A-kassa när man har enskild firma?
Jag har precis blivit arbetslös och har en liten enskild firma vid sidan av jobbet som inte direkt ger någon inkomst. Någon som vet vad som gäller med a-kassa om man har enskild firma?
Jag har precis blivit arbetslös och har en liten enskild firma vid sidan av jobbet som inte direkt ger någon inkomst. Någon som vet vad som gäller med a-kassa om man har enskild firma?
Har du blivit arbetslös som anställd i annat företag, betalat din a-kassa enligt deras regler, så bör det inte spela nån roll om du har enskild firma vid sidan av. Fast jag kan ha fel, bäst är kanske att kontakta a-kassan och höra dig för.
jag hade en gång i tiden enskild firma.. var dock tvungen att lägga ned den då jag blev arbetslös, a-kassan tyckte att så länge jag hade den var jag fortfarande sysselsatt = ingen rätt till a-kassa alls. =O
Detta trots att jag kunde bevisa att jag inte fick ut några pengar alls från firman.. =S
Säger samma som Little Evee. Har haft en kollega som jobbat som anställd 75% och haft enskild firma på sidan av, men inte tjänat något på den. Men a-kassan kom till sist - efter nästan ett år av diskussioner och tjafs, fram till att han var tvungen att lägga företaget som vilande för att få a-kassa.
Jag tycker det känns väldigt konstigt. För sig att man vill jobba 50% med företaget och stämpla 50% just för att företaget inte riktigt går runt och man inte kan välja att klara sig enbart på det, men ändå vill satsa på det.
Nej det stämmer, för att få akassa så måste man lägga firman vilande vilket man kan göra en gång. Jag sitter eventuellt i samma sits nu och om jag inte får jobb på 2-3 månader så måste jag lägga firman vilande eller börja plugga igen.
jo, det känns helt klart konstigt, framförallt med tanke på att man då och då får höra hur Sverige främjar småföretagare (känns inte som att det är hela sanningen)..
men så är reglerna tyvärr.. hade jag kunnat haft mitt företag kvar hade jag aldrig lagt ned det, men a-kassan gav mig inget val.. =S
hmm.. när jag pratade med min a-kassa (unionen) då jag blev arbetslös (slutet på 2009) så var det aldrig tal om att jag skulle lägga det vilande. Det var bara "lägg ner totalt eller glöm pengar från oss".. =O
Har reglerna kanske ändrats eller hamnade jag hos fel person att prata med?
Har du drivit företaget vid sidan av anställning i minst 1-2 år bör det inte vara några problem att behålla företaget och stämpla samtidigt.
Anledningen till att man inte kan ha företaget registrerat samtidigt är för att när man är arbetslös ska huvuduppgiften vara att söka arbete. Har man däremot redan drivit företaget vid sidan av arbetet har man visat att man är kapabel till att ha en heltidssysselsättning samtidigt som företaget.
A-kassorna brukar begära att man ska ansöka om att få behålla företaget. Och om de anser att det är en bisyssla så kan man få ha kvar det. Men som andra redan skrivit så finns det även en del regler kring detta.
Brukar finnas information kring detta på resp. a-kassas webbsida.
Hittat på Unionenhttps://www.internetkassan.nu/14/Index.aspx?id=305
En webshop är ju ingen företagsform så det har ingen betydelse. Har man ett företag så har man och reglerna är hårda idag om man ska ha akassa.