• Isabellesmamma89

Frågor ang kåvepenin

Var med dottern hos doktorn idag o det visade sig att hon har halsfluss :(
    Fick kåvepenin i 10 dagar.
    Men den ska tas 1 timme innan mat eller 2 timmar efter, morgon, lunch o kväll.
    Hon vaknar vid 9 på morgonen o sen äter hon vid ca 12-15-18-20.
    Men ska den ges jämnt fördelat så kan jag inte komma fram till när jag ska ge henne den.
    Kan någon hjälpa mig?

Sen undrar jag om den sänker febern eller om man kan ge alvedon också?

• Svar på tråden Frågor ang kåvepenin
  • versan

kåvepenin sänker inte febern för det behöver du alvedon eller Ipren eller bägge i kombo.

Ge kåvepeninen tex kl 9.00 , 15.00, 21.00

• versan

Glömde säga att du kan alltid ge fika 2 tim före så har hannåt i magen om inte dom andra måltiderna inte täcker upp behovet.

• Trollet Ludenben

kåvepenin hindrar de celler från att bygga upp en ny cellvägg och då dör bakterierna. Samtidigt försvinner ju febern. Men det går att ge alvedon samtidigt med om det behövs. varför kan du inte ge den när hon vakar och ge frukost en timme efter??

Älskade ungar
  • Busbellan

Sa de så? För till mig när vi fått kåvepenin utskrivet har de sagt på apoteket att ta det ungefär samtidigt som barnet äter eftersom det är stor risk att få ont i magen annars.
    Men ska man ta det som de sagt till dig får du väl göra det bästa av det och ge typ vid 11, 14 och 19

Mamma till Nora, August och Ella
  • Trollet Ludenben
    Busbellan skrev 2011-02-18 16:27:58 följande:
    Sa de så? För till mig när vi fått kåvepenin utskrivet har de sagt på apoteket att ta det ungefär samtidigt som barnet äter eftersom det är stor risk att få ont i magen annars.
    Men ska man ta det som de sagt till dig får du väl göra det bästa av det och ge typ vid 11, 14 och 19
    inte kåvepenin... då är det fel info från dom. den ska ALLTID tas ett tag innan eller efter maten för att den ska kunna verka. Min son har fått den minst 12-13 ggr och från olika läkare, apotek. Alla har sagt samma sak plus att det står både i bipckdeseln och fass. Det är just därför jag tycker den är så jobbig just för maten.
    Älskade ungar
  • Busbellan
    Trollet Ludenben skrev 2011-02-18 16:30:55 följande:
    inte kåvepenin... då är det fel info från dom. den ska ALLTID tas ett tag innan eller efter maten för att den ska kunna verka. Min son har fått den minst 12-13 ggr och från olika läkare, apotek. Alla har sagt samma sak plus att det står både i bipckdeseln och fass. Det är just därför jag tycker den är så jobbig just för maten.
    Min dotter har med ätit ca 15 penicillinkurer under det senaste året, många gånger av dem kåvepenin och de gånger de öht sagt något om sambandet med mat så har de sagt att den ska ges ungefär samtidigt som maten för att slippa magont
  • Isabellesmamma89

För hon brukar vilja Äta frukost en halvtimme efter att hon vaknat så att få henne att äta en timme efter hade nog blivit lite jobbigt.

• Millicent
    versan skrev 2011-02-18 16:24:24 följande:
    kåvepenin sänker inte febern för det behöver du alvedon eller Ipren eller bägge i kombo.

Ge kåvepeninen tex kl 9.00 , 15.00, 21.00
    Bra förslag på tider!

Det ska vara så jämt utspritt på dygnet som möjligt och då får man lägga första dosen när de vaknar och sista när de går och lägger sig och den tredje mitt emellan. Du får unde den här tiden anpassa måltiderna efter medicinen istället för tvärtom, även om det är jobbigt.
  • Millicent
    Isabellesmamma89 skrev 2011-02-18 16:39:50 följande:
    Man behöver inte ge den jämnt fördelat över dagen då?
    Jo, annars fungerar det sämre. Bäst är alltså åtta timmar mellan varje dos.
  • Trollet Ludenben
    Busbellan skrev 2011-02-18 16:36:23 följande:
    Min dotter har med ätit ca 15 penicillinkurer under det senaste året, många gånger av dem kåvepenin och de gånger de öht sagt något om sambandet med mat så har de sagt att den ska ges ungefär samtidigt som maten för att slippa magont
    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19900504000194&DocTypeID=7&UserTypeID=2

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Kavepenin/

det står inget om det på varken fass eller 1177, bara att det har bäst verkan om man inte tar det i samband med mat. Din dotter kanske har väldigt känslig mage så det finns anledning till särkilda rekomendationer för just hennes del?? Läkare kan ju iofs ge olika rekomendationer beroende på patient men det som är generellt är att det inte ska tas i samband med mat.
    Älskade ungar
  • Busbellan
    Trollet Ludenben skrev 2011-02-18 16:43:55 följande:
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....

www.1177.se/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Kavep.../

det står inget om det på varken fass eller 1177, bara att det har bäst verkan om man inte tar det i samband med mat. Din dotter kanske har väldigt känslig mage så det finns anledning till särkilda rekomendationer för just hennes del?? Läkare kan ju iofs ge olika rekomendationer beroende på patient men det som är generellt är att det inte ska tas i samband med mat.
    Ok, då har vi nog bara ovlanligt okunnig personla på apoteket här
  • Trollet Ludenben
    Busbellan skrev 2011-02-18 16:48:00 följande:
    Ok, då har vi nog bara ovlanligt okunnig personla på apoteket här
    hehe ja, apotekspersonal är inte de bästa på alla ställen. På vårt lokala torg har vi både apoteket hjärtat och medstop. Medstop är fd apoteket ab... där är de riktigt usla. De är så okunniga att jag inte kan hämta där. Tar alltid hjärtat eller åker in till stan. De ger fel medicin, tjafsar om saker de har helt fel om och sen kommer man till ett annat apotek och då undrar de vad man fått denna felinfon ifrån... så apotek finns det både bra och dåliga av
    Älskade ungar
  • bebis090614

Jag har en annan fråga om kåvepenin...
    Min son får det nu, men han spottar ut det!
    Han tycker att det är så fruktansvärt äckligt!
    Antar att det inte är så ovanligt. Någon som har något tips på hur jag ska få i honom det??

• Trollet Ludenben
    bebis090614 skrev 2011-02-19 08:48:30 följande:
    Jag har en annan fråga om kåvepenin...
    Min son får det nu, men han spottar ut det!
    Han tycker att det är så fruktansvärt äckligt!
    Antar att det inte är så ovanligt. Någon som har något tips på hur jag ska få i honom det??
    Min äldsta son har tagit det utan problem men yngsta sonen på 2 år tar det inte. Jag har bett om amimox till honom istället som smakar bättre. Inte jättebra med tanke på att man inte ska använda peniciliner med vidgat spekrtum i onödan men på något sätt måste det ju gå. Kåvepenintabletter är krossbara, de kan vara lättare att krossa dom och på med en sked yoghurt eller sylt men jag vet inte från vilken ålder de skrivs ut.
    Älskade ungar
  • jojjo78

men om hon blir dålig i magen eller får ont i magen av kåvepeninet så kan  du ge de till måltid för de är starkt och brukar slå ut magen. Ge sempers magdroppar. De slog ut våran sons mage och fick rådet av läkare att ge till måltid i stället.

• jojjo78

Har du sempers magdorppar så ge de och köp proviva blåbärsdryck som stoppar upp de lösa.

Svar på tråden Frågor ang kåvepenin