• Birka

trött 1-åring

Min kille är snart 1 år och en mycket pigg och glad kille i vanliga fall. Men i söndags fick han lite feber, bara strax över 38 grader men han blev hemskt trött och det har ännu inte gått över. i vanliga fall när han får feber brukar han inte bli så trött.
    I måndags var febern borta men då började han kräkas och bli lös i magen istället. Det är inte så ofta och mycket som kommer men ändå. Han kissar lite dåligt men det kommer iaf lite.
    Igår var vi till läkaren, inga streptockoker, sänkan var bra och öronen såg bra ut.
    Men han är så trött och ledsen stackarn, han lägger sig ner eller bara står och lutar huvudet på möber och dyl. när han är vaken, han har ingen ork alls. Han äter dåligt och nu försöker vi få i honom vätskeersättning men det går inge vidare...
    Vad kan det bero på? Visus trodde läkaren men hur länge kan den sitta i?

• Svar på tråden trött 1-åring
  • BVC Sköterskan

Hej!

En infektion sitter i regel i en vecka, därefter kan dock hosta vara kvar någon vecka till och även magen kan vara i obalans ett tag efter. Dessutom är det inte ovanligt att man är hängig och trött efter en infektion, då det tar tid för aptiten och orken att komma tillbaka.

Du bör dock vara uppmärksam på att han blir bättre och att febern går ner till helgen.

Vätska är viktigt när han har feber och i matväg skulle jag erbjuda det han vill ha.
    Erbjud hellre små mängder och ofta. Vätskeersättning ska du hels teskedsmata. I övrigt är det viktigt med lugn och ro omkring honom, naturligtvis kan han vara uppe och leka om han vill det.

Tveka inte att ringa 1177, där du kan få råd dygnet runt, om du känner dig orolig eller osäker om hur din son mår.

MVH Christine

• Birka

Hej, tack för ditt svar. Ser att jag varit lite otydlig, han hade bara feber i ett dygn ungefär, sön-mån, sen dess har inte haft feber bara varit oerhört trött.
    Han är varken snorig eller hostig.
    Nu på morgonen var han hungrig och åt smörgås utan problem så det kanske håller på att vända, men han är fortfarande trött.

MVH Jenny

• BVC Sköterskan

Hej!

Jag tar på mig en del av missförståndet också Flört

Vad skönt att han verkar fått lite aptit tillbaka. Förhoppningsvis är han piggare efter helgen, men är han inte det kan det vara aktuellt att rådfråga VC igen.

Trevlig helg!

MVH Christine

Svar på tråden trött 1-åring