Inlägg från: Salsan |Visa alla inlägg
  • Salsan

Maj-mammor 2005, del 3

Då fortsätter jag i den nya tråden istället, bra att du håller koll Aannaa.

Miiia: Taskigt av din sambo, hoppas ni har kunnat prata om det i alla fall.

Jenny28: Fyyy vad otäckt. Det är sånt som händer andra men som man inte tror att mans ka råka ut för själv. Hoppas att du mår bättre nu och har kunnat smälta det lite. Bra att du ska göra en anmälan.

Vi hade bestämt att vår dotter skulle heta Isabelle långt innan jag var gravid. Pojknamn däremot disskuterade vi längre och enades till slut om Samuel men hade även Elias, Antonio och Danilo på förslag.

José har också varit lite slapp med att hjälpa till hemma och med Isabelle men efter att jag surat och varit på dåligt humör länge har han verkligen ryckt upp sig. Den här helgen har han varit kanon. Fixat och plockat undan en hel del och varit jättemycket med Isabelle och både busat, matat och nattat. Känns jätteskönt. Nu är jag inte alls orolig över hur det ska gå när han är pappaledig. Han kan ta bra hand om Isabelle om han bara vill.

Igår fick Isabelle smaka välling för första gången. Jag gjorde 100 ml och tänkte att hon får ta så mycket hon vill bara hon smakar lite. Vällingen försvann i ett nafs och sedan ammade hon bra efteråt också. Skönt att hon tyckte om det.

• Salsan

José är väldigt morgontrött. Ibalnd börjar han inte jobba förrän 10-11 men då "måste" han få sova tills det är dags att göra sig iordning och åka för han har det ju så jobbigt på jobbet. Så jag få bara en sovmorgon i veckan på helgen då vi tar varsin morgon med Isabelle. Nu sover hon i alla fall lite längre på mornarna så jag är inte lika trött.

Vi har hållt på med smakisar i 2 månader nu och jag ammar nästan ingenting på dagarna längre. Igår ammade jag ingenting förrän på kvällen, vissa dagar ammar jag 1-2 gånger under dagen också. Första dryga månaden åt hon nästan ingen puré alls men sen hände nåt och hon började äta mer och mer. Nu äter hon 1/2-3/4 liten burk + fruktpuré till lunch och middag. Känns skönt att hon äter så bra med mat nu när jag snart börjar jobba.

• Salsan

Idag har vi varit på babysim. Isabelle hade jätteroligt utom när simfröken kom för nära. Isabelle är mer eller mindre tykänslig med olika personer men med henner går det bara inte.

Isabelle sov när vi kom hem och när hon vakade var hon förstås hungrig. Jag värmde lite puré men Isabelle ville bara ha tutte. Men jag försökte med lite mat först i alla fall eftersom jag håller på och försöker sluta amma. Hon ville inte ens smaka på maten och gallskrek och tårarna sprutade. Jag kapitulerade direkt och tänkte amma henne istället men då var hon så uppjagad att hon inte ville ha bröstet heller. Vi hade en kaotisk kvart när hon skrek, illröd i ansiktet och tårar överallt, innan jag i stort sett tvingade in bröstet i munnen på henne så hon började suga och lugnade ner sig. Hon somnade igen av utmattning men när hon sen vaknade var hon lika strålande glad som vanligt.

Grattis på 1/2-årsdagen Emmy!!!

Sitter just nu och äter middag framför datorn medan Isabelle leker på sin madrass. José tränar efter jobbet så han kommer inte förrän 20,30. Idag blir det kassler-stroganoff och ris här. Degen till lussebullarna är på jäsning också, hoppas de blir goda.

• Salsan

Här kan man snacka om FL-abstinens. Jag hade knappt varit inne på hela helgen och måndagen. Så igår när jag hade tid så funkade det inte. Tur att Isabelle höll mamma sysselsatt.

