• LinaBu­s
    Äldre 18 Feb 13:59
    3682 visningar
    7 svar
    7
    3682

    Delad vårdnad- olika länder, vad är bäst?

    Hej!
    Jag är villrådig, jag och min (snart x) sambo ska flytta isär. Vi har en pojke på 1.5 år.
    Jag bor i Sverige men min sambo är engelskman och vill flytta tillbaka till england. Vi vill båda se vår son så mycket som möjligt...men vad är bäst för vår pojke?

    Min sambo tycker att vi ska honom en månad var i taget och jag tycker att det är en helt galen idé, men kan inte komma på några "bättre ideer" själv...

    Vad kan jag göra?

  • Svar på tråden Delad vårdnad- olika länder, vad är bäst?
  • Anonym
    Äldre 18 Feb 14:02
    #1

    Jag är svensk och min man är irländare. Vi bor på Irland och har visserligen inga planer på att flytta isär men vi har pratat om det. Det vi sagt är att man:

    1. får bo kvar i det land där barnet bor om man vill ha en nära kontakt.
    2. Om en av oss vill flytta (beroende på var vi bor då) så får den personen resa en helg i månaden till det andra landet och umgås med barnet där, samt på lov mm.
    3. När barnet är stort nog så kan barnet börja resa också till den andre föräldern.

    En månad i taget är vanisnne och kommer dessutom bara funka tills han börjar skolan.

  • LinaBu­s
    Äldre 18 Feb 14:07
    #2

    Tack, jag känner som så att om han skule stanna en månad i taget så skulle han aldrig känna sig hemma, inte få några nåra kompisar medan min partner tycker att han får "det bästa av båda världar".

  • Anonym
    Äldre 18 Feb 14:09
    #3
    LinaBus skrev 2011-02-18 14:07:28 följande:
    Tack, jag känner som så att om han skule stanna en månad i taget så skulle han aldrig känna sig hemma, inte få några nåra kompisar medan min partner tycker att han får "det bästa av båda världar".
    Jag tror han kan få det bästa av två världar om han får vara i England på loven och träffa pappa på helgerna hemma i Sverige. Jag tror som du att han kommer bli väldigt kluven och aldrig ha ett hemland eller en hemmakultur.

    Ni som föräldrar får ju dra det tunga lasset nu med barnet. Du kanske kan åka varannan månad till England så de kan ses, och pappan kan komma varannan månad eller något sådant (och ni delar på kostnaderna).
  • Anonym
    Äldre 18 Feb 14:14
    #4

    Tror inte att det är bra för ett barn att pendla mellan föräldrarna en månad i stöten på det sättet. Håller med inlägg nr 3 om att försöka planera umgänget med pappan till helger, lov etc.

  • Trötte­r
    Äldre 18 Feb 17:23
    #5

    Såklart kan inte barnet pendla!
    Du kan kontakta familjerätten, de har riktlinjer för sånt.
    Och som sagts tidigare - är det här ni har bott tillsammans, och här ni hade avsikt att leva med ert barn, så är det ju den förälder som funderar på att flytta som därmed tar beslutet att inte träffa sitt barn så ofta.
    Normal umgängesfrekvens är kanske varannan helg, men då är det såklart den vuxne som får ta konsekvensen av det och sitta på flygplatser o häcka för att få till det. Dessutom måste han ju stå för den kostnaden, samt ordna med ett vettigt uppehälle för sig i Sverige för de helger han komer hit för att umgås med sitt barn.

    Om han verkligen vill ha en relation till ert gemensamma barn, så borde han tänka om och söka sig en egen lägenhet i den satd där ni bor!

  • Äldre 18 Feb 17:34
    #6

    det är ett helt vansinnigt förslag din sambo föreslår.

    beroende på hur er ekonomiska situation ser ut så får det utvisa hur ofta pojken kan träffa sin pappa men om han nu väljer att flytta tillbaka till England så får han väl komma hit så ofta han kan för att träffa pojken.

    ta gärna ett möte på familjerätten i er kommun så kan dom försöka hjälpa er, dom kommer aldrig föreslå det din sambo föreslår med 1 månad i varje land men då får han i alla fall höra ifrån någon annan att han inte ser till pojkens bästa.

    Lycka till 

     

  • Anonym (helt galet)
    Äldre 18 Feb 17:40
    #7

    Hur har han tänkt ordna med barnomsorg i england? Hur har han tänkt att vardagen ska fungera rent praktiskt? Och resorna fram och tillbaka? Visst är det positivt att båda föräldrar vill ha god kontakt med barnet, men månadspendlig kan ju inte funka bra för någon, eller? Och särskilt inte för en ettåring! Eller för ett äldre barn heller för den delen med skola och kompisar och så.
     

Svar på tråden Delad vårdnad- olika länder, vad är bäst?