Inlägg från: Anonym (färglös-78) |Visa alla inlägg
  • Anonym (färglös-78)

Hjälp en make-up-oskuld

Borttagen användare skrev 2011-02-17 20:42:57 följande:
    en jättebra grej som tyvärr inte funkar ritkigt för mig för jag kan va rätt torr i hyn, är mineralfoundation. om du inte orkar stå med massa olika produkter så är det en grej som tar snabbt och blir jättefint och jämnt. märket I.D är som sagt jättebra men tror det är rätt dyrt, men räcker å andra sidan hur länge som helst.

ett annat tips är förresten att när du köper borstar till rouge, ögonbryn, ögonskugga m.m. är att köpa såna du kan tvätta med tvål och vatten. då håller de hur länge som helst också! tror det bästa är när det är gethår eller liknande och alltså inte syntet. men lite osäker. jag har bara med gethår iallafall som jag kan tvätta.

men varsågod, kul att kunna hjälpa!
    Tack så mycket för hjälpen. Jag uppsakttar det verkligen. Jag känner mig inte riktigt vuxen som inte kan sminka mig. Eller känna mig bekväm i smink. Det går väl hand i hand. 

Nu, efter lite FL-hjälp, vågar jag mig kanske på det hela.... Skulle kanske posta före och efter bilder! Men vill hålla ny, fina jobbet hemligt lite då jag har ett par månader kvar att avsluta på min gamla arbetsplats. Kan nog vara bra med lite tid att öva make up på dock!
  • Anonym (färglös-78)
    Lufsan skrev 2011-02-17 20:53:55 följande:
    Det är det som är det fina med Make up store! Du behöver bara gå in och säga jag vill ha ett puder och en foundation. Sen ställer dem lite frågor om din hudtyp och sen ger de dig en perfekt färg. 
    Du kan även få hjälp med ögonskuggor och rouge.
    Så gå till make up store, införskaffa det du behöver och kolla in youtube. Det finns mycket bra tips där från utbildade make up artister som tipsar och förklarar hur olika färger på ögonskuggor framhäver ögonen. Men också hur du lägger en bra naturlig grund!

Våga be om hjälp på make up store!
    Lycka till! 
    Tack för peppen! Det låter trygt och bra att de hjälper till med färgvalen. Om man som jag är van vid INGEN färg så är det svårt att veta var man ens ska börja. 
  • Anonym (färglös-78)
    Borttagen användare skrev 2011-02-17 21:20:52 följande:
    saker de kommer vilja sälja på är antagligen olika krämer, typ primer eller vanliga underlagskrämer. sedan massa olika ögonskuggor och även läppenna, läppstift och läppglans. massa olika borstar, de tycker säkert att du ska ha flera olika till samma ändamål vilket är rätt onödigt. det är jättelätt att falla för alla deras tips och råd, så var beredd! låter bra att du gjort en lista. lycka till!
    Less is more och hålla mig till listan. Got it! Om man tar en sådan där kurs och säger vad man har för budget så kanske de håller sig till det viktigaste? Det kanske utmanar deras yrkesskicklighet att ge bästa paketet för pengarna istället för att försöka pracka på mer/dyrare grejer? 

Goda råd! Tack så mycket. 
  • Anonym (färglös-78)
    Anonym skrev 2011-02-17 21:22:06 följande:
    Kan också rekommendera Mary K som är ett märke på smink o krämer men försäljningen sker genom konsulenter som har små gruppträffar eller ensam möten.
    Bokade en träff med en konsulent inför ett bröllop jag skulle på. Satt i lugn och ro och fick lära mig hur man gör olika ögon makeuper. Hade med kläder, valde ut färger och sen fick jag själv lägga make-upen för att få kläm påd et. Var jättebra även om jag sminkar mig dagligen och har gjort i många år.
    Är man osäker hade jag tyckt det var toppen. Visst går det ut på att man ska köpa produkterna men du känner ingen stress och får tid i lugn och ro.
    Det är ingen dum ide! Tack så mycket för tipset. 
  • Anonym (färglös-78)
    Tifa skrev 2011-02-17 21:36:23 följande:
    Lycka till! Smink är superkul! Glad
    Oj vad mycket bra information!!! Tack så mycket. Jag uppskattar det verkligen och läser på noga. Vem katten hade gissat att man kom i röda och gula toner? 
  • Anonym (färglös-78)
    Drop Dead Gorgeous skrev 2011-02-17 21:37:48 följande:
    Jobbar med smink och hudvård. tycker absolut att du skall boka upp dig på en smikkurs någonstand som du tycker känns bra! Då får du all hjälp i lugn och ro. Allt från färgval till hur du applicerar för att framhäva (el dölja) det bästa för just DIG!
    Titta gärna i tidningar och låt dig inspireras. Smink skall vara roligt! Flört

De flesta märken har att man kan bli sminkad och få produkter för summan du har betalt.
    Köp bra kvalitets smink så håller det längre och sitter oftast bättre på. Och felet många gör är att snåla in och köper billiga värdelösa borstar o penslar. Lägg hellre en slant extra på dem så har du många gånger gjort en livslång investering om du sköter dem rätt!

