• Anonym (Arg mamma)

"Alla barn åker väl skridskor"

Detta var vad jag fick höra från en av lärarna på min sons skola idag. Min son är 6 år och går således i förskoleklass och nu ska tydligen klassen iväg och åka skridskor. Våra barn har aldrig åkt skridskor och äger heller inga. Jag och min man har åkt kanske fem gånger i vårt liv och kan knappt stå på ett par skridskor, än mindre äger vi ett par. När jag säger att sonen inte har åkt skridskor någon gång i sitt liv får jag svaret att "alla barn åker väl skridskor!". Och därefter säger hon "Då får ni ut och åka och öva nu på sportlovet. Han kan ju inte vara förstagångare när vi åker med skolan veckan efter". Eeh vaa??? Ska vi köpa två par skridskor för att skolan får för sig att göra något så tråkigt som skridskoåkning? Och sen vad, ska vi slänga dom sen?? Och hennes dumma kommentarer hade hon ju kunnat bespara mig. Det måste väl ändå finnas fler sexåringar som aldrig åkt skridskor?

• Svar på tråden "Alla barn åker väl skridskor"
  • sextiotalist

Nu vet jag inte var ni bor, men vårt barn lärde sig åka skridskor först vid 6-års-åldern och jag är säker på att man hittar massor av barn som inte åker skridskor alls.
    ´Det finns inte alltid tillgång till naturisar och de konstfrusna brukar inte vara lediga många timmar i veckan. Hälsa läraren att skridskor är inget som ingen i familjen åker

• Anonym (lärare)

Åka skridskor är en mycket vanlig skolaktivitet. Förbered dig på att din son komer åka varje år. Jag åker med mina elever ungefär en gång i månaden. Det är väldigt enkelt att få tag på begangnade grillor via bytardagar och liknande. Låna om du inte vill köpa.

• sextiotalist
    Anonym (lärare) skrev 2011-02-17 19:46:19 följande:
    Åka skridskor är en mycket vanlig skolaktivitet. Förbered dig på att din son komer åka varje år. Jag åker med mina elever ungefär en gång i månaden. Det är väldigt enkelt att få tag på begangnade grillor via bytardagar och liknande. Låna om du inte vill köpa.
    Nja, det beror på vad man bor, på en skola fanns det inte ens en hall i kommunen, en annan så fanns det på gångavstånd från skolan. Det var bara den med gångavstånd till skolan som de åkte skridskor, så det är inte alls vanligt överallt.
  • Anonym
    Anonym (lärare) skrev 2011-02-17 19:46:19 följande:
    Vilka dåliga skolor i så fall!!! I min dotters skola åker de till en stad där det finns en isbana och intill - i samma anläggning finns en bassäng. De som vill åker skridskor och de som vill bada gör det. Det vill säga, de som inte kan/vill åka skridskor får bada istället. Borde vara standard! Heja dotterns skola!!! Skit för alla andra som inte kan tänka efter! Stå på dig TS! Köp inga skridskor! Då får skolan fixa fram i så fall!
  • Anonym

Kan skolan kräva att barnen ska ha ett par skridskor? Eller en cykel om man bestämmer att barnen ska ut på cykelutflykt? Det är uppriktigt menade frågor eftersom jag inte vet hur det ligger till.

Jag kan knappt stå på ett par skridskor och jag minns att friluftsdagarna med skridskoåkning inte var mina favoritdagar under skolåret. Därför kommer jag att sätta mina barn i skridskoskola när de 4-5 år gamla, så att de i alla fall kan ta sig fram någorlunda. Jag misstänker att de kommer att lära sig ganska sanbbt.

• lövet2

Min 6-åring har aldrig åkt skridskor. Maken hade tänkt lära henne i vinter, men när skridskobanan väl var spolad och klar, så var den översnöad hela tiden. Sedan har det varit för kallt. Förhoppningsvis hinner hon lära sig i mars, men det är ju inte säkert det heller ...

• lokisse

hoss oss spolade dom fotbolsplanen pa vintrarna. vi kunde altsa aka pa rasterna (bode nära stockholm)
    det brukar finnas skriskor att köpa begagnat och man kan ofta hyra pa skriskobanor av olika slag.

Nej det tror jag inte!
  • Queenie70

Menar du allvar? I min värld är skridskor till ett barns skolaktiviteter lika självklart som jympaskor till gymnastiken. Och jag gillar inte heller att åka skridskor, men det är ju en väldigt väldigt normal skolaktivitet.

• Anonym (skategirl)

där vi bor hyr man både hjälm o skrillor...nu bor vi ju grannar med banan så det är ofta vi åker men det som läraren sa är väl lika idiotiskt som "alla kan väl simma, åka skidor, åka på två solsemestrar om året.....nej alla åker inte skridskor o det är väl inget konstigt...

• Anonym (&)

Jag tycker inte att det är konstigt att åka skridskor med klassen, gjorde det själv varje år när jag gick i skolan.
    Men, men, det är ju fortfarande en frivillig aktivitet, ingen kan ju tvinga ett barn att åka, men det är väl jättebra att våra barn får prova på olika aktiviteter!
    Sen håller jag med om att lärarens kommentar var både dum och överflödig!

Att skolan skulle stå för skridskor är bara löjligt, lägg hellre våra skattepengar på lärare och läroböcker...
    Ett par begagnade skirdskor hittar du på blocket för femtio-lappen.

Svar på tråden "Alla barn åker väl skridskor"