• Anonym (trötter)

Jag försöker hålla skenet uppe, orkar inte mer nu...

Jag går in i 7.e månaden av graviditeten nu och börjar få det jobbigt. Jag är jättetrött, jag har ont i ryggen och känner mig matt i kroppen.

Ändå släpar jag mig till gymet, handlar, lagar mat, hittar på överraskningar till min sambo, följer med på upptåg med mina kompisar...ja, jag försöker pinsamt nog klamra mig fast vid mitt liv så som det såg ut innan jag blev gravid.

Jag har så himla svårt att bara ta det lugnt, be om hjälp, sitta still, sluta träna så mycket som jag gör, inte bära tungt osv. Jag vill, innerst inne, men vågar inte. Tror folk ska se mig som klen, känna mig osjälvständig, gå upp i vikt, bli förslappad och passiv, och sen aldrig få bli mig själv igen.

Jag är ju superwoman, har alltid varit..... HJÄLP, hur ska jag ändra mitt tänkande så jag klarar av att ta det lugnare?!

• Svar på tråden Jag försöker hålla skenet uppe, orkar inte mer nu...
  • MajaVira

Om du inte kan prioritera din egen hälsa och välmående, så tänk på barnet istället! Barnet mår ju inte dåligt nu av att du sliter ut dig, men å andra sidan kommer du vara i betydligt bättre form efter barnet är fött om du ger dig själv tillåtelse att vila och ta det lugnt nu - så du kommer då vara en bättre mamma än om du inte har några kraftreserver kvar alls. Även med tanke på förlossningen är det ju bra att du har haft en chans att hämta lite krafter istället för att fortsätta som vanligt. Det är inte "som vanligt" när man är gravid...

• Anonym

Jag kan förstå dig. För mig kändes det oerhört tragiskt när jag var tvungen att sluta löpträna i v.15. Nu har jag också fått gå ner i arbetstid lite för jag är så trött (jobbar dock heltid ändå).

Men lyssna på dig själv. Ingen tror att du kommer att orka lika mycket resten av graviditeten som du gjorde innan. Det är dina egna krav som ställer till det. Mår du bra? Om inte, varför fortsätter du?

• Anonym (förberedande)

Intala dig själv att det även kan vara lite förberedande att trappa ner lite på aktiviteterna... troligtvis kommer du inte ha mer tid och ork för sånt då bebben kommit...
    Jag har då aldrig uppfattat en gravid kvinna som klen för att hon tar det lite lugnare - tvärtom - det tyder på ett moget övervägt beslut (och då menar jag givetvis inte att man skall lägga sig platt fall i soffan och käka praliner hela dagarna :) - men det verkar inte som om det skulle vara nån risk i ditt fall).

Se det som en investering av tid och ork inför den fortsatta graviditeten, förlossningen och sedan en sisådär 18-25 års barnauppfostrande ;) 

• ijag

Du är gravid under en så oerhört kort period. Just nu känns det säkert att du alltid kommer att vara gravid, men det kommer du inte. Jag lovar ;).  Så ge dig själv och din kropp dessa två månader lugn och ro. Skit i att tillfredsställa omgivningen - låt omgivningen tillfredställa dina behov! Skit i gymmet om det bara känns som ett "måste". Går du dit ska du göra det för att du känner för det.

Å skit i vad andra tycker och tänker! Livet är för kort för sånt!

Var istället stolt för att du tagit hand om din kropp under graviditeten tills nu (jag tror de flesta väljer soffan framför gymmet redan i v 6!)! Och leder två månaders vila till 2-3 extra kilon fixar du dem lätt efteråt.

Må bra - för det är du värd!

Svar på tråden Jag försöker hålla skenet uppe, orkar inte mer nu...