• MammaTillV

Har en hund -skaffa en minigris?

Hej, vi har en hund och nu funderar vi på att skaffa en minigris men vad är egentligen skillnaden? Visst kan man ha sin lilla gris i koppel och gå på promenader samma som med hund (fast kanske inte e så snabb eller smidig?) Kan man ha dom i samma ställe har en mellanstor skrubb som hundens bädd står i med en grind så man kans tänga in henne när man far bort utan henne eler andra anledningar, kan man ha grisen där i då också?
    Hur reagerar hundar och grisar på varandra? DE brukar väl inte slåss eller så?
    Hoppas ngn kan hjälpa mig med de frågor jag har...

• Svar på tråden Har en hund -skaffa en minigris?
  • GrodanHopp

Även minigrisar kan bli GIGANTISKA!! Dom har även ett behov att böka o inte alltid där du vill o när du vill. Personligen anser jag att man ska ha en stor tomt till en gris.

• youpinalle

Tycker ochså man ska ha en stor tomt till mini gris och dom bökar å lever om nå otroligt så du kan inte jämföra det med en hund ! Och dom har väldigt svårt att gå i trappor ! Nä helst ett stort hus med stor tomt för som sagt grisarna kan lätt bli runt 25 kilo när dom blir vuxna.

• Nelah

Visst kan man gå ut och gå med sin gris i koppel men det kräver träning, lika så kan man lära den gå på låda. Grisar är otroligt smarta. De har ett stort behov av att böka och behöver en egen plats (precis som hunden), en säng med filtar och grejor som den kan böka i. Googla och läs på massor innan.
    Hundar och grisar kan komma överens men det är inte alltid det fungerar.

Om du sen ska köpa en, titta noga på föräldrarna och gärna andra släktingar till grisen så att du ser hur stor den kommer att bli. Köp av seriös uppfödare så minskas risken med att du köper en gris som blir enorm.

BF 2011-05-08 <3
  • MammaTillV

Tack så hemskt mycket för era svar. Jag tror nog att det bästa skulle vara att inte skaffa en gris just nu förrän vi har ett hus med egen tomt där man kan bygga en inhägnad åt den, vi har trappor, bara 4 stycken men ändå trappor och inte direkt plats för den att böka ngnstans så det känns mer rättvisst för grisens skull att vänta faktiskt. Tycker de är så fina men som sagt, grisen kan nog få ett bättre liv än jag kan erbjuda just nu...

Tack iaf för alla svar.

• GrodanHopp

Låter som ett bra beslut TS! Men när du väl skaffar en gris kan du inte döpa den till Nelson eller Melker? De skulle va så himla gulligt! Grisen Nelson eller grisen Melker!

• Fröken Susidus

Bra tänkt att inte köpa någon.
    Vi har haft gris i familjen i 14 år och hon är fruktansvärt jobbig. Mer som en ouppfostrad 3-åring än en hund.
    Hon är dessutom väldigt vaktig och gillar egentligen bara mig och min pappas fru, andra kan hon attackera.
    Hon har bitit sönder massor med saker och när hon ibland behöver vara instängd pga besök eller annat så vrålar hon rakt ut. Hon rymmer och ställer till det. Hon hatar hundar och hon är i det stora hela ett gräsligt husdjur som vi av någon anledning ändå tycker om?
    Ingen aning om hur gammal besten kan bli men hon börjar bli tröttare och det märks att hon är gammal.

Vill man ha en egensinnig envis och smart liten person i sitt hem i säg 15(?) år som vägrar lyssna och dessutom har sönder otaliga saker så är minigris ett ypperligt val. Annars finns ju hundar och katter ;)

• Joico

En bekant skaffade en minigris när vi var små. Och jag kan lova att en minigris är ingen MINIgris, dom är fanemig gigantiska! Förstår inte hur de kan kallas minigrisar Obestämd

• MammaTillV
    GrodanHopp skrev 2011-02-18 20:17:47 följande:
    Låter som ett bra beslut TS! Men när du väl skaffar en gris kan du inte döpa den till Nelson eller Melker? De skulle va så himla gulligt! Grisen Nelson eller grisen Melker!
    Jag ska tänka på saken men isf blir det Nelson, jag gillar inte Melker... Nelson var ju rätt fint faktiskt på en gris, ska försöka komma ihåg det...
  • MammaTillV

Egentlijen skulle jag vilja ha en riktig gris, ni vet som griseknoen men jag har hört att de inte funkar att ha inne och man måste ha en stia åt dom att det inte går låta dom sova inne och sånt

tycker jag är synd, det hade varit såå kul med en tam griseknogris...

• 880428
    MammaTillV skrev 2011-02-19 00:29:17 följande:

Egentlijen skulle jag vilja ha en riktig gris, ni vet som griseknoen men jag har hört att de inte funkar att ha inne och man måste ha en stia åt dom att det inte går låta dom sova inne och sånt

tycker jag är synd, det hade varit såå kul med en tam griseknogris...

Vet du hur stor en vanlig gris blir?? En gris slutar i princip aldrig att växa. Och en fullvuxen sugga väger oftast ca 200- 250kg.  Och en galt kan bli ännu större.
    Nä är du seriöst intresserad av en gris, skaffa då en minigris. Men gör det som sagt när du har ett bra hus och tomt som grisen kan vara på och böka fritt.. Ett bra val att vänta :)
  • MammaTillV
    880428 skrev 2011-02-21 13:43:47 följande:
    Vet du hur stor en vanlig gris blir?? En gris slutar i princip aldrig att växa. Och en fullvuxen sugga väger oftast ca 200- 250kg.  Och en galt kan bli ännu större.
    Nä är du seriöst intresserad av en gris, skaffa då en minigris. Men gör det som sagt när du har ett bra hus och tomt som grisen kan vara på och böka fritt.. Ett bra val att vänta :)
    Men kan väl bli en snäll jätte med lite bra uppfostran, grisar ska ju vara väldigt lättlärda... och så kan man äta den när den blir gammal, haha (skojja, tror jag...)
  • MammaTillV
    Solan skrev 2011-02-21 13:45:30 följande:
    Jag skulle vilja tillägga att man bör ha två grisar.
    Låter logiskt, tack för infon. Vet många faktiskt som haft bara en, men när manändå måste göra inhängnad åt en så kan jag ju lika gärna göra det åt två. :) De är ju flockdjur faktiskt...
  • 880428
    MammaTillV skrev 2011-02-21 18:38:31 följande:
    Men kan väl bli en snäll jätte med lite bra uppfostran, grisar ska ju vara väldigt lättlärda... och så kan man äta den när den blir gammal, haha (skojja, tror jag...)
    Visst kan de bli snälla, de har väldigt olika personligheter. Skaffar du en kulting och sköter den bra, kan jag nog nästan garantera att den blir ganska tam.. Men man ska tänka på att det är stora djur och de kan skadas även om det inte är meningen, stor risk för klämskador osv ( Iaf med en vanlig gris).  
Svar på tråden Har en hund -skaffa en minigris?