Inlägg från: Borttagen användare |Visa alla inlägg
  • Borttagen användare

Hjälp en make-up-oskuld

om du inte ens har något smink skulle du ju kunna gå en sminkkurs på makeupstore för 500 spänn, och då får du smink för samma summa

• Borttagen användare

det jag skulle satsa på är först ngn bra dagkräm om du inte använder det, smink blir skitfult om man är torr i hyn. sen concealer för att få bort mörka ringar under ögonen och få bort eventuellt röda flammiga ställen typ vid näsan eller pannan. sen hade jag skaffat mig en foundation, antingen mineral eller en flytande för att jämna ut hyn. mineralfoundation är mer skonsam för huden. I.D har väldigt bra, men är ganska dyrt. finns på åhlens tror jag. sen skulle jag skaffa en rouge i ngn fin färg och en rougeborste. det kan du fråga om i vilken butik som helst, expediten borde nog kunna hjälpa dig om en färg som passar just dig. sen hade jag skaffat mig en mascara, antingen svart eller brun beroende på hur markant du vill att det ska vara. och en ögonfransböjare du kan böja fransarna med innan du tar på mascaran. beroende på hur dina ögonbryn ser ut skulle du kunna köpa en ögonbrynspenna så du kan fylla i dem, fast jag föredrar ögonbrynsskugga, makeupstore har en jättebra sådan!

med allt det här får du en ganska naturlig sminkning.

men om jag var dig skulle jag gå till makeupstore och gå en sån där kurs för 500 kr, så hjälper de dig. de har allt! bra för en nybörjare. så kan du säga att du vill göra en vardagssminkning så visar de dig allt man ska tänka på och vad du behöver!

• Borttagen användare

hehe nu fick du lite mer svar fårn mig. hoppas du orkar läsa. men det där är grunden för en vanlig sminkning. ngt som är väldigt bra om du vill ha lite lyster i ansiktet är en egentligen ögonskugga från makeupstore som kan användas som highlight. som du kan ha under ögonbrynen så de "lyfts upp" och även över kindbenen under ögonen.. så du ser piggare ut. men som sagt, jag skulle verkligen gå till makeupstore, kursen är bara en timme om jag minns rätt men det räcker för att lära dig alla grunder.
    http://www.makeupstore.se/sesv/home.php

där har du hemsidan och kan se vart de har butiker, samt telefonnummer om du vill boka tid.. (haha vilken gratisreklam jag gör för dom nu)

• Borttagen användare
    Anonym (färglös-78) skrev 2011-02-17 20:33:07 följande:
    Ja snacka om att de får reklam i den här tråden! Men om de är bra så... Tack igen för tipsen och jag läser allt med intresse. Jag kan nog behöva en hands-on kurs för att faktiskt begripa vad highlights och kindbenslyft egentligen betyder dock... 
    haha, fast det var bara en liten extragrej som jag gillar väldigt mkt men är absolut inget måste, kanske inte heller för en nybörjare. (men den heter "muffin" om du är intresserad)

jag minns att när jag var yngre så gick jag på sån kurs och fick massor av hjälp, olika tekniker och vad man skulle ha vart. och det bästa är ju att du får smink för samma summa. de försöker oftast sälja på så ta med en lista över det du behöver så du inte kommer hem med massa onödigt. det jag skrev där ovan är grunden. men det går snabbt, en sån sminkning tar max 10 minuter för mig. och ser naturligt fräscht ut bara!
  • Borttagen användare
    Anonym (färglös-78) skrev 2011-02-17 20:29:39 följande:
    Tack snälla! Vilken bra och pedagogisk genomgång. Det är rätt mycket som ska kletas på för en natrulig look... 
    en jättebra grej som tyvärr inte funkar ritkigt för mig för jag kan va rätt torr i hyn, är mineralfoundation. om du inte orkar stå med massa olika produkter så är det en grej som tar snabbt och blir jättefint och jämnt. märket I.D är som sagt jättebra men tror det är rätt dyrt, men räcker å andra sidan hur länge som helst.

ett annat tips är förresten att när du köper borstar till rouge, ögonbryn, ögonskugga m.m. är att köpa såna du kan tvätta med tvål och vatten. då håller de hur länge som helst också! tror det bästa är när det är gethår eller liknande och alltså inte syntet. men lite osäker. jag har bara med gethår iallafall som jag kan tvätta.

men varsågod, kul att kunna hjälpa!
  • Borttagen användare
    Anonym (färglös-78) skrev 2011-02-17 20:49:11 följande:
    Tack så mycket för hjälpen. Jag uppsakttar det verkligen. Jag känner mig inte riktigt vuxen som inte kan sminka mig. Eller känna mig bekväm i smink. Det går väl hand i hand. 

