• Joico

Rå kyckling? Farligt?

Vi köpte mat från ChinaThai-restaurangen igårkväll och nu tänkte jag äta upp resterna från min Tre små rätter.. Jag delade en av kycklingbitarna för att den var så stor och såg då att den, precis i mitten, var lite genomskinlig. Är den rå?? Är det farligt? Jag åt ingen av halvorna såklart men tänker om de kanske var lika på nån annan bit som jag redan ätit...
    Att restaurangen nyss varit stängd p.g.a salmonella gör mig inte mindre rädd...

Den är rå va?! Blir man alltid dålig av rå kyckling eller är det bara om den är smittad?
    Det är "panangkyckling", om det spelar nån roll. Vet inte vad det är Drömmer

• Svar på tråden Rå kyckling? Farligt?
  • pokerman

Kyckling KAN vara smittad. Det är inte så att man per automatik blir smittad av något bara för att man äter rå kyckling. Jag tycker du ska höra av dig till miljökontoret där du bor!

• 071001

Jag skulle inte äta den, nej. Jag är inte maniskt rädd för salmonella men tycker inte om tanken på att den är rå.

• Birgitta2

Salmonella är ytterst ovanlig i svensk kyckling. Däremot kryllar det av campylobacter och det är mycket vanligt att man får det om man äter rå kyckling.

Håller med pokerman där. Ring miljökontoret. Inte bra om en restaurang serverar rå kyckling

• Fluffig

Med kyckling är det väldigt viktigt att den blir ordentligt tillagad. Usch.. Restaurangen kan bli skyldig till ifall du blir sjuk. Som andra sa. Ring miljökontoret!

• bullemamman

Jag skulle gissa på att det är en sena i mitten. De blir genomskinliga på kyckling.

Om kycklingen är inte skulle vara färdig så blir den rosa i mitten. Det blir alltså inte en strimma som är rå.

Om kyklicnen skulle vara genomskinlig i mitten för att den är rå så skulle det i stort sett vara hela kycklingen med bara de yttersta kanterna tillagade.

• Joico

Jag har mailat Miljöförvaltningen, får se vad dom svarar. Jag skickade med bilden också.. Och jag har inte slängt kycklingbiten

• Loveeeliiie

Usch!

blev matförgiftad på Mcdonalds när jag var liten, var 3-4 år och käkade chickenbits och mina föräldrar märkte inte då att den var rå, sen när vi kom hem så började jag spy, fick kraftig diarre och feber, kom till sjukhuset några timmar efter och då var jag så uttorkad att jag skulle dött om nån timme om jag inte hade fått dropp och antibiotika.
    Min mamma undrade såklart vad det var och kollade resterna från mcdonalds då såg hon att bitarna som var kvar var helt rosa.. mina föräldrar anmälde den restaurangen efter.
    jag fick vara på sjukhuset 3 dagar, sen  fick jag vara med när pappa sprang ett maraton med mig i barnvagn ^^

Är livrädd för att käka rå kyckling nu!
    måste dela och kolla varenda liten bit (vill dock inte sluta äta kyckling helt för det är ju så underbart gott!)
    tar inga risker!

• grustag

ca 30% av kycklingen är smittad av campo(senast jag kollade).
    Samonella är betydligt vanligare idag efter lättningar av reglerna, dock så är risken försvinnande liten.

Uppfattar inte biten som tillräckligt rå på bilden för vara säker på att den finns risk med den om nu campo finns från början.
    Campo är nått man bara får en gång sen blir man minst så hysterisk som Loveeeeliie säger hon är.
    För det är mycket otrevlig magsjuka man får.

• Wavva

MIn farmor fick feber och bölder av Campylobacter från fläskkött lääänge. Men magsjuka är nog det som de flesta får, så ät för sjutton INTE. jag har sett detta på många restauranger, eller att den är precis igenom.... hellre torr än knappt genomstekt. Så nonchalant av restaurangerna. Många friterar ju bara och är den inte kokt innnan så blir det nog sällan helt genomstekt.

Svar på tråden Rå kyckling? Farligt?