• pomerans

Ny hyresvärd - kan man bryta kontraktet då?

Jag driver en butik & har hyresavtal på lokalen till mitten av 2012.

Tyvärr har affären inte lönat sig, så vi skulle vilja få till ett avslut. Att då behöva betala hyra i mer än 1 år till har ju inte känts så kul.. Men idag fick jag höra att vi kommer få en ny hyresvärd, och tanken slog mig att man kanske skriver nya kontrakt då? Kan vi passa på att "smita" nu??

Någon som vet hur det här fungerar? Övertar den nya hyresvärden alla nya kontrakt, eller skriver man nya?

• Svar på tråden Ny hyresvärd - kan man bryta kontraktet då?
  • Birgitta2

Om jag inte är helt fel på det, så tar nye värden över kontrakten som de ser ut. Det skrivs inga nya kontrakt utan det redan skrivna kontraktet gäller. Du kan ju höra med den nye värden om han har vänligheten att lösa er från kontraktet.

• pomerans
    Birgitta2 skrev 2011-02-17 10:56:07 följande:
    Om jag inte är helt fel på det, så tar nye värden över kontrakten som de ser ut. Det skrivs inga nya kontrakt utan det redan skrivna kontraktet gäller. Du kan ju höra med den nye värden om han har vänligheten att lösa er från kontraktet.

Googlade & hittade en gratis jurist att ringa. Så det är (tyvärr) precis som du tror, den nya värden tar över kontraktet som det är.
  • Kjell2

Ibland kan det finns klausuler i hyreskontrakt som gör att du har rätt att bryta kontraktet om du får en ny hyresvärd. Alltså - kolla ditt kontrakt.

Kan också vara idé att inleda en förhandling med den nya värden om att få lösa dig från kontrkaten. Eventeullt mot att du betalar värden en viss ersättning. Kan bli billigare än att behålla lokalen ett år till.

• pomerans
    Kjell2 skrev 2011-02-17 11:24:20 följande:
    Ibland kan det finns klausuler i hyreskontrakt som gör att du har rätt att bryta kontraktet om du får en ny hyresvärd. Alltså - kolla ditt kontrakt.

Kan också vara idé att inleda en förhandling med den nya värden om att få lösa dig från kontrkaten. Eventeullt mot att du betalar värden en viss ersättning. Kan bli billigare än att behålla lokalen ett år till.
    Tack för tips & råd Kjell!
    Ska lusläsa kontraktet & annars kan det ju faktiskt vara värt att betala dem en slant & de kan se sin chans att få in en ny hyresgäst.
  • MrC

Det är ganska vanligt att man säljer hyreskontrakt på kommersiella lokaler. Det är helt lagligt också.
    Jag tycker att du ska prata med den nya värden och säga att det inte lönar sig. Den nya värden ser dig som en osäker hyresgäst som kanske inte kan betala för sig i framtiden = den nya värden vill inte ha dig kvar och hjälper dig att hitta någon som vill ta över lokalen.

Du kan självklart själv också försöka hitta någon som vill ta över kontraktet, men värden måste godkänna den nya. Ta lite betalt av den nya hyresgästen för att han får ta över kontraktet.

Var finns lokalen? Stad? A-läge?

• Kjell2

Har du riktig tur så vill den nya värden ha bort dig. Då lär det lösa sig direkt.

Svar på tråden Ny hyresvärd - kan man bryta kontraktet då?