• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • JohannaLund
    Anna Hbg skrev 2014-11-19 14:41:57 följande:

JohannaLund:

Vet vad du menar med kläder och kommentarer osv även om jag fortfarande är överviktig enligt bmi med mina 66 kg till 160 cm.

Har nästan alltid sambon med mig när jag handlar kläder numer eftersom jag alltid tar alldeles för stora storlekar fortfarande :)

Är en xs-s på överkroppen och en 38-40 på nedre delen men är ändå på L storlekarna hela tiden och undrar varför de är så stora.

Känner inte igen mig själv i speglar eller på foto heller.

Senast igår var jag halvt om halvt övertygad om att det var en trickspegel jag kollade i när jag såg mig själv för så smal är jag ju inte hihi

Ohhh, det hade varit kul med en mammagrupp :)

När ska ni börja försöka?

Grattis till viktnedgången, vad bra det går! 
    Hur gick det förresten, har för mig att du hade lite problem med magont? Fick du svar på vad det beror på? 

Förresten, i dag är det ett år sen vi opererades!
    Jag är så glad att jag opererades, inte ångrat mig en sekund. 
  • Anna Hbg

JohannaLund:

Det stämmer att jag haft ont men de hittade inget fel som tur var. Tydligen rött vanligt att man kan ha ont och vara svullen upp till ett helt år efter operationen. Har ätit Omeprazol ett bra tag nu och det har hjälpt.

Ja, för ett år sen vid den här tiden lågjag på operationsbordet :O

Också glad att jag till slut tog steget och opererade mig även om det var ett svårt beslut att ta.

Hur går det med bebisplanerna? :P

• JohannaLund
    Anna Hbg skrev 2014-11-27 11:17:37 följande:

JohannaLund:

Det stämmer att jag haft ont men de hittade inget fel som tur var. Tydligen rött vanligt att man kan ha ont och vara svullen upp till ett helt år efter operationen. Har ätit Omeprazol ett bra tag nu och det har hjälpt.

Ja, för ett år sen vid den här tiden lågjag på operationsbordet :O

Också glad att jag till slut tog steget och opererade mig även om det var ett svårt beslut att ta.

Hur går det med bebisplanerna? :P

Ja, herregud vad jag velade fram och tillbaks innan jag beslutade mig. Tänk om jag vetat vad bra allt skulle bli!  

Jodå, efter nyår är det dags för bebisverkstad. Vad spännande att vara normalviktig och gravid. Sist var jag ju toktjock och oroade mig mycket över det. På ultraljudet fick jag höra att jag var så tjock att jag var svårundersökt. Så förnedrande men helt och hållet mitt fel ju. Men kul att få vara normalgravid liksom!

Och då kommer ju magen fylla ut fluffet liksom ;) 
  • Anna Hbg

JohannaLund:

Jag är/var gravid, pågående missfall, och det kändes mycket bättre än första graviditeten så länge det varade.

Vägde bla 64 kg på inskrivningen gentemot 108 kg förra gången :O

Bara tanken på att kunna handla mammakläder i vanliga butiker den här gången var svindlande :)

Hur tänker och känner du runt viktuppgången vid en graviditet?

• JohannaLund

Anna hbg: jag beklagar! Jag hoppas julen blev okej ändå och att du inte har allt för ont!

Jag känner mig okej ,ed viktuppgång, med sonen gick jag upp 20 kilo ungefär, 15 hade jag gått ner 2 veckor efter förlossningen. Så mycket vätska. Nästa gång ska jag hålla igång hela graviditeten hoppas jag, tänkte typ gravidyoga och vattengympa för att det ska kännas bättre. Sen tänker jag kanske försöka att inte kolla på vågen hos barnmorskan om det skulle bli en grej för mig. Jag har en ganska avslappnad inställning till min vikt nu, jag är inte rädd för att gå upp i vikt i sig under graviditeten, jag är rädd att jag pga ökad hunger ska få tillbaks fel vanor igen. Hur känner du?

• Anna Hbg

JohannaLund: Blev ett MA istället så var inlagd 12 h i måndags och fick 3 omgångar cytotec så var/är en aning mör just nu.

Hade dessutom julfirandet hos oss det här året med båda våra familjer men det gick bra.

Jag är också mest rädd för att falla tillbaks i gamla vanor under graviditeten.

Gav mig själv att 10-15 kg var ok att gå upp och berättade för min bm om mina farhågor så vi gemnsamt skulle hjälpas åt att hålla koll på det vilket kändes bra.

Tanken på att få en "ny kropp" igen pga graviditeten innan jag vant mig vid mitt smalare jag kändes pckså lite konstig.

Tar ett bra tag för huvudet att hänga med i förvandlingen.

• JohannaLund

Anna hbg: Jag hoppas du återhämtar dig snabbt! Får jag fråga hur långt gången du var?

Herregud vad du varit duktig, 65 kilo? Då måste du nått målvikten nu? Vad har du för bmi?

Nu är det snart nytt år, och visst f-n ska detta blir året då vi får syskon till våra söner. Visst var din pojke också 12a? Vi är mitt uppe i brinnande tvåårstrots!

• Anna Hbg

Johanna:

Enligt bmi ärjag fortfarande överviktig :/ Har ett bmi på 25,1 nu mot 49,8 när jag började. Har gått ner halva mig själv ( -65 kg) så jag är nöjd ! :)

Min idealvikt är ca 4-5 kg minus till men jag blev överlycklig när jag kom under 70 för det trodde jag ALDRIG.

Handlade lite nya kläder på rean igår och fick ha xs/36 i toppar och 28 tum i jeansen jag köpte. Så jä-la sjukt det kändes!!!!!!

Ska blikul att se vilket "betyg" man får på årsbesöket :)

Min son är född i februari -13 men trotsar också för fullt just nu. Trött mamma på kvällarna! :)

Ja, eftersom det inte blir någon julibebis nästa år så får vi satsa på en i oktober/november istället!

Kände verkligen hur gärna jag ville ha en till nu när jag var gravid. Gjorde bara längtan ännu starkare än tidigare.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)