sahara sahara skrev 2011-03-23 16:08:58 följande:
Jag och Gaytjejs fru har gjort en DO-anmälan. Det är en sak man kan göra. En annan sak man kan göra är att engagera sig politiskt, antingen genom att själv jobba partipolitiskt eller genom lobbying.
(Eller så samlar man ihop ett helt gäng ilskna likasinnade och gör revolution, men det känns kanske inte realistiskt...)
Vi hade en bra kontakt hos socialtjänsten, så jag kände mig aldrig granskad, bedömd eller kränkt. Däremot är jag fortfarande arg över att det behövdes från första början.
Jag mejlade faktiskt DO för att få deras hjälp med närstående adoption då jag känner mig enormt kränkt och diskriminerad emot men fick till svar att:
"Diskrimineringsombudsmannen (DO) arbetar mot diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning och ålder. Lagstiftningen gäller inte alla situationer eller områden, exempelvis omfattas inte reklam, det som uttrycks i olika media eller medlemskap i ideella föreningar som inte är fackföreningar. DO kan inte heller påverka eller ändra myndigheters, såsom Riksdagen, eller domstolars beslut och kan inte ge rättshjälp. Av ditt brev framkommer att du önskar få juridisk hjälp med en närståendeadoption. DO kan tyvärr inte bistå med en sådan hjälp eftersom det ligger utanför myndighetens uppdrag. Vad gäller din fråga om varför ni inte är juridiskt likställda med ett heterosexuellt par måste jag hänvisa till regeringen som är den myndighet som har föreslagit nuvarande lagstiftning för en förklaring."
Känner mig maktlös men vill samtidigt göra något för att förändra lagen.
Hur har det gått med er DO-anmälan? Kanske om vi är tillräckligt många som gör en anmälan kan vi belysa problematiken med lagen och få till en lagändring?