa det typ stop 3 kg på 5 veckor det kan ju inte va normalt jag äter bra kan ,kanske lite för lite jag pallar inte vad gör jag för fel ???jag ska börja träna nästa vecka 

har tyvärr haft en del problem magvärk varje dag mår illa ofta kan inte direkt säga det är det bästa jag gjort hoppas jag känner så längre fram men just nu ångrar jag mig 

William-98 Nelly-04 Jamie-07 Stella-09
  • Lucy Cat
    Familjen Kaos skrev 2013-11-11 22:32:09 följande:
    har en fråga till er som har gjort op!!!!!!

jag opererades för 7 veckor sedan gick ner 10 kg på 2 veckor sen sa det typ stop 3 kg på 5 veckor det kan ju inte va normalt jag äter bra kan ,kanske lite för lite jag pallar inte vad gör jag för fel ???jag ska börja träna nästa vecka 

har tyvärr haft en del problem magvärk varje dag mår illa ofta kan inte direkt säga det är det bästa jag gjort hoppas jag känner så längre fram men just nu ångrar jag mig 
    Det är helt normalt! Jag gick inte ner NÅGOT på 2 veckor. Tänkte direkt att "nej, inte ens en operation hjälper mig." Det är de s.k. platåerna man hamnar på ibland. Kroppen fördelar vikten jämnare, kroppen återhämtar sig efter det stora ingreppet vi har gjort och/eller den chocken kroppen får av att gå ner snabbt i vikt och lite mat.
    Det kommer att hoppa igång igen. Tålamod är en dygd! Fortsätt bara på samma spår som du gör.
    Få i dig vätska bara och mycket proteiner. Du kan köpa hem pålägg som du tar som mellanmål, 2-3 skivor att tugga på med lite juice.

Om du mår illa bör du kontakta ditt opererande sjukhus, så ska du inte ha det. Dricker du tillräckligt?
    Ring ditt sjukhus så att inget allvarligt är på gång. Hörde senast igår om en tjej med illamående som hade en läckande magsäck. Nu kanske du inte har ont i magen, men ring!

Ordet -väl- stavas med ett L och inte två.
  • Bianca76
    Anna Hbg skrev 2013-11-11 13:58:48 följande:
    Ja, jag har hållit på med det ett tag nu och är 2 hg från min målvikt så hoppas verkligen jag får min operation lite tidigare *håller tummen*
    Sååå trött på det nu efter ca 4 veckor Rynkar på näsan

Ja, vem vet Glad Du får hålla utkik efter mig på sjukhuset. Har ju en bild på mig här Tungan ute 

Inte från målvikten väl, för då väger man ju normalt Hur mycket skulle du gå ner?
  • Anna Hbg

Är ju ett delmål iof så min målvikt inför op :) Ska gå ner 5,3 kg. Du då? Imorgon får jag förhoppningsvis reda på om jag kan bli opererad tidigare eller ej *nervös*

• Anna Hbg

Hjälp, fick en ny operationstid den 27/11. Snart ju! Tänk om man inte lyckas med sin viktnedgång tills dess. Vågen jag har hemma är knas så den kan man ju inte lita på :/

• JJJPKP
    JJJPKP skrev 2013-11-06 11:38:56 följande:
    Nu är det inte långt kvar :Skrattande Den 18 november smäller det. Tyst 
    -7 kg på 1 veckas flyt Skål 
    Känner mig super taggad och mår gott Glad 
    Den första veckan förlorar man ju mycket vatten i  kroppen, har nu gått 3 veckor på flyt och gått ner 13 kg utan att fuska. Är otroligt stolt över mig själv som klarat detta.  Snart dax 3 dagar till inläggning och op. Lycka till alla där ute som har eller ska opa sig.
  • mamlinda

Ni som ska opas nu innan jul och nyår hur tänker ni göra under högtiderna. Är ni hemma eller åkeri i iväg? Tror ni man skulle orka att opa sig innan jul och sen åka och hälsa på släkt? Vi ska bila 60mil och vet inte om man pallar det som ny opad. Hur skulle ni gjort? Kommer göra det privat och ev få tid innan jul...

• FruNisseTuta

Så, då var informationsträffarna avklarade.....Herregud vad det ställde till med tankar nu ;)

Kommer jag verkligen att klara av att lägga om mina rutiner livet ut så att jag ex. alltid äter frukost kl: 08:30?

Soppor,,,, jag som knappt klarar av att äta soppa idag?

Vi fick testa Modifast och det var helt ok, bättre än vad jag trodde faktiskt, testade inte soppan då ;)

Nu är det en vecka kvar tills läkarbesöket och jag behöver nog den tiden för att låta alla tankar lägga sig.

....nervös som attan, både över vad han kommer säga och om jag verkligen klarar av det här.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)