Nystagmus
Är det någon mer som har barn som har /haft Nystagmus?
Får inte mycket vettigt ur ögonläkarna.. De tror det växer bort..
Men VARFÖR får barn Nystagmus?
Kan det bero på förlossningen?
Är det någon mer som har barn som har /haft Nystagmus?
Får inte mycket vettigt ur ögonläkarna.. De tror det växer bort..
Men VARFÖR får barn Nystagmus?
Kan det bero på förlossningen?
min son föddes med det. Han är nu 8 månader och det har växt bort nu.
Ögonläkaren sa till ig att det berodde på att ögonen inte klarade att att fixera föremål med blicken, men att det kan vara en mognadsfråga
Är Nsytagmus (ögondarrningar) så ovanligt att det bara är min son som har det???
ca.1/1000 barn har nystagmus. Här är information. Hoppas det ar hjälpsamhet .
en.wikipedia.org/wiki/Physiologic_nystagmus
en.wikipedia.org/wiki/Pathologic_nystagmus
omlab.org/Teaching/teaching.html
Understanding Nystagmus: Diagnosis, Related Disorders,Treatment , and Researchhttp://www.nystagmus.org/doc/conf2003/KEYNOTE.pdf
www.nystagmus.org/
www.nystagmusnet.org/
nystagmusblog.co.uk/
hej! jag misstänker starkt att våran 5 veckor gamla son har det. mamma lade märke till det karakteristiska darrningarna i sidled och nu ser jag dom hela tiden. jag sade till bvc när jag var nere sist att jag kände det som att jag inte får så mycket "till svars" från honom, leenden och reaktioner, alltså han fäster blicken och så men man får ingen vidare respons. och nu när jag läst på lite om nystagmus blev det tusen frågor kring det...
ska ringa bvc imorgon.
är det ögonläkare som gäller eller kommer de tvinga mig vänta till två månaders läkarkontrollen?
har nyss läst om barn som blivit blinda, som fått glasögon vid två månaders ålder, som ser bra, som ser dåligt mm vadfan är denna åkomma och i hur många grader finns den egentligen?
är det en hjärnskada? tumör? tydligen kan det även växa bort? hur kan det vara så olika för alla?
men vad sjukt? ja jag får börja med bvc helt enkelt....