Inlägg från: Anonym (färglös-78) |Visa alla inlägg
  • Anonym (färglös-78)

Hjälp en make-up-oskuld

Hej!

Jag är nu 33 år och kan inte sminka mig. Jag har länge jobbat på en arbetsplats där man inte behöver klä upp sig men nu ska jag byta jobb till en mer social och utåtriktad arbetsplats. Och jag är ju inte purung heller längre och tror att lite make up skulle hjälpa. Men det är här jag behöver hjälp! För hur börjar jag? De ytterst få gånger i mitt liv som jag har smetat på mig lite läppstift eller kladdat på lite maskara så har jag kännt mig utklädd och lite som en clown. Inte alls bekväm med andra ord. Jag vill ju egentligen bara se naturlig ut.

Var börjar jag? Vad ska jag köpa? Finns det några trix? Alla tips och råd tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Hjälp en make-up-oskuld
  • Anonym (färglös-78)
    Lufsan skrev 2011-02-17 20:01:58 följande:
    Det bästa tipset jag kan ge dig är att kolla in filmer på youtube. 
    Där har jag lärt mig mycket.

Jag köper bara smink från Make up store eller Smashbox eftersom att det är oparfymerat och av
    hög kvalitet.
    Tänk på att sätta på foundation med pensel istället för svamp. Då räcker foundationen längre och
    huden håller sig mer fräch.

Jag är lite smink galen men tycker inte heller om att se sminkad ut utan kör mer på den naturliga looken.
    Brun maskara och rouge i hud nära toner.

Hoppas det går bra!
    Det är bara att fråga om det något du undrar. 
    Tack snälla för tipsen! Jag hade inte ens tänkt på Youtube.

Just nu är jag nog mest rädd för alla färgvalen - det kan bli så fel! Jag kommer att se ut som tjejerna på högstadiet när de började experimentera med smink. Ojojoj. 
  • Anonym (färglös-78)
    Anonym skrev 2011-02-17 20:04:16 följande:
    Jag är verkligen inte nån expert på detta med sminkning, men jag önskade mig i födelsedagspresent för några år sedan en liten genomgång på en makeup-stor. Det kostade 500 kr, hon som hjälpte mig lärde mig samtidigt som hon sminkade mig vad man ska tänka på samt provade ut vilken foundation osv som passade mig. Sen fick jag dessutom välja varor för ett värde av just 500 kr (utan att betala ytterligare 500 kr för det alltså). Visst, kostar ju mer att köpa ett startkit, men man får iaf mycket för de första 500 kronorna :)

Skulle rekommendera dig att försöka hitta en butik som säljer mineralsmink (heter det väl?), då det inte blir gammalt alls så snabbt som vanligt smink, samt är mycket bättre för huden.
    Det låter som precis vad jag skulle behöva! Vilken makeupbutik var det? Kanske skulle ringa runt och fråga om någon har något liknande här i närheten. Tack för tipset!
  • Anonym (färglös-78)
    mammaspyre skrev 2011-02-17 20:08:36 följande:
    gå in på veckorevyns hemsida och klicka dig in på linda hallbergs smink blogg hon har massa bra tips från grunden
    Superbra tips! Ska helt klart kolla insidorna. 
  • Anonym (färglös-78)
    lykantrophona skrev 2011-02-17 20:11:15 följande:
    Jag tycker i ärlighetens namn att lite smink ser bättre ut än mycket, men mascara är en bra början. Sen handlar det om övning. Ibland kan du testa att sminka dig hemma, fastän du inte ska någonstans, för att se vad som passar dig och var gränsen går.

Concealer och foundation används för att dölja ojämnheter i huden. Concealer är mer för besvärliga enskilda ställen, så som mörka ringar under ögonen, och bör vara ljusare än din foundation. En foundation ska matcha din hudfärg (bra att ha en för sommaren och en för vintern, t ex), och ge effekten av en jämn hud, jämnar ut röda partier, ärr och stora porer etc. Kan även vara bra att ha en som är anpassad efter din hudtyp, tex torr eller fet hud.

En svart mascara är grundläggande. Finns även brunt, för dagar du vill vara mer nedtonad, och sen i olika roliga färger för fest (typ blå, grön, lila). Men för jobbet passar nog svart bäst. Om du vill använda en ögonfranstång/böjare, så gör du det innan du applicerar mascara. Gör du det efteråt finns en risk för avbrutna fransar!

Ögonskugga är inget måste, men i regel gäller det att du sätter först en ljus ton (vit, silver, beige osv), speciellt på ögonlocket och under ögonbrynet. Sen en mörkare i själva ögonhålan, gropen precis ovanför ögonlocket.
    sp.life123.com/bm.pix/applying_eyeshadow.s600...

Ögonskugga kan matchas gentemot kläder eller ögonfärg. På jobbet kan det vara bra att hålla sig till ganska neutrala färger. Jag läste någon gång att ifall man vill lyfta fram ens egna ögonfärg ska man ta en slags motsats i ögonskuggefärg. Blåögda bör alltså ha brun ögonskugga, grönögda ska ha lila... Det finns andra sätt att applicera ögonskugga, såklart. Men i allmänt så lyfter ljusa färger under brynet upp och gör så att du ser piggare ut. Skuggning i ögonhålan gör så att ditt ansikte får mer djup.

