• Mamma till Olle

Vattenavgång som visade sig vara flytningar - fler??

Hej!
    Är gravid i vecka 39+0 idag. I natt vaknade jag vid kl fyra av att jag kände mig rätt blöt mellan benen. Gick upp för att gå på toaletten och innan jag hann sätta mig rann det till längs benen och det blev en liten pöl på golvet, ca 0,5-1 dl. Det luktade ungefär som sperma så jag väckte mannen direkt och sa att vattnet hade börjat sippra. Ringde förlossningen och de ville att vi skulle komma in, Tog en dusch och sen när jag satt på mig en binda kom det lite till i den, dock inte mycket. Väl inne på förlossningen sa barnmorskan att det var flytningar! VA?? Tänkte vi, flytningar!?? Det var ju en pöl på golvet samt att det luktade sperma. Men när det rann lite lite inne på förlossningen tog barnmorskan såna där små pappersbitar som visar med olika färg om det är flytningar eller fostervatten. Och enligt henne var det flytningar. Hon gjorde en undersökning också och konstaterade att det var en del slem i slidan. Kanske slemproppen?? Men kan den vara så vattning?? Fattar ingenting. Vi blev hemskickade de 7 mil vi hade åkt dit med skötväska och bb-väska. En grym besvikelse!!

Nu har det gått ca 3 timmar sen vi lämnade förlossningen och mer har inte kommit i bindan. Har dock en hel del molvärk, men inga starkare värkar.

Någon som varit med om något liknande? Snälla svara, känner mig tom och ledsen...

• Svar på tråden Vattenavgång som visade sig vara flytningar - fler??
  • 201201232

Det låter märkligt. Kan det inte ha varit lite vattenläckage som nu är tilltäppt (har man ett litet hål på fosterhinnorna behöver det inte läcka hela tiden), för det är extremt konstigt om du skulle ha 1 dl flytningar. Var det som vatten i konsistensen eller tjockare? Fostervatten känns just som vatten och borde sprida ut sig lite mer på golvet än vad jag kan tänka mig att de mest vattniga flytningar gör. 

• Isaksmamma10

Jag var med om samma sak när jag var höggravid med min son. Trodde med att vattnet hade gått på torsdag morgon, men fick inte komma in. Hade inga värkar eller ngt sådant. Skulle till MVC samma dag så åkte dit och gjorde en koll, allt såg bra ut, hade lite småont som mensvärk men inget mkt. VI fick tid på förlossningen kl.18 på kvällen tror jag. Då började vörkarna lite smått bara och väldigt oregelbundet. Dom tittade och sa att det var flytningar, och när dom har kommit igång dröjer det inte länge innan barnet kommer sa de. Läkaren trodde att jag skulle få på fredagen. Var bara att åka hem igen och vänta på att det riktiga värkarn skulle sötta igång. Och de gjorde de på fredag morgon vid 4, och vid 23 på kvällen föddes min son!
    Vattnet gick aldrig på mig, de fick ta hål på hinnorna. Det är tydligen inte helt ovanligt att man kan få dessa vattenavgångsliknanade flytningar. Är inget att oroa sig för alls! Bara att vänta nu då på att bebisen kommer, förhoppningsvis snart!!

• Isaksmamma10

Det är ju ingen "vanlig" flytning i den bemärkelsen. Det kommer definitivt mer än en vanlig, men är inte som en vattenavgång. Är mer trögt än vattenavgång.  Skillnaden tror jag är att det inte sipprar hela tiden. Kan göra det i början men sedan kommer det lite då och då bara.

• Mamma till Olle

Tack för era svar! Jag vet, 1 dl känns extremt för att vara flytningar. Och det luktade spermaliknande. Men på förlossningen ville de inte riktigt tro oss för deras ph-papperstest där visade att det som sipprade ut lite var flytningar. Men kan det ha varit slemproppen? Nu här hemma har det börjat komma mer och mer slemmiga flytningar. Men inget mer läckage som sipprar? Om det är vatten, borde det inte då fortsätta att sippra?? Vad tror ni?

