• Anonym (sjukskriven)

sjukskriven 50% av deltid, hjälp

jag jobbar 75% och har precis blivit sjukskriven 50%. hur mycket ska jag jobba nu då? hjälp! vanligtvis jobbar jag sex timmar. ska jag jobba hälften av det, tre timmar, eller hälften av en heldag - fyra timmar? känns som att jag borde jobba fyra timmar?

• Svar på tråden sjukskriven 50% av deltid, hjälp
  • Anonym (M)

Jag tolkar det som att du enbart ska jobba 25 %, dvs 2 timmar/dag... Men jag kanske tolkar fel?

• Anonym

Alltså, hur ser din arbetsdag ut? Har du arbetspass på 6 timmar när du jobbar 100% så ska du jobba 3 timmar, då det blir 50% av din ordinarie arbetstid.

Är din ordinariearbetstid 8 timmar så jobbar du 4 timmar. 

Borde väl bli så tycker jag 

• Tjatte

Du ska jobba 50 % av din ordinarie arbetstid, dvs hälften av 75 %. Jag jobbade 90 % när jag blev sjukskriven på halvtid och då tolkade jag det som att jag skulle jobba just halvtid, dvs 50 %. Jag borde ha jobbat 45 % enligt FK. Följen blev att jag bara fick ersättning för 25 % för jag hade jobbat för mycket. Supersnurrigt.

Obs att FK vill att du förkortar varje enskild arbetsdag med 50 %. Så att du inte jobbar t ex 2 heldagar och sen är hemma 3 dagar.

FML
  • Anonym (sjukskriven)

vad krångligt det blev. jag har en anställning på 75% och jobbar därför sex timmar per dag. kanske får ringa fk och få besked om vad som gäller.

• Anonym (sjukskriven)
    Tjatte skrev 2011-02-18 12:55:27 följande:
    Du ska jobba 50 % av din ordinarie arbetstid, dvs hälften av 75 %. Jag jobbade 90 % när jag blev sjukskriven på halvtid och då tolkade jag det som att jag skulle jobba just halvtid, dvs 50 %. Jag borde ha jobbat 45 % enligt FK. Följen blev att jag bara fick ersättning för 25 % för jag hade jobbat för mycket. Supersnurrigt.

Obs att FK vill att du förkortar varje enskild arbetsdag med 50 %. Så att du inte jobbar t ex 2 heldagar och sen är hemma 3 dagar.
    det låter vettigt att det skulle vara så. jag ska kolla upp det för säkerhets skull.

orkar inte jobba heldagar... ska förkorta varje arbetsdag.
  • Anonym (sjukskriven)

hittade svar på fk:s hemsida:

"För att få till
    exempel
    halv sjukpenning måste du avstå från
    att arbeta hälften av din normala arbetstid. Huvudregeln
    är att man ska arbeta del av dag när
    man är sjukskriven på deltid.
    Halv arbetstid behöver inte alltid innebära att
    du arbetar halva dagar. Det finns vissa möjligheter
    att förlägga arbetstiden på annat sätt om
    det är medicinskt bättre för dig."

jag ska alltså jobba tre timmar per dag. usch vad läskigt att behöva berätta det för chefen på måndag.

• Anonym

Tänk inte på det!! Det viktiga är vad som är bra för dig, din arbetsgivare får gilla läget.

• Anonym (sjukskriven)
    Anonym skrev 2011-02-18 20:51:09 följande:
    Tänk inte på det!! Det viktiga är vad som är bra för dig, din arbetsgivare får gilla läget.
    jag har inte fast jobb... förstör väl alla chanser till fortsatt anställning nu. men jag orkar inte längre.
  • Anonym
    Anonym (sjukskriven) skrev 2011-02-18 21:36:44 följande:
    jag har inte fast jobb... förstör väl alla chanser till fortsatt anställning nu. men jag orkar inte längre.
    tänk på dig själv och din hälsa i första hand!
Svar på tråden sjukskriven 50% av deltid, hjälp