• GossarnasMor

Någon som har varit på Astrid Lindgrens Värld, Vimmerby?

Vi planerar en resa till Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby med två barn på 2 o 5 år.

Men nu har vi hört:
    * Att det är fruktansvärt dyrt med mat på området
    * Att barnen inte får gå in i de olika husen och titta utan endast kan kika in genom fönstren.
    * Att man får springa till mellan de olika föreställningarna för att hinna se
    * Att det är långa köer överallt
    * Att inga "figurer" syns till på området när showerna är slut
    * Att det är långt mellan toaletterna och även där långa köer för barnen
    * Att inträdet är dyrt och att man nästan måste vara där i två dagar för att hinna se allt.

Någon som bekräfta om detta stämmer eller berätta hur det var när ni var där.

• Svar på tråden Någon som har varit på Astrid Lindgrens Värld, Vimmerby?
  • Mamma matte hustru

* Att det är fruktansvärt dyrt med mat på området: Ja och maten är vidirig i alla fall förra året. Men passet du köper gör att du under dagen/ dagarna kan komma o gå som du vill så du kan dra till närmaste mr burger/mc donalds tio minuters gångväg därifrån o köka. Maten kan ha ändrats sen fjolåret då de bytt ägare regler för inträde med..

* Att barnen inte får gå in i de olika husen och titta utan endast kan kika in genom fönstren. Det får de visst är 1 område där man bara kan titta in i husen.

* Att man får springa till mellan de olika föreställningarna för att hinna se ta ett program och kolla vad ni vill se de brukar spela föreställningar ett par gånger så då kan man tajma hur man ska se dem utefter hur man rör sig i parken.

* Att det är långa köer överallt möjligtvis in under högsäsong och ev till vissa föreställningar under högsäsong

* Att inga "figurer" syns till på området när showerna är slut Det gör det visst

* Att det är långt mellan toaletterna och även där långa köer för barnen  Finns mång toaletter sällan det är kö kan dock vara liten kö under högsäsong.

* Att inträdet är dyrt och att man nästan måste vara där i två dagar för att hinna se allt. Inträdet är rätt så dyrt vet ej hur priserna blir i år och vill man se allt och har barn som vill titta länge rekomenderar jag två dagar.

Jag bodde 5 minuter därifrån och hade årskort. Barn under 3 gick in gratis då.. 

• Mela78
    GossarnasMor skrev 2011-02-18 10:03:43 följande:

Vi planerar en resa till Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby med två barn på 2 o 5 år.

Men nu har vi hört:
    * Att barnen inte får gå in i de olika husen och titta utan endast kan kika in genom fönstren.
    * Att inträdet är dyrt och att man nästan måste vara där i två dagar för att hinna se allt.

Vi tyckte maten var vettig, vanlig husmanskost. De har även kunskap om allergier och kan i rätt så stor utstäckning anpassa maten. Normala priser, kanske lite lägre än på vanliga lunchrestauranger.

Barnen får gå in nästan överallt och leka.

Hur mycket man behöver springa mellan föreställningar beror på hur man planerar sin tid och om man måste se allt samma dag.

Köer blir det nog i högsäsong.

Figurer fanns lite överrallt, hade tom spontana små shower på vägarna.

Tyckte det fanns toaletter precis överallt. Köer blir det ju, men tog inte så lång tid ändå. Hade tom små barntoaletter på vissa ställen brevid vuxen toaletten. Kul!

Två dagar kan vara lagom om man vill slippa stressa. Ibland fastnar barnen vid något roligt och då är det skönt att slippa känna stressen att man måste springa vidare. Hela grejer för oss var att barnen skulle få ha kul, inte passa tider hela tiden som vi annars måste göra i vardagen.

Vi tyckte ALV var riktigt bra, och kommer att åka dit igen.
  • Mamma matte hustru

Vet inte var folk luncher men 90 kr för en vuxenportion panbiff som bestod av 3 små potatisar 1 panbiff.
    75 för en barportion svampiga köttbullar och 2 små potatisar. nja... inte värt pengarna. Sämst mat på Linas tror jag det heter bäst mat vid pippiskeppet.

• Mela78

På hemsidan alv.se kan man läsa menyer på de olika restaurangerna, priserna står där också. Även var maten kommer ifrån samt varför de valt bort pomfrittes och liknande mat. Allergiinformation finns också för den som behöver. Vad man är van vid för priser är ju väldigt olika beroende på var i Sverige man bor och vad man väljer för slags restauranger när man äter ute...

• u77

Kan tillägga att man kan ta med sig egen mat i kylväska och äta inne på området.

• Dixie

vi var där maj 2009 och åt vid Saltkråkan - jag tyckte inte det var så jättedyrt och dessutom hade de mycket vettig mat att välja på (inte bara pommes och korv som det är i en del parker) 

vi var där på försäsongen, så då var inte alla shower igång - jag kan tänka mig att om man är där på högsäsong kan det nog behövas 2 dagar om man vill se allt, men där var många figurer ute - min son pratar fortfarande om att han har pratat med Kling och Klang!

toaletter fanns det gott om - vi upplevde inte att det var långt mellan

Jag tycker det är väl värt sitt pris - så dyrt är det inte jämfört med andra parker 

• GossarnasMor

Tack för svaren!
    Meningen med resan är ju ändå att barnen ska få träffa sina figurer och inte behöva bli stressade hit och dit för att kunna se showerna.