Lycka till!!
    Ja jag tror också att jag kommer att jag kommer att behöva experthjälp för att inte komma hem med fel nyanser på sminket. Skulle du som jobbar med smink tycka att det vore konstigt att man kommer in som nybörjare så här i "mogen" ålder? Finns det några dumma frågor som jag bör undvika? Och vad ska omgivningen säga som aldrig har sett mig makeupad förut? 

Tack för snäll pepp och lyckönskninar.

• Anonym (färglös-78)
    mamma till tre busungar skrev 2011-02-17 21:54:41 följande:
    Åh...vad jag känner igen mig ts! Jag ska nog också traska in på make-up-store!!!! Jag kan ingenting! Vad är egentligen foundation? Måste man ha både foundation och puder?
    Åh en till! Vad skönt att inte vara ensam. Ja foundation är väl nått man bygger på. Hus och sånt. Och tydligen smink. Jag tror att det är som en creme med lite hudfärg... 

• Anonym (färglös-78)
    Borttagen användare skrev 2011-02-17 21:55:56 följande:
    om du inte vill ha smink som är djurtestat så har du även bodyshop, även dessa butiker har rådgivning du kan boka www.thebodyshop.se/web/vara_tjanster.aspxmin erfarenhet är att många säljare försöker pracka på en grejer. när jag gått runt i olika butiker har de många ggr försökt sälja på saker som inte ens passar. minns jag provade en foundation som såg skitful ut och inte alls var min färg, som de ändå försökte sälja på och sa den passa jättebra! kan ju vara bra och ha den tanken i huvudet och därför gå runt till flera olika butiker (om du inte bara tänkt gå till makeupstore) och inte köpa första bästa som andra föreslår.

jag tappade bort min sminkväska för ett tag sen och då gick jag in på makeupstore och shoppade loss. men även jag som sminkat mig i många år blev jag lurad och köpte på mig onödigt många saker. men vad har du för sminkbudget ungefär? tror du nog kan säga till dom att du bara vill ha det viktigaste, spec din lista, så borde de kunna hjälpa dig med just det.

egentligen tycker jag det finns massa bra andra märken men det kanske blir en stor djungel för dig om du är nybörjare, då är makeupstore en jättebra start. själv är jag inte speciellt förtjust i deras foundation och rougeborstar (tappar hår) men resten är jättebra som jag själv använder.
    Hmm, ja vad har jag för budget? Vad tror du jag behöver för en bra basutrustning? Jag har ju hittills spenderat typ 100 kr under hela mitt iv på smink så jag har ju lite att ta igen tycker jag....

Och tack för tipset om body shop! Vi har en butik precis om hörnet...
  • Anonym (färglös-78)
    Drop Dead Gorgeous skrev 2011-02-17 21:59:11 följande:
    Jag skulle absolut inte tycka att det var konstigt om man kommer som nybörjare i "mogen ålder". Det är jätte vanligt + att det är bara så fantastiskt roligt att få hjälpa till och lära ut!! Det finns inga dumma frågor!! Men som någon skrev, grunden för snygg make up börjar i bra hudvård! Det är tex inte så snyggt att lägga make up på fnasig o snustorr hy.. då ser det inte så speciellt naturligt ut... Flört 

Vilken stad bor du i?
    Tack det får mig att känna mig bättre. Vad gullig du är.

Jag har väl rätt ok hy till att börja med. Lite åt det torrare hållet kanske.

Och jag vill nog hålla mig lite anonym, anonym, anonym ett tag till. (jag är en fegis...) 
  • Anonym (färglös-78)
    Anonym (Lilli) skrev 2011-02-17 22:41:21 följande:

Jag kan också rekommendera Make Up Store. Köper 95% av allt smink därifrån.
    Deras produkter är inte heller djurtestade.

Nu råkar min bästa kompis jobba på Make Up Store så jag har ju hört en hel del...
    Detta är vad hon berättat för mig:
    Kunderna är väldigt olika. Från "proffs" till såna som är väldigt osäkra. Allt från tonårstjejer till äldre herrar.
    Väldigt många säger att dom undviker såna butiker för det känns som om man inte är tillräckligt bra och inte vågar gå in och fråga dumma frågor. Det är ju tråkigt eftersom det är deras jobb att ge bra service och lära folk hur man ska använda produkterna.

Fråga om precis vad som helst! Varför inte?
    Såna som är osäkra brukar va mer nöjda med resultatet, eftersom dom inte sminkar sig så ofta. Och då blir såna kunder roligare att jobba med.

Det gör väldigt stor skillnad att lägga lite mer pengar på produkterna. Faktiskt!

