lykantrophona skrev 2011-02-17 20:11:15 följande:
Jag tycker i ärlighetens namn att lite smink ser bättre ut än mycket, men mascara är en bra början. Sen handlar det om övning. Ibland kan du testa att sminka dig hemma, fastän du inte ska någonstans, för att se vad som passar dig och var gränsen går.
Concealer och foundation används för att dölja ojämnheter i huden. Concealer är mer för besvärliga enskilda ställen, så som mörka ringar under ögonen, och bör vara ljusare än din foundation. En foundation ska matcha din hudfärg (bra att ha en för sommaren och en för vintern, t ex), och ge effekten av en jämn hud, jämnar ut röda partier, ärr och stora porer etc. Kan även vara bra att ha en som är anpassad efter din hudtyp, tex torr eller fet hud.
En svart mascara är grundläggande. Finns även brunt, för dagar du vill vara mer nedtonad, och sen i olika roliga färger för fest (typ blå, grön, lila). Men för jobbet passar nog svart bäst. Om du vill använda en ögonfranstång/böjare, så gör du det innan du applicerar mascara. Gör du det efteråt finns en risk för avbrutna fransar!
Ögonskugga är inget måste, men i regel gäller det att du sätter först en ljus ton (vit, silver, beige osv), speciellt på ögonlocket och under ögonbrynet. Sen en mörkare i själva ögonhålan, gropen precis ovanför ögonlocket.
sp.life123.com/bm.pix/applying_eyeshadow.s600...
Ögonskugga kan matchas gentemot kläder eller ögonfärg. På jobbet kan det vara bra att hålla sig till ganska neutrala färger. Jag läste någon gång att ifall man vill lyfta fram ens egna ögonfärg ska man ta en slags motsats i ögonskuggefärg. Blåögda bör alltså ha brun ögonskugga, grönögda ska ha lila... Det finns andra sätt att applicera ögonskugga, såklart. Men i allmänt så lyfter ljusa färger under brynet upp och gör så att du ser piggare ut. Skuggning i ögonhålan gör så att ditt ansikte får mer djup.
Läppstift är inget måste. Du kan ta vanlig läppbalsam, vilket är bättre för läpparna också. Läppglans finns ju också. Men om du vill ha läppstift, så tycker jag att det ser bättre ut med ljusare färger på blondiner och mörkare färger desto mörkare du själv är.
Tack för svaret. Less is more låter som något jag kan hålla med om. Jäklar vad det låter komplicerat bara. Kan jag bara ta med en lista till typ åhlens parfymdisk och be om hjälp att hitta concealers och foundations och skuggor i rätt nyanser?