Men nu tar vi två dagar och kollar programmet och får styra upp det lite.

Kylväska får vi ta med oss, då våra barn är sjukt kräsna och att då betala dyra pengar för mat som får slängas känns ju dumt.

Kan man hyra skrindor eller vagn där ?

• MadHatter

Nu var det några år sedan vi var där men vi har varit där två gånger, när dottern var 3 och när hon var 5 och vi tyckte att det var jättebra. VI var i parken 2 dagar båda gångerna för att hinna se allt i lugn och ro.

Jag upplevde det som att det var figurer överallt, min dotter fick dansa med Madicken, sitta i Ronjas knä, busade med Pippi och pratade med Kling och Klang, bla. Det står i programmet vilka tider figurerna är på respektive ställe. Ett tips är ju att läsa igenom programmet innan och göra en liten plan så att man inte kommer till villa villekulla just när pippi gått osv. Bra kan ju vara att inte gå dit enbart i anslutning til föreställningarna då det är mest folk där då. Som jag minns var ju Lotta på Bråkmakargatan en hel gata full med lekstugor som man kunde leka hur länge som helst i. Bland annat kunde man sälja kakor i bageriet.

Maten kostar väl som det gör på såna ställen. Men man kan ju som sagt ta med sig matsäck. Det gjorde vi. En sak som jag tyckte var bra, var att de hade en särskild gata där all försäljning av sovenirer och leksaker var. Så den kunde man ju undvika eller välja att gå till vid bara ett tillfälle. Det var inte leksaker till salu överllat i parken.

Ett tips, om de fortfarande har det är att om niska bo på campingen boka frukost där en av dagarna. Då kommer några av figurerna och underhåller under frukosten. Mycket uppskattat. Första gången vi var där var det Emil med familj och andra gången Rasmus och Paradisoskar.

• Mamma matte hustru
    GossarnasMor skrev 2011-02-19 09:41:13 följande:
    Tack för svaren!
    Meningen med resan är ju ändå att barnen ska få träffa sina figurer och inte behöva bli stressade hit och dit för att kunna se showerna.

Men nu tar vi två dagar och kollar programmet och får styra upp det lite.

Kylväska får vi ta med oss, då våra barn är sjukt kräsna och att då betala dyra pengar för mat som får slängas känns ju dumt.

Kan man hyra skrindor eller vagn där ?
    25 kr kostade det att hyra skrinda förra året tor jag men det är begränsad mängd så var där mycket tidigt..
  • Elli47
    GossarnasMor skrev 2011-02-18 10:03:43 följande:

Men nu har vi hört:

- Vi var där för några år sen men inte vet jag om det var så våldsamt dyr mat där. Vi kom ända från norrbotten så vi började inte ta med egen mat iallafall... Vi åt lasagne till lunch och så fikade vi också nånstans.

- Visst kan de gå in i flera av husen, inte i alla kanske... minns inte riktigt, det populäraste för våra barn var Birkaborgen och där ficka man då gå överallt

- Vi sprang inte till några föreställningar utan tog det som fanns för tillfället, barnen var inte så intresserade ändå

- Vi var där veckan innan skolorna började och det var inte långa köer nånstans, kanske annat under högsäsong.

- Visst syntes det figurer lite här och där tyckte jag

- Toaletter minns jag inte... men eftersom jag inte kommer ihåg något särskilt så borde det inte varit några problem för oss iallafall?

- Ja det är dyrt inträde men det finns ju en hel del där. Vi klarade oss dock med en dag, då kände vi att vi sett och gjort det vi ville.
  • Gladskit

- Fruktansvärt dyrt är kanske att ta i men ja, det var rätt dyrt. Och vi tyckte inte att det fanns jättemycket att välja på heller. Jag har för mig att vi åt lax vid restaurangen som låg bredvid Pippis Hoppetossa.

- Jo det fick dem!

- Den enda föreställning vi såg var musikshowen med Kling och klang, i övrigt brydde vi oss inte så mycket om det där, så vi kände ingen sån stress.

- Vi var där veckan före midsommar 2010 och då var det lugnt!
    Det enda är att de skrindor som någon tipsat om är VÄLDIGT populära och som sagt, även om det var lugnt när vi var där så var skrindorna slut en stund efter att parken öppnat.

- Vi såg inte så många, men det kanske varierar?

- Ja det var nog rätt långt emellan så det är ju bra om man kollar upp innan så man vet, och påminner ungarna när man är i närheten

- Några två dagar behövs inte, vi hann med det vi ville hinna med utan problem.
    Däremot var det dyrt, vi betalade 800kr för 2 vuxna och 1 barn. Men det är det ju på alla såna här parker...

• GossarnasMor

Vilka bra svar jag har fått !