Så här tycker jag:
    Bra: Make Up Store, MAC
    OK: Body Shop, Face
    Dåliga: Maxfactor, Maybelline, Loreal och alla dom där du kan köpa på H&M och stormarknader osv... Förutom mascara, det är det enda jag köper från de märkena.
    Uselt: Isadora, H&M's eget märke, allt "billigt" tex ögonskugga för 29 kr

Tack för handfasta tips och listor. När man inte har en aning känns en lista väldigt behjälplig.
  • Anonym (färglös-78)
    Anonym (Lilli) skrev 2011-02-17 23:07:00 följande:
    Nåt som är onödigt är att köpa en eyelinerpensel för en hundring eller vad det nu kostar på sminkbutiker.
    Gå och köp en tunn vanlig målarpensel på Claes Ohlson för 20 spänn istället. Funkar bra det med.
    Svampar till foundation är också onödigt att köpa i en dyr sminkbutik.
    Sen vet jag inte om kvalitet på läppglans är så viktigt...

Störst skillnad på kvalitet märker man på ögonskuggor och foundation tycker jag. Och puder som andas och inte täpper till porerna.
    Vilket härligt tips. Kan bara tänka mig att diskutera vilken pensel som passar bäst för smink med gubbsen på Claes Ohlson. Fniss.

Bra info om var man ska satsa pengarna på också! Tack. 
  • Anonym (färglös-78)
    Anonym (Sminkis 78) skrev 2011-02-17 23:07:02 följande:
    Jag är precis tvärtemot dig - jag kör festlooken till vardags! Har foundation, puder (sminket sitter bättre på med den grunden), maskara, ögonskugga, kajalpenna, läppglans. Urtjusigt, man känner sig fräsch. Det tar bara 10 min att göra.

Vilken typ av maskara vill du ha? Naturlig (tråkigt tycker jag....)? Långa fransar? Separerade? Volym? Jag har en som ger volym och längd, många tror att jag har lösögonfransar!

Tipsar om att ta en sminkkurs. Budget är svårt att ge då du för 1000 kr får typ 3 grejer av ett dyrare märke, och 1000 saker från HM!
    Urtjusig vet jag inte om jag kan leva upp till! Men fräsch kan jag nog få till. Om jag anstränger mig. Och lite mer, hmm, otråkig. Och 10 minuter låter överkomligt... 
  • Anonym (färglös-78)
    Borttagen användare skrev 2011-02-18 00:41:44 följande:

såhär hade jag köpt om jag var dig TS:

bas:
    concealer (makeupstore)
    foundation (makeupstore eller åhlens "dyr"-märken)
    rouge (makeupstore)
    rougepensel (mac eller makeupstore, ej syntet)
    eventuellt puder (makeupstore)

eller så hade jag skippat foundation och puder och köpt en mineral foundation, och då är absolut I.D bareminerals bäst med tillhörande borste. www.hudoteket.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl...

ögon:
    ögonbrynsfärg (makeupstore)
    ögonbrynspensel (makeupstore)
    mascara (h&m eller makeupstore)
    ögonfransböjare (h&m eller makeupstore)

men det här är verkligen bara en naturlig sminkning, sen kan man ju ha massor med fler saker. ögonskuggor, läppenna, läppglans, highlight, primer, eyeliner osv.. allt som ger en extra touch men som kanske är lite mkt för en nybörjare men som fortf är naturligt. och som ngn redan skrivit är en viktig bas med bra hudkrämer viktigt! och även sminkborttagning som är skonam för huden!

Ja just det, man ska få bort sminket från facet med. Tack så mycket annabell! För användbara listor och ditt stöd.
  • Anonym (färglös-78)
    lykantrophona skrev 2011-02-18 00:55:37 följande:
    Just ja, jag rekommenderar olivolja som sminkborttagning! Billigare och mildare. Ta en fuktig klump med bomull, några droppar fin olivolja och sen torka bort sminket. Skölj med vatten (ev. tvål) efteråt. Smink brukar vara fettbaserat (krämer etc), så olivoljan löser upp det riktigt bra, utan att irritera huden.
    Åh! Olivolja! Äntligen något jag har hemma. Vilket husmorstips!
  • Anonym (färglös-78)
    Vemdär skrev 2011-02-18 13:53:39 följande:
    Mitt råd till dig som aldrig har använt smink - ANVÄND INTE DEM MED MASSA SKIT I SIG. Varför börja förstöra ansiktet nu?

Hitta en makeup-artist som jobbar med mineralsmink och be henne sminka dig.

Mascara kan hon också visa hur man gör och be om tips. Du behöver inte köpa de dyrare när det gäller maskara, de innehåller massa skit ändå. =P

En jag älskar som är bra och tas bort lätt utan makeuprengöring är Maybelinns double extension. (Röt- vit).
    Tackar så mycket för goda råd. Nej det skulle ju inte skada om man kunde undvika åtminstone några missar och inte lära sig alt den hårda vägen. Särskilt nu när jag börjar lite senare.
Svar på tråden Hjälp en make-up-oskuld