• L forever

Hej Jag var 39+1 i lördags morse och låg o halvsov i sängen. Då plötsligt rann det till ordentligt med både slem och vatten. Ca 1-1,5 dl. Hade precis som du, att det fortsatte att rinna lite grann så vi fick allt åka in till förlossningen på kontroll. De hade svårt att konstatera just då om det var vattenavgång eller ej men jag skulle komma in på söndag igen om det inte blev värre innan dess. På söndag blev jag kollad av läkare och hon förklarade att livmoderhalsen nu börjat mjukna och blivit lite kortare. Men det var ingen vattenavgång utan slemproppen som släppte. Hon förklarade att det är mycket slem som finns och det kan vara i både fastare och vattnigare konsistens och kan släppa successivt i flera dagar. Min slempropp fortsatte att släppa i ytterligare ett dygn så den släppte först med ett "splash" och sedan fortsatte det att sippra till o från i ca 3 dygn. Nu sitter jag på dag 39+6 och väntar på att det ska dra igång. Förvärkarna blir ondare o ondare så igår fick jag en sovdos med tabletter för att få sova, men inget vatten har gått och det går väldigt segt framåt. Så det är bara att vänta och jag tror definitivt att det är din slempropp som släpper. Lycka till och hoppas det drar igång för dig snart.

• Mamma till Olle

KTLZ ---> Vilken historia du berättar. Tänk att slemproppen kan vara så vattnig. Det du beskriver låter precis som det jag är med om. Testade dom dig med såna där ph-stickor som talar om ifall det är flytningar eller vatten? Det gjorde de ju med mig och det visade på flytningar. Men om det kom från slemproppen kanske det kan ge utslag som flytningar. Tror definitivt att slemproppen har lossnat nu iaf för jag har fått mer och mer slemmiga flytningar. Har mycket molande värk, men sen verkar det inte hända mer...Rynkar på näsan Luktade du på vätskan som kom i lördags? Luktade det som sperma?

Men hörrni, om det nu ändå skulle vara fostervatten. Är det ingen fara då för barnet så länge det inte sipprar mer? Det fylls väl på hela tiden med vatten va?

• L forever

Nej. De kollade inte med några stickor utan gjorde gynundersökning både på lördagen o söndagen. På söndagen kontollerades allt av en läkare och det är garanterant inte fostervatten. Tycker att det luktade lite som sperma när det kom så otroligt mycket på lördag morgon men det var slemproppen... Och mycket var det. Har även haft lite brunt och blodstrimmor i resterande slempropp vilket är helt normalt. Slemproppen är som slemmig eller vattnig flytning som kommer lite till o från. Men vissa kan ju även få en hel klump som släpper direkt, men inte i mitt fall. Jag fick däremot inte ta några bad förens en läkare konstaterat helt säkert att det inte var någon vattenavgång. Om det skulle vara fostervatten som du läcker skulle de nog sett detta. Om det fortsätter att rinna bör du kontakta förlossningen igen för om det skulle vara vattenavgång går man max i tre dygn med det just för att bebisen inte ska ta skada. Därför ville de att jag skulle kollas två dagar på rad och av läkare så att de helt säkert visste hur läget var. Själv har jag fått ondare och längre förvärkar för varje dag som går men de är inte regelbundna ännu så det är riktigt segt. Men det kan ju ta allt från tio timmar till över en vecka innan det drar igång på riktigt så det är bara att hålla ut och vila så mycket det går.

• Tahu

Ts, jag hade precis som dig och åkte upp. De hade mig till att gå runt med en binda och deras då ytterst utvecklade sätt att kolla om det var vatten, var näsan. Där stod två sköterskor/bm och luktade på min binda hehe, slutsatsen var att det inte var vatten och jag blev hemskickad (trots att maken sa att det fortfarande rann ur mig under undersökningen. Iaf tog det kanske några få timmar, så gick värkarbetet igång och strax därpå åkte vi in igen. Efter förlossningen, sa bm att det nog ändå kunde varit vatten som sipprat för det var inte mycket kvar när jag kom in andra gången. Hoppas du snart får träffa din lille, kram och lycka till!

• Comolla

Precis sådär va det för mig när jag var gravid med första barnet. Stod på morgonen med en liten pöl på golvet och tänkte åhh nu har vattnet gått. Åkte upp till sjukhuset men fick till svar att det var flytningar och fick åka hem igen.
    Det var femte feb.. Natten till sjätte vaknade jag med värkar och sonen är född sjunde.. Hoppas det blir detsamma för dig!

Jag är dock ff skeptiskt till dessa "flytningar"..  :D

• Mamma till Olle

Tack alla ni som svarat! Jag hoppas att det snart drar igång för dig KTLZ! Inte kul att gå och vänta så länge!
    Comolla --> Härligt att det gick så fort för dig efter den där pölen på golvet! Hoppas på detsamma för mig! =) Kollade dem din vätska med ph-stickor Comolla eller hur visste de att det var flytningar?

Om det ni skulle ha varit vatten i natt, tror ni då värkarbetet kommer igång av sig själv inom typ två dygn? Om inte annat borde det väl komma mer vatten om det nu är vattenavgång?

Svar på tråden Vattenavgång som visade sig vara flytningar - fler??