• todielou

Nystagmus

Är det någon mer som har barn som har /haft Nystagmus?

Får inte mycket vettigt ur ögonläkarna.. De tror det växer bort..
    Men VARFÖR får barn Nystagmus?
    Kan det bero på förlossningen?

• Svar på tråden Nystagmus
  • LIZA75

min son föddes med det. Han är nu 8 månader och det har växt bort nu.
    Ögonläkaren sa till ig att det berodde på att ögonen inte klarade att att fixera föremål med blicken, men att det kan vara en mognadsfråga

• todielou
    LIZA75 skrev 2011-02-19 18:38:33 följande:
    min son föddes med det. Han är nu 8 månader och det har växt bort nu.
    Ögonläkaren sa till ig att det berodde på att ögonen inte klarade att att fixera föremål med blicken, men att det kan vara en mognadsfråga
    Okej.. De upptäckte det på min son vid två månader, och ivsst det har blivit bättre, och ägonen är helt stilla om man har ett föremål 15 cm från ansiktet. Har oxå hört att det kan växa bort vid 2 -4 års ålder.. Men din sons växte bort så snabbt alltså?
  • todielou

Är Nsytagmus (ögondarrningar) så ovanligt att det bara är min son som har det???

• lilla fru L
    todielou skrev 2011-03-03 09:45:55 följande:
    Är Nsytagmus (ögondarrningar) så ovanligt att det bara är min son som har det???
    Hejsan!

Mitt barn har också det. Hon fick det när hon var 1,5 år första gången och sedan dess har vi varit på läkarundersökningar och liknande uppföljningar fram till nu då hon är 6 år. Vår neurolog säger att det är en form av epileptisk attack, men vår dotter krampar inte som epileptiska barn brukar göra. Hon får "bara" stora ögon, kliar sig lite i ögonen och därefter så brukar det leda till Nystagmus, d.v.s. hoppande eller darrande ögon. De första åren fick hon stesolid (klysma) och det hjälpte det är krampnedsättande medicin. Nu känner hon ofta själv på sig när det är på G och fixar själva krampnedsättningen helt själv genom att bara gå undan och ta det lite lugnare. Vi står just nu i valet och kvalet ifall hon bör medicineras för detta eller ej. Vilket inte är lätt att besluta sig inför när hon till och med tycks kunna reglera detta på egen hand.

Det vore intressant att veta hur gammalt ditt barn är, när och hur det uppstår för er, samt hur ofta. Kanske vi kan följas och hjälpas åt på något sätt med våra små ?
  • tvontheradio

hej! jag misstänker starkt att våran 5 veckor gamla son har det. mamma lade märke till det karakteristiska darrningarna i sidled och nu ser jag dom hela tiden. jag sade till bvc när jag var nere sist att jag kände det som att jag inte får så mycket "till svars" från honom, leenden och reaktioner, alltså han fäster blicken och så men man får ingen vidare respons. och nu när jag läst på lite om nystagmus blev det tusen frågor kring det...
    ska ringa bvc imorgon.
    är det ögonläkare som gäller eller kommer de tvinga mig vänta till två månaders läkarkontrollen?

har nyss läst om barn som blivit blinda, som fått glasögon vid två månaders ålder, som ser bra, som ser dåligt mm vadfan är denna åkomma och i hur många grader finns den egentligen?

är det en hjärnskada? tumör? tydligen kan det även växa bort? hur kan det vara så olika för alla?

• todielou
    tvontheradio skrev 2011-04-12 17:54:39 följande:
    hej! jag misstänker starkt att våran 5 veckor gamla son har det. mamma lade märke till det karakteristiska darrningarna i sidled och nu ser jag dom hela tiden. jag sade till bvc när jag var nere sist att jag kände det som att jag inte får så mycket "till svars" från honom, leenden och reaktioner, alltså han fäster blicken och så men man får ingen vidare respons. och nu när jag läst på lite om nystagmus blev det tusen frågor kring det...
    ska ringa bvc imorgon.
    är det ögonläkare som gäller eller kommer de tvinga mig vänta till två månaders läkarkontrollen?

har nyss läst om barn som blivit blinda, som fått glasögon vid två månaders ålder, som ser bra, som ser dåligt mm vadfan är denna åkomma och i hur många grader finns den egentligen?

är det en hjärnskada? tumör? tydligen kan det även växa bort? hur kan det vara så olika för alla?
    Jag vet faktiskt inte om du måste vänta till 2 månader... De upptäckte det då för vår son...
    Det finns tydligen många olika sorters.. Min sons ögon darrar fram och tillbaka i takt. I början gick de jättefort och nu darrar de bara lite grann... Jag vet fortfarande inte vad det är som gör att vissa barn får det..
    De har sagt att vår sons troligen växer bort, vid 2-4 års ålder.
    Hoppas du kan få svar av Bvc, ring annars ögonläkare och be om att få komma. Vi åkte till Östra i Göteborg.. Varit där några gånger men blr inte klokare för det...
  • tvontheradio

men vad sjukt? ja jag får börja med bvc helt enkelt....

Svar på tråden Nystagmus