• Anonym (Ensamstående)

kontaktfamilj och familjehem vem får det?

Mina funderingar är angående vem som har rätt till det, och vad som man måste göra?
    Kommer det att göras en utredning med barnomsorgen och BCV om jag är en bra mamma?
    Vilka brukar få beviljat kontaktfamilj eller familjehem?
    Min syster som hindrar mej från att söka säger att det bara är knarkare, och psykist sjuka föräldrar som får kontaktfamilj och att det kommer att ses som negativt i den kommande vårdnadstvist som eventuellt kommer om ett år.

Min situation är följande:
    Jag är en ensamtsående mamma, jag älskar mitt barn mer än allt annat i livet men känner ändå att jag vill kunna leva lite (gå på bio, sova ut en natt, kunna städa i fred)
    Jag känner att jag börjar bli mer och mer utbränd sover aldrig mer än 4-7 timmer per natt och då är det mycket mot vad jag gjort tidigare. Mitt barn har haft kolik, nattskräck och sjukdomar som utbyter varandra. Känner att jag inte kommer orka så mycket mera behöver få sova ut och har ingen som hjälper mej med barnet.
    Den enda som kan hjälpa lite är min syster men då genom att hon kommer hit och är här och hälsar på och har huvudfokus på barnet så att jag kanske kan laga mat till oss alla. Har försökt nu i två år själv, men funderar starkt på att kontakta soc för att be om kontaktfamilj men jag vill inte ha mycket men kanske en natt i månaden kan man få bara så lite? Bara så att jag kan få sova ut en natt i månaden.
    Älskar att spendera min fritid med mitt barn men behöver lite avlastning som jag kan planera efter.

Och för att slippe på hopp angånde att fadern kan ha barnet en natt i månaden så kan jag informera att det ej fungerar, han bor på tok för långt bort och har ingen stans att bo ifall han skulle vara i min stad ändå. + Totalt ointresserad genuint iallafall har inte sett sitt barn kanske 6 gånger på 2 år. och de senaste gångerna var det 6 månader emellan. Vill inte ha någon information angående sitt barn eller något sådant.

• Svar på tråden kontaktfamilj och familjehem vem får det?
  • Anonym

Hur gammalt är barnet?
    Jag är lite i samma sits,fast med 3 barn..jag har pratat med kommunen om hjälp med minsta(2år)..de sa att egentligen är det ju för att barnet har behovet(dåliga föräldrar etc) men hon sa att hon kunde se min sits och att jag behövde avlastning för att helt enkelt orka. Jag har ingen hjälp,ingen släkt/familj i stan osv.
    Så de vill träffa mig och prata..normalt tar de inte barn under 3år..men ansökan tar ett tag osv. Och de kollar ju på fall till fall.
    Ska dit om 2v.

• morochmer

Det är olika mellena kommunerna. Ibland räcker det med att du behöver avlastning annars så kan de behövas att det enbart är för barnets skull. Tex att barnet behöver ett större kontaktnät eller en pappafigur.

Familjehem är något helt annat. klart du ska ansöka om kontaktfamilj/avlastningsfamilj och det kommer inte på något sätt lasta dig tvärtom kommer det göra dig till en piggare mamma.

/kontaktfamiljen

• Anonym (Ensamstående)
    Anonym skrev 2011-02-17 09:41:36 följande:
    Hur gammalt är barnet?
    Jag är lite i samma sits,fast med 3 barn..jag har pratat med kommunen om hjälp med minsta(2år)..de sa att egentligen är det ju för att barnet har behovet(dåliga föräldrar etc) men hon sa att hon kunde se min sits och att jag behövde avlastning för att helt enkelt orka. Jag har ingen hjälp,ingen släkt/familj i stan osv.
    Så de vill träffa mig och prata..normalt tar de inte barn under 3år..men ansökan tar ett tag osv. Och de kollar ju på fall till fall.
    Ska dit om 2v.
    H*n är bara 2 år nu men jag känner verkligen att jag har behovet av avlastning, har sömnbrist och för att jag skulle fungera bättre så behöver jag ha någon som hjälper mej en gång i månaden iallafall.

Kontaktade de i ditt fall barnomsorgen? Jag vill inte att min förskola ska veta om att jag ska ha kontaktfamilj.
    morochmer skrev 2011-02-17 09:47:23 följande:
    Det är olika mellena kommunerna. Ibland räcker det med att du behöver avlastning annars så kan de behövas att det enbart är för barnets skull. Tex att barnet behöver ett större kontaktnät eller en pappafigur.

Familjehem är något helt annat. klart du ska ansöka om kontaktfamilj/avlastningsfamilj och det kommer inte på något sätt lasta dig tvärtom kommer det göra dig till en piggare mamma.

/kontaktfamiljen
    Får jag fråga hur mycket måste man ha sitt barn hos en kontaktfamilj får man som mor bestämma jag vill inte vara utan mitt barn så mycket som varannan helg eller så utan kanske en helg i månaden max,
    Nu finns inga manliga förebilder i mitt barns liv alls, och så stort kontaktnät har vi inte heller så de sakerna gör ju att jag gör det för mitt barns skull också.
  • morochmer
    Anonym (Ensamstående) skrev 2011-02-17 09:55:56 följande:
    H*n är bara 2 år nu men jag känner verkligen att jag har behovet av avlastning, har sömnbrist och för att jag skulle fungera bättre så behöver jag ha någon som hjälper mej en gång i månaden iallafall.