Läppstift är inget måste. Du kan ta vanlig läppbalsam, vilket är bättre för läpparna också. Läppglans finns ju också. Men om du vill ha läppstift, så tycker jag att det ser bättre ut med ljusare färger på blondiner och mörkare färger desto mörkare du själv är.
    Tack för svaret. Less is more låter som något jag kan hålla med om. Jäklar vad det låter komplicerat bara. Kan jag bara ta med en lista till typ åhlens parfymdisk och be om hjälp att hitta concealers och foundations och skuggor i rätt nyanser? 
  • Anonym (färglös-78)
    Borttagen användare skrev 2011-02-17 20:15:19 följande:
    om du inte ens har något smink skulle du ju kunna gå en sminkkurs på makeupstore för 500 spänn, och då får du smink för samma summa
    Det är nog något sådant jag borde satsa på. Gulligt av dig att du svarar.
  • Anonym (färglös-78)
    Anonym (%) skrev 2011-02-17 20:14:10 följande:
    Gå till ett av de större varuhusen så kan du få hjälp! Tjejerna som jobba bakom sminkdiskarna brukar vara jätteduktiga. Eller specialbutiker som Face & Make-Up Store funkar också. De kan ge dig råd om färger & nyanser.
    Grundkit: Foundation, concealer (till mörka ringar eller blemmor), puder, ögonskugga (två färger, en ljus, en mörkare), ögonpenna, mascara, rouge.

Lycka till!
    Tack för tips och lyckönskningar - jag behöver båda två! Jag har börjat en lista över saker jag ska köpa. 
  • Anonym (färglös-78)
    Länisen skrev 2011-02-17 20:20:21 följande:
    Tycker också du ska gå och bli sminkad på make up store.  Dom sminkar dig och sen får du välja ut smink för hela summan sminkningen kostade. Om du går till tillexempel åhléns, face elelr något ställe som riktar in sig på just smink kan du även be expediten om hjälp att se vad du passar i och du kan förklara vad du är ute efter.
    Annars gäller det med tex foundation att du testar den på halsen för att matcha färgen, kolla sen i riktigt dagsljus, lampor ger fel sken. Med puder finns massa olika, jag föredrar transparent, då lyser din egna hudton igenom och trasparent passar alla. Det ger alltså igen extra färg, utan jämnar mer till huden... 
    Tack för svar! Ja det verkar finnas så otroligt mycket att välja på och jag har inte en aning om knappt vad de mer grundläggande sakerna är. En djungel... 
  • Anonym (färglös-78)
    Borttagen användare skrev 2011-02-17 20:25:35 följande:
    det jag skulle satsa på är först ngn bra dagkräm om du inte använder det, smink blir skitfult om man är torr i hyn. sen concealer för att få bort mörka ringar under ögonen och få bort eventuellt röda flammiga ställen typ vid näsan eller pannan. sen hade jag skaffat mig en foundation, antingen mineral eller en flytande för att jämna ut hyn. mineralfoundation är mer skonsam för huden. I.D har väldigt bra, men är ganska dyrt. finns på åhlens tror jag. sen skulle jag skaffa en rouge i ngn fin färg och en rougeborste. det kan du fråga om i vilken butik som helst, expediten borde nog kunna hjälpa dig om en färg som passar just dig. sen hade jag skaffat mig en mascara, antingen svart eller brun beroende på hur markant du vill att det ska vara. och en ögonfransböjare du kan böja fransarna med innan du tar på mascaran. beroende på hur dina ögonbryn ser ut skulle du kunna köpa en ögonbrynspenna så du kan fylla i dem, fast jag föredrar ögonbrynsskugga, makeupstore har en jättebra sådan!

med allt det här får du en ganska naturlig sminkning.

men om jag var dig skulle jag gå till makeupstore och gå en sån där kurs för 500 kr, så hjälper de dig. de har allt! bra för en nybörjare. så kan du säga att du vill göra en vardagssminkning så visar de dig allt man ska tänka på och vad du behöver!
    Tack snälla! Vilken bra och pedagogisk genomgång. Det är rätt mycket som ska kletas på för en natrulig look... 
  • Anonym (färglös-78)
    Borttagen användare skrev 2011-02-17 20:29:05 följande:
    hehe nu fick du lite mer svar fårn mig. hoppas du orkar läsa. men det där är grunden för en vanlig sminkning. ngt som är väldigt bra om du vill ha lite lyster i ansiktet är en egentligen ögonskugga från makeupstore som kan användas som highlight. som du kan ha under ögonbrynen så de "lyfts upp" och även över kindbenen under ögonen.. så du ser piggare ut. men som sagt, jag skulle verkligen gå till makeupstore, kursen är bara en timme om jag minns rätt men det räcker för att lära dig alla grunder.
    www.makeupstore.se/sesv/home.php

där har du hemsidan och kan se vart de har butiker, samt telefonnummer om du vill boka tid.. (haha vilken gratisreklam jag gör för dom nu)
    Ja snacka om att de får reklam i den här tråden! Men om de är bra så... Tack igen för tipsen och jag läser allt med intresse. Jag kan nog behöva en hands-on kurs för att faktiskt begripa vad highlights och kindbenslyft egentligen betyder dock... 
Svar på tråden Hjälp en make-up-oskuld