• Chesses

Ge mig massa bra belöningstips!

Min lilla tjej är 2 år och 2 månader. Hon har gått på pottan ett par månader men mest för att hon tycker det är kul och hon vill det själv. Sen kan hon säga att hon inet vill ha blöjan heller. Hon är jätte duktigt på att säga till  när det kommer nått, oavsett om hon har blöja eller inte. Hittils har det bara kommit kiss, fram tills idag! Hon fick lufta rumpan på morgonen och sedan sa hon: KOMMER BAJS MAMMA! Så jag tog henne och satte henne på pottan och gick ut en stund så hon fick vara ifred.  När jag gick in igen hade hon bajsat i den! Och jag vart så glad och stolt!  

Men jag vet inte riktigt vad jag ska köra med för belöning, hittils har jag bara klappat händerna och sagt hur duktigt hon är, men det känns som om att jag vill göra nått mer, verkligen för att locka henne att gå mer och mer på pottan. Nu vill jag börja potträna på allvar!

Någon som har nått bra tips? :)

• Svar på tråden Ge mig massa bra belöningstips!
  • Julutzi

Vi brukar titta ner i toaletten och kollar på bajset... Brukar kolla om det kan flyta eller om det har dykt ner och sen brukar vi ropa hejdå till bajskorven eller kisset... Ha ha ha!

Så jag säger: Ska vi titta om bajset kan flyta?
    Barnet: JA!
    Barnet: Ja det flyter!!
    Jag: Ska vi säga hejdå till bajskorven?
    Barnet: JA!
    Barnet spolar och ropar HEJDÅ! 

♥ Mamma till Julia 030527, Emilia 080108 och Agnes 100708
  • La Lola

Räcker det inte med att berömma?

Alltså...jag har inte gjort något annat med min äldsta o kommer göra på samma sätt med Hedda....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Bergatagen

Jag har precis lärt min fyraåring att torka sig själv efter bajseriet på toa. För honom funkade det med att muta honom med klistermärken. Dessa fick ha sätta på toletten efter varje gång han skötte sig själv.  Han var "skiträdd" att få bajs på fingrarna i början, men viljan att få klistermärken övervann rädslan att torka sig själv. Min dotter fick sätta klistermärken på pottan när hon gick på den. Även för henne funkade det som morot. Min son gick från blöja till toa utan potta. Ska försöka det även med den yngsta som fortfarande har blöja.

• Alle

Det räcker med att berömma!

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • lisadragon

Om hon är så duktig så behövs ingen belöning, då kan hon komma att kräva det. Men ni kanske kan nån gång om hon bajsat i pottan säga att "nu har du varit så duktig så nu går vi och äter en glass".

Min son totalvägra pottan och på honom så tog jag bara bort blöjan o tog på kalsonger, två genomkissningar senare så ville han sitta på pottan o kissa, två olyckor till har hänt sen dess inom kissning, (3-4 veckor sen).
     När han kissat fick han några kronor och en bit choklad första 2 dagarna, sen blev det bara några mynt sen har det försvunnit med penga-beröm.

Han bajsade i pottan första gången igår och då fick han ett paket för det har jag sagt sen jag tog bort blöjan att han skulle få.
     Två paket blev det för han bajsade två gånger.
    Han är 2.5 år.

Dottern på 14 månader nöjer sig glatt med berömm och få hälla kisset i toan.

• Yori

Vi kör med "klister-fästisar" såna som går att sätta upp och ta ned :)
    Bilar (filmen) skall det vara om Otto har själv valt dem! Gissa om han är stolt nrä han får välja en ny bärgarn eller blixten att sätta upp :)

• Anne69

Så länge det funkar med muntligt beröm tycker jag att du kan stanna där. Men om du behöver något mer - protesttider kommer nog - så föreslår jag godis!! Vi använde det med vårt andra barn (hade ALDRIG gjort det med första....) och det funkade klockrent. Köpte en påse Haribo Nallegodisar och den räckte genom hela potträningsperioden. Och jag lovar att hon numera går på toa utan godis

Svar på tråden Ge mig massa bra belöningstips!