Isabelles mat-dag ser ut så här just nu:
    08.30-09.00 Gröt på 3/4 dl vatten
    ev. amning på förmiddagen
    11.30-12.30 lunch 3/4 liten burk puré + dessert
    14.30-16.00 Middag 1/2 liten burk puré
    ev. amning på eftermiddagen
    18.00 Gröt
    19.00 Amning och somnar förhoppningsvis efteråt
    Amning 2-3 gånger till innan morgonen

Isabelle gillar lös konsistens på maten. Är den för fast och hon inte vill ha doppar jag skeden i ett glas med vatten innan hon får den

Isabelle har minskat på dagsovandet jättemycket senaste veckorna. Nu sover hon en gång på förmiddagen 30 min-1 1/2 timme och en gång på eftermiddagen 20 min - 1 timme

Kul annons Aannaa. Isabelle håller på att få sin andra tand nu så det har varit mycket gnäll. Igår kväll vaknade hon när jag gick och la mig vid 23 och somnade inte förrän vid 3. Då var det mycket gnäll och gråt och ingenting som hjälpte. Stackars liten. Men idag har hon varit mycket gladare.

Miiia: jag har sett hjälm i fodrad bomull på babyproffsen. Idag tippade Isabelle bakåt och slog huvudet i golvet för första gången. Hon grät jättemycket och jag blev orolig men antar att det inte var någon fara för hon blev glad igen ganska snabbt.

Grattis på 1/2-dagen Cassandra. Isabelle fyller också 6 månader idag, yngst av majbarnen?

Isabelle är också intresserad av andra barn. På andra bebisar vill hon gärna ta i ansiktet eller komma nära och pussas.

Färgade kuvert borde finnas i bokhandeln. Jag vet att jag köpt det på vår lokala "Dillberg bok & kontor"

Årets julkort är äntligen taget. Finns att beskåda i mitt bildgalleri. Ska bara redigera den lite och ta bort dregel-fläckarna som oturligt nog syntes jättetydligt.

Idag har vi varit på en liten sjalträff med 5 andra mammor. Vi åt julgröt och hade allmänt mysigt. Jättetrevligt. Sen åkte vi till BVC för läkarundersökning och spruta igen. En del av 5-månadersvaccinet var en egen spruta och de ville inte ge två på samma gång sist. Min "lilla" plutta är nu 7830g tung och 65 cm kort.

• Salsan

Nu har kampen om mammas tuttar börjat. Försöker ju sluta amma eftersom jag ska jobba om en månad. Det har gått jättebra, Isabelle har bara tuttat 1-2 gånger per dag och sen lite på kvällen och natten. Men nu är det som att hon har förstått att hon inte får så mycket tutte längre för helt plötsligt gnäller hon efter tutte jämt.

Inatt låg hon och snuttade i 45 minuter och när jag försökte ge henne en napp istället blev hon jätteledsen. Och sen ville hon inte alls sova så vi var vakna mellan 2.30 och 4.15. Och godmorgon vid 7.15, då är man inte allt för pigg. Igår natt var hon också vaken ett par timmar fram till tre.

Jag blir så arg på José. Igår natt när Isabelle var ledsen och gnällig för sin tand var sambon tvungen att sova för att han ska upp och jobba och bad mig gå upp en stund med Isabelle. Men inatt innan Isabelle vaknade då gick det bra att vara uppe och spela dataspel till 2.45. Konstigt. Och i morse ville han att jag skulle köra honom till jobbet för det var så kallt (-7), han brukar cykla annars. När jag inte villel det eftersom jag var så trött och varken Isabelle eller jag hade klätt på oss eller ätit frukost så blev han jättesur. Det är alltid hans behov som kommer i första hand hela tiden. Och han kallar mig egoist för att jag nu har börjat tänka lite på mig själv igen och faktiskt säger nej ibland.

