• Kalycia

A-kassa när man har enskild firma?

Jag har precis blivit arbetslös och har en liten enskild firma vid sidan av jobbet som inte direkt ger någon inkomst. Någon som vet vad som gäller med a-kassa om man har enskild firma?

• Svar på tråden A-kassa när man har enskild firma?
  • Birgitta2

Har du blivit arbetslös som anställd i annat företag, betalat din a-kassa enligt deras regler, så bör det inte spela nån roll om du har enskild firma vid sidan av.  Fast jag kan ha fel, bäst är kanske att kontakta a-kassan och höra dig för.

• Little Evee

jag hade en gång i tiden enskild firma.. var dock tvungen att lägga ned den då jag blev arbetslös, a-kassan tyckte att så länge jag hade den var jag fortfarande sysselsatt = ingen rätt till a-kassa alls. =O

Detta trots att jag kunde bevisa att jag inte fick ut några pengar alls från firman.. =S

• amia01

Säger samma som Little Evee. Har haft en kollega som jobbat som anställd 75% och haft enskild firma på sidan av, men inte tjänat något på den. Men a-kassan kom till sist - efter nästan ett år av diskussioner och tjafs, fram till att han var tvungen att lägga företaget som vilande för att få a-kassa.

• Kalycia

Jag tycker det känns väldigt konstigt. För sig att man vill jobba 50% med företaget och stämpla 50% just för att företaget inte riktigt går runt och man inte kan välja att klara sig enbart på det, men ändå vill satsa på det.

• BeaBee

Nej det stämmer, för att få akassa så måste man lägga firman vilande vilket man kan göra en gång. Jag sitter eventuellt i samma sits nu och om jag inte får jobb på 2-3 månader så måste jag lägga firman vilande eller börja plugga igen.

• Little Evee

jo, det känns helt klart konstigt, framförallt med tanke på att man då och då får höra hur Sverige främjar småföretagare (känns inte som att det är hela sanningen)..

men så är reglerna tyvärr.. hade jag kunnat haft mitt företag kvar hade jag aldrig lagt ned det, men a-kassan gav mig inget val.. =S

• Little Evee

hmm.. när jag pratade med min a-kassa (unionen) då jag blev arbetslös (slutet på 2009) så var det aldrig tal om att jag skulle lägga det vilande. Det var bara "lägg ner totalt eller glöm pengar från oss".. =O

Har reglerna kanske ändrats eller hamnade jag hos fel person att prata med?

• SmilingCoast

Har du drivit företaget vid sidan av anställning i minst 1-2 år bör det inte vara några problem att behålla företaget och stämpla samtidigt. 

Anledningen till att man inte kan ha företaget registrerat samtidigt är för att när man är arbetslös ska huvuduppgiften vara att söka arbete. Har man däremot redan drivit företaget vid sidan av arbetet har man visat att man är kapabel till att ha en heltidssysselsättning samtidigt som företaget.

• Kalycia
    SmilingCoast skrev 2011-02-17 20:39:05 följande:
    Har du drivit företaget vid sidan av anställning i minst 1-2 år bör det inte vara några problem att behålla företaget och stämpla samtidigt. 

Anledningen till att man inte kan ha företaget registrerat samtidigt är för att när man är arbetslös ska huvuduppgiften vara att söka arbete. Har man däremot redan drivit företaget vid sidan av arbetet har man visat att man är kapabel till att ha en heltidssysselsättning samtidigt som företaget.

Ja, men då ska det inte vara något problem isåfall, för företaget har jag haft sen 2009 vid sidan av jobb eller från början heltidsstudier.
  • jassikan

A-kassorna brukar begära att man ska ansöka om att få behålla företaget. Och om de anser att det är en bisyssla så kan man få ha kvar det. Men som andra redan skrivit så finns det även en del regler kring detta.
    Brukar finnas information kring detta på resp. a-kassas webbsida.

• Cilla82CC

Hej!

Jag har läst era svar

Hej!

Jag går själv i tankar om att öppna eget och tanken har väl funnits länge men inte vågat just pga det ska strula med a kassan om olyckan är framme. Men nu har jag äntligen hittat vad jag vill och det är att öppna en web shop. Skickade en fråga till a kassan där jag berättade att jag vill öppna en web butik och se hur det går medan jag har kvar mitt nuvarande heltids arbete. De kunde inte riktigt svara på om man får rätt till ersättning eller ej. Ingen nämner här om vad som hände med inkomsförsäkringen.
    Ni som har varit med om detta får man rätt till a kassa om man lägger företaget vilande alternativt om man kan ha den vid sidan av om man har kunnat bevisa att man har jobabt heltid medans man hade företaget.
    Blir det långa väntetider om detta inträffar?
    Tacksam för era svar!
    /CC

• Stormorsan

Hittat på Unionenhttps://www.internetkassan.nu/14/Index.aspx?id=305

Eget företag som bisyssla
    Även arbete som utförts i eget företag under minst 12 månader jämsides med heltidsarbete kan godkännas som bisyssla. För att eget företag ska kunna godkännas som bisyssla krävs också att inkomsten från företaget i genomsnitt inte har överstigit 1920 kronor per vecka. Möjligheten till godkänd bisyssla finns även för dig som bedrivit verksamhet i eget företag jämsides med verksamhet i annat eget företag. Om den egna verksamheten i företaget inte kan godkännas som bisyssla krävs att denna verksamhet upphör för att arbetslöshetsersättning ska kunna betalas ut.

Om du har en godkänd bisyssla som utgörs av egen verksamhet och tiden i bisysslan utökas under arbetslösheten, så är du inte längre att betrakta som arbetslös och har därför inte rätt till arbetslöshetsersättning. Om den arbetade tiden i bisysslan är oförändrad men inkomsten ökar och i genomsnitt överstiger 1920 kronor per vecka, ska ersättningen minskas med det belopp som överstiger 1920 kronor.
  • Nyfikna72

En webshop är ju ingen företagsform så det har ingen betydelse. Har man ett företag så har man och reglerna är hårda idag om man ska ha akassa.

Svar på tråden A-kassa när man har enskild firma?