Vi kommer att göra en resa dit och får då lägga upp och styra planen lite då vi vet vilka figurer barnen är intresserade av. Vi får helt enkelt satsa på att vara där innan öppningen så vi får en skrinda.

Någon som vet när högsäsongen infaller?
    Vi planerar i slutet av Juli början på augusti.

• Mela78
    GossarnasMor skrev 2011-02-25 11:42:22 följande:
    Vilka bra svar jag har fått !

Vi kommer att göra en resa dit och får då lägga upp och styra planen lite då vi vet vilka figurer barnen är intresserade av. Vi får helt enkelt satsa på att vara där innan öppningen så vi får en skrinda.

Någon som vet när högsäsongen infaller?
    Vi planerar i slutet av Juli början på augusti.
    Det är då det är som mest. I somras när jag pratade med de sa dem att v. 29 och 30 var det veckorna de förväntade mest besök.
  • tru

Jag tycker att de var kanon där. Enda problemet var att de var mycket folk men säg vart det inte är det. Men min dotter bara älskade stället och vill jättegärna dit igen.Tyvärr är det jättelångt att åka dit så det lär nog inte bli i sommar iallafall. Funderar på stockholm iår. Är ju 12 år sedan jag var där sist. Förutom Arlanda då och sen har jag bytt tåg ett par gånger där. MIn dotter var iallafall 4  när hon var där och 4-6 år är nog alldeles perfekt ålder för att åka dit. Jag ångrar att vi inte åkte in på småbyarna på väg hem igen från ALV. Men vi var så trötta och hungriga och de vankades grillfest när vi kom hem så det blev inte av.

Man får springa in i husen, och det cyklar och går figurer hela tiden. Nackdelen är att man orkar inte se allt. Hinner kanske man gör men orkar vet jag inte. Sen var det svårt att få bord när man skulle fika medhavd matsäck. Och sen var det fullt med folk när man skulle äta innan man åkte hem. Så kort sammanfattning jätteroligt ställe men nackdelen är att det är mycket folk.

• GossarnasMor
    Mela78 skrev 2011-02-25 18:51:09 följande:
    Det är då det är som mest. I somras när jag pratade med de sa dem att v. 29 och 30 var det veckorna de förväntade mest besök.
    Ja det är väl då folk har sin semester vanligen. Vi har ju från V28-33 men v 33 går inte alls för oss.
    Vi får helt enkelt vara där vid öppningen och ta det på två dagar.
  • laural

Alla som jag har hört har varit nöjda med sina besök där. Själv belv jag grymt besviken och förstod inte alls tjusningen.

• iolanthe

Så värst dyrt tyckte jag inte att det var, men däremot var det inte vidare gott. Linas kök har helt vanlig husmanskost och det var väl ok, men sen åt jag korv och mos från nåt enklare ställe innan vi åkte hem och det var oätbart.
    Stämmer inte, man kunde gå in nästan överallt.
    Japp, vill man se allt blir det stressigt. Vi var en dag och hann med 3 föreställningar, med bättre planering skulle vi hunnit med fler, men jag rekommenderar absolut 2 dgr om man vill hinna med allt och inte behöva stressa
    Nä, det tyckte inte jag. Och då var vi ändå där i början av augusti.
    Några såg vi nog, men inte speciellt många
    Minns inte
    Jag rekommenderar två dagar i alla fall. Inträdet var 295 när vi var där, det är väl ungefär vad sånt kostar.

Men, med tanke på att dina barn är små så skulle jag ändå överväga om det faktiskt är värt det, eller det beror ju på hur långt ni har att åka. Vi var dit när äldsta var 3, och då hade hon noll koll på figurerna, fastän vi testat innan med att se på filmer och läsa böcker. Medans kusinerna som var 8 och 6 älskade stället. Vi kommer absolut att åka dit igen, med då ska det vara när barnen är just 7-10 år och har läst böckerna/sett filmerna så dom har lite koll. Men å andra sidan så bor i Finland och har rätt många mil att köra + båtresa innan vi är framme.

• Mamma 24 7

Vi har varit där två gånger. Det är nog det bästa av nöjesparkerna jag varit på. Passar även lite äldre barn, och vuxna med, alla har väl läst Astrid Lindgren....Man kan ju ta med egen picknickkorg. Mat är ju alltid dyrt på sådana ställen. Sist vi var där satt prussiluskan och fikade med kling och klang och karlsson på taket gick förbi, rasmus på luffen med luffaren mötte vi också någonstans. Och Pippi var ute och sprang runt vid sitt hus. Det finns massor av ställen att kika runt på, det är välgjort och vi hade jättekul. Om ni inte gillar köer, försök åk i början eller slutet av sommaren kanske? Men jag är jättenöjd och rekommenderar stället!

• Yosa

Stämmer det att det ärsvårt att få skrinda? Att de går åt fort? Med tanke på de betyg maten verka får här i tråden plus familjens allergi så tänkte vi ta med egen picnic så då behövs ju en skrinda.

En annan fråga: Någon som kan rekommendera en mysig/prisvärd/bra stuga i området?

Svar på tråden Någon som har varit på Astrid Lindgrens Värld, Vimmerby?