• Salsan

Jag har inte ens börjat träna än *skäms*. Jag har gått ner alla graviditetskilon men har en riktig degklump till mage. Jag har varit ute och sprungit en gång och simmat en gång, det är allt på 6 månader, förutom alla promenader då. Undrar bara när jag ska få tid och motivation till att börja träna igen. Jag som tränade flera gånger i veckan innan jag blev gravid.

• Salsan

Vi kommer åka bort över dagen bara på julafton och juldagen så vi ger Isabelle våra julklappar här hemma, men visst kommer vi att slå in dem.

• Salsan

Jag har just gjort 30 situps *stolt*. Har äntligen tagit mig i kragen och bestämt mig för att göra situps varje kväll för att få magen i form igen. Igår var första gången jag gjorde situps sen innan jag var gravid och det kändes verkligen att det var så länge sen. Idag gick det lite lättare faktiskt.

Isabelle sover i sin spjälsäng i vårt sovrum för det mesta. Jag försöker lägga tillbaka henne där när vi har ammat för i alla fall jag sover mycket bättre då. Men visst händer det att vi båda somnar och då blir hon kvar hos oss.

Jag som var så glad att Isabelle tog välling första gången hon fick det i söndags. Det var också enda gången hon har druckit det. Hon har vägrat och bara gnällt efter mammas tutte. Imorgon ska jag på glöggkväll med några kompisar och hade tänkt lämna Isabelle hemma med José men jag tror att jag får ta med henne trots allt. Isabelle vaknar alltid när hon sovit 1,5-2 timmar och vill tutta. Idag försökte José ta henne och mysa och ge henne välling men hon blev helt förstörd och bara gallskrek så det funkar nog inte att lämna dem ensamma någon kväll än. Dagarna är ju inga problem för då äter hon duktigt med mat men på kvällarna har hon bara tutte i huvudet.

Nu ska jag gå och lägga mig. Hoppas att jag får sova inatt. De två senaste nätterna har ju Isabelle varit vaken 2-3 timmar mitt i natten. Jag orkar verkligen inte med en sån natt till så inatt får hon sova med bröstet i munnen om det är det hon vill, bara jag slipper vara vaken och höra massa gnäll. Natti natt.

• Salsan

Sedan jag flyttade ihop med min sambo har vi firat julafton hos mina föräldrar vartannat år och med sambons familj vartannat år för att det ska bli rättvist. Och sen firar vi där vi inte är på julafton på juldagen eller den 23:e har också hänt.

Vi har inte köpt någon julklapp till Isabelle än men det blir bara några små. Hon kommer antagligen bli överöst i alla fall. Vi funderar på att köpa en liten keyboard eller nåt annat med ljud för hon älskar sin instumentpanel med ratt och massa knappar.

• Salsan

Go´morron!

Isabelle var med mig på glöggkväll igår och det gick jättebra. Hon satt och bara tittade på allt nytt och lekte lite på golvet. Sen sov hon i barnvagnsliften och vaknade bara för lite amning och somnade om. Vi åkte hem vid halv elva och då vaknade hon till en stund så jag trodde hon skulle sova länge idag, men inte. Jättepigg vid 7 som vanligt. Tur att jag får sovmorgon imorgon i alla fall då det är Josés morgon.

Vad använder ni för salva mot röd rumpa? Isabelle har i stort sett aldrig varit röd i rumpan men igår bajsade hon jättemånga gånger och var illröd i rumpan. På kvällen blev hon jätteledsen när hon bajsade så det sved väl lite. Idag var det bättre i alla fall och hon fick ligga länge och lufta medan jag duschade och gjorde mig iordning.

Idag ska vi veckohandla mat och köpa lite julklappar också tror jag. Imorgon ska vi till ett annat ställe och köpa julklappar och titta på bilstol. Isabelle får knappt plats i babyskyddet längre när hon har overallen på sig. Ser helt ihoptryckt ut.

Svar på tråden Maj-mammor 2005, del 3