• 1969

Rutin för 10 månaders?

När min lille var 10 månader hade vi precis gått över från 3 sov till 2!
    Han sov då ett 1,5-2 timmars sov vid 10 och ett halvtimmessov vid 15, natt 19-6.
    Övergången mellan 2-1 sov var ganska krokig, pendlade mellan 2 och 1 ett tag. Till slut bestämde jag mig helt enkelt för att hålla 1-sovsrutinen. Då fick jag aktivera mellan 11-12, ut och leka eller så. Jag skulle inte ha kunnat gå en promenad med honom i vagnen då, så det undvek jag helt enkelt. Det är ju så klart enklare när man har en 14-månaders som kan gå, även om det inte gick fort. 

• 1969
    ElinJ83 skrev 2011-02-21 13:43:29 följande:

Jag är lite nyfiken på hur ni får era barn att somna på dagarna?

Min lille sover fortfarande i vagn inomhus (eller ute för den delen). Han är nu 23 månader.
    Ska väl kanske försöka börja med vilan i sängen så smått (han somnar ju lätt där på kvällen). Eller så kör vi vagn hela vägen. Vår store sov dagvila i vagnen tills han slutade sova. 
  • 1969
    liten bit av kaka skrev 2011-02-22 20:58:57 följande:
    Min dotter väger 10 kg och det är inga som helst problem att ha henne på ryggen, jag använder oftast sjal som avlastar jättebra och hon sitter tight mot kroppen och blir därmed också lättare att bära. Maken använder oftast vår Beco-sele som också avlastar fint. En normalstark, frisk människa klarar lätt 10 kg på ryggen. 18-åriga killar som gör lumpen bär packning på mellan 25-35 kilo, en veckas packning för fjällvandring väger mellan 15-20 kg. 

Min dotter är inte alls speciellt enkel att få att sova på dagen heller men nu det senaste har jag gjort som så att jag tagit henne på ryggen ca 20-30 minuter innan jag tror att hon behöver sova. Under den tiden plockar jag i ordning, plockar fram och förbereder middag, plockar i och ur diskmaskinen, dammsuger eller vad som nu behövs göras. Hon slappnar av och varvar ner samtidigt som jag får gjort lite saker. När jag känner att hon börjar luta huvudet mot min rygg vet jag att hon är trött och vill sova, då sätter jag mig med henne i famnen och oftast somnar hon på 10 minuter lite drygt. Jag kan inte heller lägga ifrån mig henne utan hon sover oftast i min famn hela tiden. Tidigare sov hon i sin vagn men det var tvärstopp på det för någon månad  sedan. Jag tycker det är lättast att ugå från vad hon vill. Vill hon sova i min famn så sätter jag mig bekvämt framför tv-n och låter henne sova i min famn. 

Jag hade också min lille mycket på ryggen, i vår Ergosele. Hade inte klarat mig utan känns det som  

Det där med att söva i famnen eller sjal/sele har inte varit vår grej. De ggr det hänt att han somnat där så har han vaknat supersur efter en kort stund... 
  • 1969
    ElinJ83 skrev 2011-02-22 10:12:52 följande:
    har testat det där med vagn, inte hemma men hos andra. Men hon förstår precis att vi inte är utomhus och vägrar att ligga där. Har vänner som går ut på promenad för att de små ska sova, men eftersom vi bor i lägenhet några trappor upp så fungerar inte det riktigt. Skönt på sommaren, då kan man sitta ute o läsa tidningen typ, men nu på vintern är inte så härligt precis
    Det är ju stor skillnad att vara hos andra, mitt i bruset, jämfört med hemma.

Hemma kan man ju ha en vagn i ett rum som man mörklägger. Vi har haft en sovpåse och en trångt bäddad mysig vagn. Sele på och vagga  
Svar på tråden Rutin för 10 månaders?