Nu, efter lite FL-hjälp, vågar jag mig kanske på det hela.... Skulle kanske posta före och efter bilder! Men vill hålla ny, fina jobbet hemligt lite då jag har ett par månader kvar att avsluta på min gamla arbetsplats. Kan nog vara bra med lite tid att öva make up på dock!
    jaa gör det. och så kan vi få se alla dina nybörjarmissar också Skrattande

men det är kul med sminkning, inte alls speciellt svårt. man får se det lite som ett konstverk. det bästa hjälpmedlet är dina egna händer och fingrar. de kommer säkert försöka sälja på dig massa borstar och grejer som man kan applicera sminket med. concealer och foundation sätter jag på med mina fingrar, går jättebra. det enda man ska tänka på är om man t ex har en concealer i en burk är att inte kladda direkt med fingrarna utan anävnda t ex tops för att slippa bakterier. enda jag har borste till är för ögonskugga, ögonbryn och rougeborste.

du får ju uppdatera så kan vi hjälpa på vägen, kommer säkert dyka upp massor med frågor när du väl börjat. men köp inte för mkt smink bara i början. de försöker sälja på som attan alla möjliga grejer så köp bara det allra nödvändigaste om du inte ska bli ruinerad.
  • Borttagen användare

saker de kommer vilja sälja på är antagligen olika krämer, typ primer eller vanliga underlagskrämer. sedan massa olika ögonskuggor och även läppenna, läppstift och läppglans. massa olika borstar, de tycker säkert att du ska ha flera olika till samma ändamål vilket är rätt onödigt. det är jättelätt att falla för alla deras tips och råd, så var beredd! låter bra att du gjort en lista. lycka till!

• Borttagen användare

om du inte vill ha smink som är djurtestat så har du även bodyshop, även dessa butiker har rådgivning du kan boka http://www.thebodyshop.se/web/vara_tjanster.aspx

Anonym (färglös-78) skrev 2011-02-17 21:29:04 följande:
    Less is more och hålla mig till listan. Got it! Om man tar en sådan där kurs och säger vad man har för budget så kanske de håller sig till det viktigaste? Det kanske utmanar deras yrkesskicklighet att ge bästa paketet för pengarna istället för att försöka pracka på mer/dyrare grejer? 

Goda råd! Tack så mycket. 
    min erfarenhet är att många säljare försöker pracka på en grejer. när jag gått runt i olika butiker har de många ggr försökt sälja på saker som inte ens passar. minns jag provade en foundation som såg skitful ut och inte alls var min färg, som de ändå försökte sälja på och sa den passa jättebra! kan ju vara bra och ha den tanken i huvudet och därför gå runt till flera olika butiker (om du inte bara tänkt gå till makeupstore) och inte köpa första bästa som andra föreslår.

jag tappade bort min sminkväska för ett tag sen och då gick jag in på makeupstore och shoppade loss. men även jag som sminkat mig i många år blev jag lurad och köpte på mig onödigt många saker. men vad har du för sminkbudget ungefär? tror du nog kan säga till dom att du bara vill ha det viktigaste, spec din lista, så borde de kunna hjälpa dig med just det.

egentligen tycker jag det finns massa bra andra märken men det kanske blir en stor djungel för dig om du är nybörjare, då är makeupstore en jättebra start. själv är jag inte speciellt förtjust i deras foundation och rougeborstar (tappar hår) men resten är jättebra som jag själv använder.
  • Borttagen användare
    Drop Dead Gorgeous skrev 2011-02-17 21:37:48 följande:
    Och felet många gör är att snåla in och köper billiga värdelösa borstar o penslar. Lägg hellre en slant extra på dem så har du många gånger gjort en livslång investering om du sköter dem rätt!

håller helt med. blir billigare i längden och mer fräscht eftersom du kan tvätta borstarna också.

jag har ögonskuggsborstar från makeupstore som fungerar jättebra, men rougeborsten tappar jättemkt hår. innan jag tappa bort allt smink hade jag en rougeborste från Face, den har fått bra i alla tidningar och så. iallafall för flera år sen. de kan tvättas och tappar inge hår alls. och det är gethår! inte syntet.

• Borttagen användare
    Tifa skrev 2011-02-17 21:36:23 följande:
    Rouge - det är kanske svårast att lära sig och få till snyggt. Om du har en halvtäckande foundation och går till jobbet/går runt på jobbet så kommer du få naturliga färger i ansiktet ändå!
    jag håller med om det mesta förutom rougen. tycker rouge är ett absolut måste! det handlar inte om att sätta färg bara utan om att markera kindbenen.
Svar på tråden Hjälp en make-up-oskuld