• Tifa

Hjälp en make-up-oskuld

Hej! 

Jag håller med alla föregående om Make up Stores otroligt braiga smink men jag tänkte även rekomendera:
    Lumene 
    Det är ett märke som finns på Åhléns och Kicks. De använder naturliga produkter i sitt smink, jobbar för bättre miljö, och sminket är inte djurtestat. Dessutom är det "lätta" produkter som ger ett naturligt resultat! Jag har provat mig runt en hel del och Lumene är superbra och inte alls speciellt dyrt! 

Jag skulle satsa på: 
    concealer - köp en pensel för det är lite tricky att få ut jämt och det kan bli synliga vita fläckar! (det finns concealerpenslar och det brukar stå på dem)
    foundation - en lätt = inte heltäckande. Går bra att använda fingrarna tycker jag! Penslarna blir så skitiga och då måste man rengöra ofta och det är lite tidskrävnade, i alla fall om man är lat som jag!
    puder - som ger en matt effekt!
    ögonbrynspenna/skugga - igen beroende på lathetsfaktor, penna är lätt men det är lättare att få det snyggt med skugga - inte så att någon annan märker det egentligen kanske?! 
    mascara - och en ögonfransböjare till den

Saker jag tycker är mindre viktiga är:
    ögonpenna - man ser fräschare ut med bara foundationen och mascaran och ögonpenna är inte obligatoriskt, om du köper en penna så satsa på mörkbrun eller mörkgrå.
    Rouge - det är kanske svårast att lära sig och få till snyggt. Om du har en halvtäckande foundation och går till jobbet/går runt på jobbet så kommer du få naturliga färger i ansiktet ändå!

Övringt du borde ha och borde köpa på Make up Store:
    ögonskugga - de har otroligt bra pigment, köp en fast! (ögonprimer - -får ögonskuggan att sitta bättre - kan vara bra, Lumene har en som är toppenbra). En mörk och en ljus som flera har tipsat om är en bra grund. Den ljusa kan gärna ha lite skimmer i sig.

Angående foundation och att hitta rätt färg så kan de hjälpa dig lika bra på Åhléns som på MuS, det man främst behöver hjälp med är ett par till ögon som kan se till att den inte är mörkare än din hudfärg. Det finns två toner - röd och gul - och du ska ha röd om du har röd hudton och vice versa. (inte tvärom som många tror)

Mitt sista tips är att när du har haft på concealern, foundationen och pudret stryker ansiktet lätt med en padd eller en sminkhanduk, speciellt runt konturerna. Då tar du bort överflödigt smink och eventuella kanter! 

Lycka till! Smink är superkul! Glad

Svar på tråden Hjälp en make-up-oskuld