Kontaktade de i ditt fall barnomsorgen? Jag vill inte att min förskola ska veta om att jag ska ha kontaktfamilj.
    morochmer skrev 2011-02-17 09:47:23 följande:

/kontaktfamiljen
    Får jag fråga hur mycket måste man ha sitt barn hos en kontaktfamilj får man som mor bestämma jag vill inte vara utan mitt barn så mycket som varannan helg eller så utan kanske en helg i månaden max,
    Nu finns inga manliga förebilder i mitt barns liv alls, och så stort kontaktnät har vi inte heller så de sakerna gör ju att jag gör det för mitt barns skull också.
    De kontaktar INTE fsk  (under vanliga omständigheter). Men det är inget att skämmas över. Oftast så hämtar kontaktfamiljen på dagis/skola på fredagen. Du är troligen inte ensam om det på dagis heller.

Du kan önska tid och sedan får du se vad du blir beviljad. Men du får inte mer än du behöver.

Det tar en tid. först ska du bli bevilad kontaktfamilj och sedan ska de hitta en som passar.Efter det ska du besöka och godkänna familjen. Om det inte känns bra för dig så får de leta efter en annan familj och det är oftast kö till kontaktfamiljerna. Så sätt igång direkt.

lycka till!
  • Anonym (Ensamstående)

Men jag blir inte bedöms som en dålig mor eller att jag ej kan hantera vårdnaden eller omsorgen för mitt barn om jag söker?

• morochmer
    Anonym (Ensamstående) skrev 2011-02-17 13:00:30 följande:
    Men jag blir inte bedöms som en dålig mor eller att jag ej kan hantera vårdnaden eller omsorgen för mitt barn om jag söker?
    Absolut inte, tvärtom. Om det var så så skulle inte kontaktfamiljer finnas för då skulle barnen omhändertas istället. Är man ensammen om ett föräldraskap så ÄR det tufft (det är tufft när man är två med) därför finns den här möjligheten.

Att be om hjälp är ett tecken på styrka.
  • Neelah

Min mammas väninna fick avlastning en dag varannan helg (kontaktfamilj) för att hon skulle orka med att ta hand om sitt barn, sitt hem och sitt jobb. Hennes man avled innan dottern föddes och hela hennes familj bor i ett annat land, så hon hade ingen i närheten som kunde hjälpa henne. Utredningen tog inte alls lång tid, men jag antar att det varierar från fall till fall och kommun till kommun.

Följ dina drömmar var de än leder
  • Anonym

När jag löst pratade om detta med socialsekreteraren som hade hand om utredningar kring mitt föräldraskap och min dotter. När jag fick en anmälan på mig. Menade på att de är efter barnets behov man går efter. Om barnet riskerar att fara illa om det inte sätts in en kontaktfamilj ja då får barnet en kontaktfamilj. Och i dessa ekonomiska tider har jag svårt att tro att de kan tänkas vara nåt annat någonannanstans. Men det är klart att i vissa fall är omständigheterna så att föräldern måste ha avlastning för att orka vara mamma. Och de ska de väl inte lastas för. Men ville bara säga att de kan vara jättesvårt att få, jag fick iallafall ett tvärnej bara när jag frågade lite löst om avlastningsfamilj.

• morochmer
    Anonym skrev 2011-02-17 23:20:45 följande:
    När jag löst pratade om detta med socialsekreteraren som hade hand om utredningar kring mitt föräldraskap och min dotter. När jag fick en anmälan på mig. Menade på att de är efter barnets behov man går efter. Om barnet riskerar att fara illa om det inte sätts in en kontaktfamilj ja då får barnet en kontaktfamilj. Och i dessa ekonomiska tider har jag svårt att tro att de kan tänkas vara nåt annat någonannanstans. Men det är klart att i vissa fall är omständigheterna så att föräldern måste ha avlastning för att orka vara mamma. Och de ska de väl inte lastas för. Men ville bara säga att de kan vara jättesvårt att få, jag fick iallafall ett tvärnej bara när jag frågade lite löst om avlastningsfamilj.
    Ifall man pratar om sådant man inte vet så blir det många ggr fel för andra, tänk på det.

Som kontaktfamilj kan jag tala om hur det är. Eller så kan du googla på det.
    jag kopierar in från 1 kommun då det ser ut ungefär likadant hos alla.

"

Gruppen ensamstående föräldrar ökar varje år. Bland dem är ensamstående mammor vanligast. I många fall har deras barn liten eller ingen kontakt alls med sin pappa. Om dessutom släkten bor i en annan stad eller i ett annat land, kan det bli svårt att få avlastning.

Det är lätt att hamna i ett ekorrhjul där känslan av att inte räcka till allt mer påverkar hur man mår. Tillslut påverkar det även barnen. Därför är det är viktigt att ta itu med problemet innan det blir för stort"
  • Anonym

Det var i allafall så som socialsekreteraren sa till mig. Och då har jag inte någon avlastning, ingen pappa som träffar barnet utom  några timmar i månaden men inte ens varje månad. Och jag måste vara med. Samt att de förekommer psykisk misshandel och sexuella kränkningar mot mig vid dessa tillfällen. Får ej heller någon kontaktperson som kan närvara vid umgänge med pappan eftersom han är ju en bra pappa.

Svar på tråden kontaktfamilj och familjehem vem får det?